Inga boggiebussar på SLs Alvikslinjer

Startat av rengmark, 02 december 2015, 01:53:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Vad jag hört får Alvikslinjerna 110, 112, 114 och 124 bara köras med normalbussar eftersom det tidigare skett många olyckor med boggiebussarna. Har också hört att det kan utgå vite om man bryter mot regeln. Någon som vet hur det ligger till?

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 02 december 2015, 01:53:53 AM
Vad jag hört får Alvikslinjerna 110, 112, 114 och 124 bara köras med normalbussar eftersom det tidigare skett många olyckor med boggiebussarna. Har också hört att det kan utgå vite om man bryter mot regeln. Någon som vet hur det ligger till?

Kan nog inte stämma. Knappast så att SL skulle få igenom ett tilläggsavtal med den formuleringen och det står inte skrivet något om detta i det ursprungliga avtalet.

Stockholms stad skulle förstås kunna stifta ett sådant beslut på de gator som linjerna trafikerar - men aldrig "per  linje", utan kan ju bara stifta speciella regler för specifika gator/områden och något sådant har inte jag sett till.

Däremot är det ju troligt att Arriva försöker undvika - vilket man ju gjort sedan lång tid - att köra boggi där eftersom det är opraktiskt och olycksrisken stor på 114 och möjligen 124. De andra linjerna är ju inte något problem på - utan handlar ju bara om att man inte får några effektiva omlopp ifall man isolerar en linje.

Men SL bryr sig ju inte om ifall Arrivas bussar hamnar i olyckor, mer än att man kan uppmana dem att inte köra med boggi.

Troligen är det väl någon mellanchef på Arriva som sagt så för att få ordning på utsättningen, om det inte bara är ett helt ogrundat rykte.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Nä, det hela kring denna historia stämmer och det har varit så här i omkring ett år ungefär. Kan inte alla detaljer, men det har med den alltför trånga terminalen i Alvik att göra och den har varit ett problem ända sedan den byggdes om. Den fungerade hjälpligt tills dess boggivagnar blev vanliga vilket inträffade innan Arriva tog över. De var dock kanske inte helt lyhörda varför det pga av alla olyckor lades ett skyddstopp mot att trafikera terminalen med alltför långa fordon/fordon med långt bakre överhäng. Detta bekräftades av Arbetemiljöverket och det är där det blir viten om Arriva kör med fel fordon.

I grund handlar det alltså mera om den bedrövligt trånga och lilla terminalen. När den byggdes om så kom den att ägas av det fastighetsbolag som även äger resten av den lilla centrumanläggningen. De har inte direkt varit tillmötesgående vad gäller bussarnas behov. Överhuvudtaget har jag svårt att förstå att SL och Stockholms stad kunde gå med på en sådan konstruktion ens från början. Man får bara hoppas att de lärt sig något av det. Personligen tror jag att denna typ av terminaler antingen ska ägas av någon form av myndighet (t.ex. en kommun eller kanske SL/TF) då det handlar om en samhällsfunktion. Annars hamnar man lätt i olika intressekonflikter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Nico skrivet 10 december 2015, 23:46:13 PM
Överhuvudtaget har jag svårt att förstå att SL och Stockholms stad kunde gå med på en sådan konstruktion ens från början. Man får bara hoppas att de lärt sig något av det. Personligen tror jag att denna typ av terminaler antingen ska ägas av någon form av myndighet (t.ex. en kommun eller kanske SL/TF) då det handlar om en samhällsfunktion. Annars hamnar man lätt i olika intressekonflikter.
Tyvärr finns det flera nybyggda terminaler, både Täby C och Jakobsbergs Stn, där man inte har tagit hänsyn till bussarnas utrymmesbehov. I Täby C handlar det om att man har placerat en stenmur till en rabatt så nära uppställningshållplatsen att bussar, som svänger skarpt ut för att komma förbi framförvarande buss, skrapar i. I Jakobsberg handlar det om att bussar som ska lämna läge A (närmast väggen) lätt tar i stuprör eller en grindstolpe om de backar rakt bak innan de svänger. Båda terminalerna ägs väl av SL, men kunskapen av utrymmesbehovet för bussar tycks ha varit skralt när de byggdes.

Däremot tycker jag att SL, som är den som altid får skulden när en olycka är framme, borde strama åt var bussar av olika modell fär köra. Eftersom entreprenörerna inte tycks klara av att ta det ansvaret själva. Det är bara att studera hur många olyckor som har inträffat i Spånga stn på 514 när den har svängt ut från hållplatsen, för att inse att boggiebuss är direkt olämpligt att använda där.

http://www.hitta.se/kartan!~59.42362,17.83235,20z/tr!i=lj4GTB7H/tileLayer!l=1
Vid hushörnet, bakom 178an, syns att skuggan gär ut en bit det är grindstolpen. Föreställ dig risken om det står en ledbuss på platsen bredvid och det är mörkt ute.