Transdev: Trafikbild på 1301, samt 1210 och 3685 i klurig passage

Startat av Jonas Gustafsson, 01 december 2015, 23:58:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Den pappalediga bussentusiasten med sin yngre son tog en promenad kring Nya Varvet och Tångudden i Västra Frölunda idag. Där går linje 91. Till skillnad från andra linjer i Transdevs Frölundatrafik verkar bussarna på linje 91 rulla på ett omlopp för sig. Mitt på dagen på vardagar tycks tre bussar gå åt. Jag hade tur då en av dessa var 1301, en ny Scania som jag inte hade på bild (nu återstår bara 1302). De övriga var 1210 och 3685.

Linje 91 trafikeras sällan med boggibuss, och anledningen är den kluriga svängen på över 90 grader i korsningen mellan Skonertgatan och Läktaregatan, två gator som dessutom är smala. Jag har aldrig observerat en boggibuss i denna korsning men kan tänka mig att en sådan är nästan omöjlig att få runt hörnet utan att gå upp på trottoaren (någon med erfarenhet, t. ex. PauPut, kanske kan dela med sig?). Tvåaxliga bussar men även ledbussar med sitt (jämfört med boggibussar) korta axelavstånd har lättare att komma runt.

Först ser vi 1210 på väg mot Frölunda Torg, den kommer alltså från Läktaregatan och svänger vänster in på Skonertgatan.

Sedan två lätt suddiga bilder på ledbussen 3685 på väg mot Nils Ericsonterminalen en kvart senare. Den svänger alltså från Skonertgatan till höger in på Läktaregatan.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ulf Berlin

Hubba,där var det trångt!
Verkar lite överkurs att ö h t köra med ledvagn där...
Fina miljöbilder:)/Ulf

Jonas Gustafsson

Kom på att jag blandade ihop kronologin på bilderna. 3685 fotades en kvart innan 1210, inte en kvart efter.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Rikard

När jag jobbade på Linjebuss och Linjebuss tog över Frölunda Stjärnan som det kallades då så gick ibland de gamla 1131-1133 bussarna på 91. Då fick man backa i den svåra kurvan för de svängde så dåligt utan hjälpstyrning på 3e axeln. Men var bara i undantagsfall dem gick där. t.ex när en buss inte startade eller nått så var de gamla bussarna ofta reservbussar. Passagerarna gillade att åka i dem men inte att gå av o på dem då de hade trappsteg som var vanligt förr. För mig du Jonas har bilder på nån av dem från -90 talet i Blå Express skrud. Annars säg till så letar jag reda på nått.....  ;-)
edit...Hittade en gammal bild på 1131 från Partille Centrum år 2000

Mvh Rikard Tidigare Linjebuss förare numera Keolis.

PauPut

[quote author=Jonas Gustafsson link=topic=66933.msg469059#msg469059

Linje 91 trafikeras sällan med boggibuss, och anledningen är den kluriga svängen på över 90 grader i korsningen mellan Skonertgatan och Läktaregatan, två gator som dessutom är smala. Jag har aldrig observerat en boggibuss i denna korsning men kan tänka mig att en sådan är nästan omöjlig att få runt hörnet utan att gå upp på trottoaren (någon med erfarenhet, t. ex. PauPut, kanske kan dela med sig?). Tvåaxliga bussar men även ledbussar med sitt (jämfört med boggibussar) korta axelavstånd har lättare att komma runt.

//Jonas G
[/quote]

Ja, det är snudd på omöjligt. Men tack vare att vi har haft några incidenter då förare har svängt så pass tidigt så att de har tagit i staketet så har vi förbjudits att köra med boggiebuss på de omlopp som har linje 91 eller 86.

Knallhatt

Sedan två lätt suddiga bilder på ledbussen 3685 på väg mot Nils Ericsonterminalen en kvart senare. Den svänger alltså från Skonertgatan till höger in på Läktaregatan.

Orsaken är en stenmur precis vid bussens främre, vänstra hörn, det är Göteborgs bäst underhållna stenmur.  :)
Den har under många år underhållits av Göteborgs Spårvägar och nu senast av Transdev.
Linjen är från början upphandlad med boggibuss men risken är mycket stor att man tar stenmuren i riktning mot Nils Ericson Terminalen (NET) med linje 91, och under lågtrafik med linje 86 mot Brunnsparken (BP).
I andra riktningen, mot Frölunda Torg, går det betydligt lättare att ta svängen.

För att undvika skador så körs linje 91 (och 86) med normalbussar nu eller med ledbussar.
Men även med normalbuss är det svårt att undvika trottoarkanten i riktning mot NET / BP.

Överhuvudtaget är linjen bökig och hela sträckan mellan Hagens kapell till Kungssten är det svårt att mötas och det vimlar av fartgupp och annan "skit".