Scania på MalmöExpressen

Startat av Stefan K, 01 december 2015, 22:12:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Jag såg idag en ljusgrön Scania på linje 5 "MalmöExpressen" i Malmö.
Bussen liknar Van Hools buss i formgivning och färgsättning men är enkelledad.
Någon som vet om det är en testbuss eller någon som ska gå permanent på sträckan.
Hjulaxlarna verkar också sitta som på en normal ledbuss, åtminstone baktill.

Hann tyvärr bara med en bild bakifrån för en timme sedan.

Matte

Bussmicke

Jag har också flertalet gånger frågat om den är permanent eller tillfällig och enda svar jag fått är att den stannar tills man tröttnar på den, hur nu det skall tolkas... :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kimsan

Citat från: Bussmicke skrivet 02 december 2015, 08:48:35 AM
Jag har också flertalet gånger frågat om den är permanent eller tillfällig och enda svar jag fått är att den stannar tills man tröttnar på den, hur nu det skall tolkas... :)

Den är permanent. 2017 ska linje 8 "MEXas" så då kommer troligen fler, både dubbel och enkelledade

Bussmicke

Citat från: Kimsan skrivet 04 december 2015, 10:35:02 AM
Den är permanent. 2017 ska linje 8 "MEXas" så då kommer troligen fler, både dubbel och enkelledade

TACK för svar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Skånebussen

Att den ser ut som en Van Hool ExquiCity är ju för att den är en... Scania Van Hool ExquiCity. Tanken är väl om jag förstår saken rätt att snabbt och enkelt addera en BRT-lösning till Scanias produktportfölj med följden att man karosserat ett chassi med ExquiCity-karossen. Resultatet kan jämföras med StreetCar RTV från Wright Bus som kan baseras på Volvo- (UK-modellen) eller Hesschassi (Las Vegas).

Själv gillar jag ExquiCity skarpt (favoritdesignen är dock Metz/Mettis men standardutförandet är också stiligt) och StreetCar RTV är också trevlig.

Faktum är att jag måste säga att just Mettis nog är det mest eleganta nya stadstrafikfordonet oavsett trafikslag (buss eller spårvagn).

Edit: Att få MEX på 8an ser jag fram emot. Klasskillnad mot de Volvo som rullar där idag och jag får erkänna att jag helst ser att samtliga linjer som går med ledvagn idag på sikt uppgraderas. MEX borde ju även införas på linje 2 och 4 (framförallt 4an vore tämligen logisk med tanke på att MEX där kan implementeras på samma sätt som gammel-4an med liknande hållplatser och allt).