GS B30 på linje 62

Startat av Gunnar D, 29 november 2015, 11:46:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krafft

Trevlig bild, från Kärralundsgatan åkte man hem från skolan under flera år. Minns B30 som nya då de knappt orkade upp för backen i Kallebäck. Tror dessa bussar blev Gårdadepån trogna under hela sin livslängd.
B43 471-475 utmärkte sig med klädkrokar, säten även på barnvagnsplatsen samt glasskiva istället för hel väg bakom föraren. 476-490 hade hel soffa länst bak. 401-450 fick ljus inredning medan 451-490 hade en mökare träimitation i panelerna invändigt. Vet inte om det var för ost, men sidofönstren längst bak ersattes med plåtar som höll ihop bättre.
Åkte mycket B43 på 64:an innan de succesivt ersattes av B47:or 1981 och året senare med ledbussar.
//Krafft

Lars-Håkan_E

B30 (CR111M) var ju strypta som nya.

Gunnar D

Citat från: Krafft skrivet 05 december 2015, 14:26:54 PM
B43 471-475 utmärkte sig med klädkrokar, säten även på barnvagnsplatsen samt glasskiva istället för hel väg bakom föraren. 476-490 hade hel soffa länst bak. 401-450 fick ljus inredning medan 451-490 hade en mökare träimitation i panelerna invändigt. Vet inte om det var för ost, men sidofönstren längst bak ersattes med plåtar som höll ihop bättre.
Åkte mycket B43 på 64:an innan de succesivt ersattes av B47:or 1981 och året senare med ledbussar.
//Krafft

471-475 i ursprungsutförande är intressanta. Hade de stolar med höga ryggstöd också? De hade chassienr direkt efter 450 och första regdatum 1 juni 1967 till skillnad från 451-470 som inregistrerades under hösten -67. Det tyder på att de hade uppdrag under sommaren -67. De var också O reggade istället för OB som 451-470.

/Gunnar