SL H 21 5406

Startat av Peter Öden, 27 november 2015, 17:19:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Någon gång ibland dyker det upp någon äldre bild från Stockholm från min sida. Bussen är H 21 5406 på Vasagatan.
Jag beklagar att jag inte har något datum för när bilden är tagen, kanske någon kan klura ut det på ett ungefär ?

Mvh Peter Ö

WalleW

Härlig bild...
...på en riktig buss!
van Hoolerna var härliga att köra, inget onödigt skrammel eller rassel i de byggena.
Chansen är stor att jag körde den flera gånger när jag var lö-sön-extra på Råsta i mitten av 70-talet. Men då kan den inte ha haft de fula röda fälgarna, det skulle jag absolut ha kommit ihåg.
En annan från mitt minne avvikande detalj (eller snarare två) är de gula varsel-ljusen som är infällda i stötfångaren. Jag har för mig att det "borde" vara vita dim-ljus eller möjligen fjärr-ljus där. Öppningarna ser ju onekligen lite för stora ut för de små varselljusen, vilka annars fanns på nästan varje personbil vid den här tiden.

Väldigt lite biltrafik på bilden för att vara Vasagatan/Centralen, kanske tidig morgon / lördag eller söndag?
När kom Mercedes-Benz med W123-karossen som den blå taxin på bilden har ? 1976 ?

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej.
Jag tror också att det kan vara ca 1976-1977 någon gång?
Är det inte en liknande Merca som syns bakom bussen?
Jag minns reklamen 1976 " Ännu kan man få en Mercedes under hundra tusen ".
Det  kan vara som Walle nämnde en tidig morgon Lördag eller Söndag kanske under semestertiden.
Hälsningar Nisse.

K R

Citat från: WalleW skrivet 27 november 2015, 18:12:33 PM
När kom Mercedes-Benz med W123-karossen som den blå taxin på bilden har ? 1976 ?
/   M v h   Walle
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 28 november 2015, 09:47:33 AM
Är det inte en liknande Merca som syns bakom bussen?
Hälsningar Nisse.

Hej!

Mercedes-Benz W123 introducerades i januari 1976 som efterträdare till den s k "kompakt-Mercan" (W114/115),
som emellertid tillverkades överlappande fram till december 1976.
Det synes även vara en W123 som nalkas bussen till vänster i bild.

mvh K R

WalleW

Citat från: K R skrivet 28 november 2015, 10:39:45 AM
Mercedes-Benz W123 introducerades i januari 1976 som efterträdare till den s k "kompakt-Mercan" (W114/115),

Tack för den informationen, K R... :)
Då vet vi i a f att det inte kan vara tidigare än så.
Jag irriterar mig på de gula varsel-ljusen i bussens stöt-fångare  :-\ . Någon som vet mer och bättre än jag om dem..?

/   M v h   Walle

Fredrik Klint

Jag skulle gissa på 1977-78. Vagnen levererades -77 och ser onekligen fräsch ut och detaljer som de gula varselljusen är intakta. Sånt hade en tendens att snabbt paja eller plockas bort.

Jag tror inte att fälgarna är "roströda", de har nog fått den färgen vid scanningen. Jämför med liknande kulör på viaduktens undersida.

WalleW

Citat från: Fredrik Klint skrivet 28 november 2015, 12:13:16 PM
Jag skulle gissa på 1977-78. Vagnen levererades -77 och ser onekligen fräsch ut och detaljer som de gula varselljusen är intakta. Sånt hade en tendens att snabbt paja eller plockas bort.

Jag tror inte att fälgarna är "roströda", de har nog fått den färgen vid scanningen. Jämför med liknande kulör på viaduktens undersida.

Ja, den ser ju väldigt proper och ovanligt välputsad ut. Du har säkert rätt om färgen på fälgarna, annars vore det väl rent bedrövligt från utseende-synpunkt...
Har kollat på bilder där Råsta-van Hooler i linje-utförande saknar både öppningar och varsel-ljus i stötfångarna medan vagnarna i söderort har det...

/   M v h   Walle

Robert Brink

Växte upp som grabb i dessa när min far körde dom på Råsta, och det lär nog stämma med fälgarna att bilden luras. För jag skulle kommit ihåg om dom var röda trots att det var ett tag sedan.
Trevlig bild på en riktigt trevlig buss, körde själv linjevarianten på Råsta och dom blev snabbt favoritvagnar.

//R