Huvudmeny

Göteborg

Startat av CD, 25 november 2015, 21:31:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CD

Swebus 4750 mot Backatorp, denna linjen delades mellan 52 och 60?

Linje 60 vid Domkyrkan

Denna bilden ger intryck av att det skulle vara utegångsförbud i Göteborg. Bilden är tagen en fredag. Skulle det ens vara möjligt att ta en så här folktom bild på denna plats idag?

Frank Persson

Mycket fina bilder! 4750 slutade sina dagar i Halmstad.

Mikey

4750 är faktiskt kvar i trafik än idag - I Ukraina :)

Frank Persson

Just det! Brukar kolla fotobus ibland så jag har sett 4750 på bild i Ukraina tidigare :).

AdmirT

Citat från: Mikey skrivet 25 november 2015, 22:35:49 PM
4750 är faktiskt kvar i trafik än idag - I Ukraina :)

Amen vad har dom gjort med stackars bussen? Den ser ut som någon karusell man åker med på Liseberg...
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Adrian Langemar

Citat från: CD skrivet 25 november 2015, 21:31:21 PM

Swebus 4750 mot Backatorp, denna linjen delades mellan 52 och 60?

Nej, den gick ungefär som dagens linje 18 på Hisingen. Fast den gick inte till Skälltorpsvägen utan efter Körkarlens gata gick den medurs (eller var det moturs?) runt Åketorp. Vissa turer gick som dagens linje 47 mellan Balladgatan och Körkarlens gata.

Hannes L

Trevligt med lite nutidshistoria - linje 34 minns man väl. Pappa bodde i Olskroken på den tiden så den har man åkt mycket med! :) Och spårvagn 10 till Angered via Redbergsplatsen. Ja, mycket har ändrats sedan dess! Mycket trevligt reportage, mao.

Ronald M. Jannesson

Linje 85 var ganska länge både Göteborgs kortaste och längsta linje, antar jag under Spårvägens tid iaf. När jag började på GS Majorna gick linje 85 under vintertid Masthugget - Järntorget - Lilla Torget och åter. Under sommartid endast en buss i omlopp och då Masthugget - Järntorget endast. Strax före nedläggning eller ändring 2004 gick den Masthugget - Järntorget - Centrum - Backaplan - Hisings Backa - Körkarlens Gata via Fridhems kyrkogård - vissa turer vidare ända ut till Orrekulla ind. omr., nästan vid Angeredsbron på "Hisingssidan" via Bäckebol...Där finns ingen busstrafik idag, men vändslingan finns kvar senast jag såg den iaf. :o :o ???