Huvudmeny

Busslinje 10B...

Startat av Ulf Berlin, 24 november 2015, 19:23:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...kommer att köras i helgen 27/11 22.00-29/11 mellan Rinkeby-Hjulsta p g av underhållsarbeten i tunnelbanan.
(Arriva,Råsta kör säkerligen trafiken?)
Lite kul fotoobjekt för alla som ska till Hjulmarknaden i Solna på lördag;)/Ulf

Ulf Berlin

Ett par bilder tagna i lördags vid hållplatsen Rinkeby centrum:


Arriva 7752 ska avgå mot Hjulsta via Tensta

Arriva 7564 ankommer från Hjulsta(Liite märkligt att köra med boggivagnar på denna"barnvagnstäta"linje)/Ulf

5783

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 november 2015, 17:16:47 PM
Ett par bilder tagna i lördags vid hållplatsen Rinkeby centrum:

Arriva 7564 ankommer från Hjulsta(Liite märkligt att köra med boggivagnar på denna"barnvagnstäta"linje)/Ulf

Kul med bilder, men är inte det minsta förvånad över boggivagnen. När tunnelbanan ersattes mellan Skärholmen och Sätra så användes glesbygdsbussar med dörrställning 1-1-0.

Harald Nordius

Citat från: Daniel S skrivet 30 november 2015, 19:24:19 PM
Kul med bilder, men är inte det minsta förvånad över boggivagnen. När tunnelbanan ersattes mellan Skärholmen och Sätra så användes glesbygdsbussar med dörrställning 1-1-0.
Ja, när det är ersättningstrafik så får man ju ta det som går att få tag i. Det är likadant vid ersättning för spårvagn i Göteborg.

Lars-Håkan_E

Citat från: Daniel S skrivet 30 november 2015, 19:24:19 PM
Kul med bilder, men är inte det minsta förvånad över boggivagnen. När tunnelbanan ersattes mellan Skärholmen och Sätra så användes glesbygdsbussar med dörrställning 1-1-0.

Man använder väl de bussar som finns tillgängliga för en sån här kort ersättning, annorlunda var det vid ersättningstrafiken Sätra-Skärholmen, där antar jag att den operatör som fick kontraktet tog in det som var mest ekonomiskt utan andra hänsyn.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 november 2015, 19:28:53 PM
Man använder väl de bussar som finns tillgängliga för en sån här kort ersättning, annorlunda var det vid ersättningstrafiken Sätra-Skärholmen, där antar jag att den operatör som fick kontraktet tog in det som var mest ekonomiskt utan andra hänsyn.

Nja, håller väl knappast för Råsta en helg? Är ju väsentligt färre ledvagnar ute då, och för den korta avstängningsbiten kan det knappast behövts så många vagnar att det skulle innebära något problemet att köra med ledvagnar genomgående.

Verkar väl som MTR bara brukar speca antalet sittplatser per vagn, eller antal fordon. Då blir det väl så här. Och att man kanske tar vad som är mest praktiskt. Kan ju handla om förare som tar extrapass också för att "fylla upp" och har kvar vagn från ordinarie pass.

Men däremot kan man ju beklaga att man fortfarande är så dålig på att ställa krav på ersättningstrafik. Särskilt sommartid lär det ju knappast vara något problem att få tag i lämpliga vagnar om man anstränger sig lite (och ställer krav). Särskilt inför sommaren brukar ju många vagnar avställas, eller återföras till leasinggivare etc.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 30 november 2015, 20:48:05 PM
Nja, håller väl knappast för Råsta en helg? Är ju väsentligt färre ledvagnar ute då, och för den korta avstängningsbiten kan det knappast behövts så många vagnar att det skulle innebära något problemet att köra med ledvagnar genomgående.

Verkar väl som MTR bara brukar speca antalet sittplatser per vagn, eller antal fordon. Då blir det väl så här. Och att man kanske tar vad som är mest praktiskt. Kan ju handla om förare som tar extrapass också för att "fylla upp" och har kvar vagn från ordinarie pass.

Men däremot kan man ju beklaga att man fortfarande är så dålig på att ställa krav på ersättningstrafik. Särskilt sommartid lär det ju knappast vara något problem att få tag i lämpliga vagnar om man anstränger sig lite (och ställer krav). Särskilt inför sommaren brukar ju många vagnar avställas, eller återföras till leasinggivare etc.

Även om man har färre utsatta ledvagnar en helg innebär detta inte att man har en massa led tillgängliga, städning, service o underhåll brukar ju utföras på söndagar för bussar som gått fredag kväll-natt mot lördag.

Vad gäller i övrigt var det ju upp till MTR:s partner Westinbuss att hålla med bussar i somras och finns inga andra krav så tar man ju det som är  billigast att hyra.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 november 2015, 21:06:15 PM
Även om man har färre utsatta ledvagnar en helg innebär detta inte att man har en massa led tillgängliga, städning, service o underhåll brukar ju utföras på söndagar för bussar som gått fredag kväll-natt mot lördag.


Jo, visst, kan städning ställa till det. Det finns ju dock depåer där ledbussarna rullar jämt, och det är i ju knappast problemet här, såvida man inte har valt en väldigt udda sätt att hantera städningen på.

Detta med tanke på att man har linjer som 516 och 526 som bara rullar i högtrafik, 515 som går tre gånger så ofta i högtrafik vardagar som på helger (+ längre körtid)... I princip behövs väl - förutom 179, bara ett 20-tal ledbussutsatta turer i helgtrafiken. Det är ju knappast trångt på 509, 540, 506 etc på helgerna....Det finns ju inte några krav heller från trafikhuvudmannen därför på tursättning med ledvagn, som ju Arriva styr över själv, och risken för stående bör vara minimal. Är väl på sin höjd 514 och 515 som kan åstadkomma det.

Däremot kan det ju givetvis vara så att man väljer att sätta ut maximalt antal ledvagnar efter städplan etc, utan att det behövs eller fyller någon funktion på helgerna. Men då är nog risken snarare  att man har betydligt högre kostnader för trafiken, än vad som är kostnadseffektivt. Med tanke på Arrivas dåliga lönsamhet kan man ju undra om man verkligen har råd med det?


Lars-Håkan_E

Jag har ju som sagt jobbat med flera SL depåer under åren där det ofta kunde bli kris med utsättning av vissa vagntyper/färger hela lördag och på söndag förmiddag då felrapporterade vagnar och ostädade/ovättade togs omhand söndag fm.

Allt som kom in efter typ 20:00 på fredag brukade få vänta på åtgärd till söndag morgon.