Var tillverkades Larvikskarosserna?

Startat av Niklas Bygdestam, 23 november 2015, 19:54:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Eftersom jag är så förtjust i SJ:s långfärdsbussar med Larvikskaross så har jag blivit nyfiken på att se platsen där de en gång i tiden tillverkades. Frågan är bara var dessa tillverkades?

Ja en sak är ju självklar. Att det var i Larvik i Norge som de tillverkades. Men det är ju en stad och åker jag dit och bara letar lite på måfå så kanske det inte skulle ge så mycket. Jag är faktiskt inte ens säker på att en turistinformation där skulle kunna hjälpa mig. Det kanske är bortglömt bland befolkningen idag att man tillverkat bussar där? Visst, det finns givetvis invånare där som jobbat med att tillverka bussar som lever där än idag, men att hitta dessa människor är ju inte alltid det lättaste när man kommer till en stad. På en turistinformation kan de som jobbar kanske vara för unga för att känna till detta.

Förresten är det inte i ett sådant fall ens säkert att fabriken ens låg inne i själva staden eller i dess förorter? Ibland kan ju en fabrik ligga en bra bit ut, men ändå bära namn från orten.

En annan sak funderar jag på och det är om byggnaderna finns kvar? Eller om det finns något som visar var byggnaderna låg en gång i tiden? Roligast vore ju givetvis om byggnaderna fanns kvar helt intakta, och kanske fortfarande fungerar som någon industri av något slag även om de inte tillverkar just bussar längre.

Men det kanske finns någon som kan hjälpa mig med detta? Det är någon gång i vår jag funderar på att åka till Larvik och titta lite. Roligast vore om där fanns sparat minst någon buss med Larvikskaross som så att säga är hemma i sin tillverkningsort.

Kanske finns några norska skribenter här eller kunniga om Norge som kan svara lite på dessa frågor?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Lite om detta finns här

http://larvikinaerfortid.origo.no/-/bulletin/show/169023_en-historie-om-busser?ref=checkpoint

Sista tiden tillverkades alltså Larviks bussar i Horten i VBK-fabriken, den som sedan några år under 1980-talet ägdes av Säffle Karosseri.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

almeli

Larvik og Knudsen (Kristiansand) karosserifabrikker ble i 1969 kjøpt opp av VBK. Knudsen ble nedlagt ved årsslutt 1969 etter å ha produsert en liten serie busser med VBK M40 karosseri.
Larvik produserte VBK M40 busser et stykke utover i 1970, tilsammen vel et 30-talls busser, deretter ble Larvik et rent reparasjonsverksted for busser til det ble helt avviklet.
VBK sin bussproduksjon i Horten opphørte i 1982 og i Danmark i 1983.
Horten Karosseri AS oppsto ved at Säffle Karosseri i 1983 kjøpte deler av fabrikkanlegget til nedlagte VBK i Horten.
De produserte 132 busser før nedleggelsen i 1986
http://borreminne.hive.no/aargangene/1996/06-vbk.htm

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2015, 20:58:46 PM
Lite om detta finns här

http://larvikinaerfortid.origo.no/-/bulletin/show/169023_en-historie-om-busser?ref=checkpoint

Sista tiden tillverkades alltså Larviks bussar i Horten i VBK-fabriken, den som sedan några år under 1980-talet ägdes av Säffle Karosseri.


Tack! Då har de tyvärr tydligen rivit byggnaden. Synd! Undrar om det kan finnas något spår av detta kvar.

Jag funderar ju på att åka till Larvik och titta. Tänkte åka dit någon gång i vår. Undrar om det kan vara värt det bara.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: almeli skrivet 23 november 2015, 22:35:09 PM
Larvik og Knudsen (Kristiansand) karosserifabrikker ble i 1969 kjøpt opp av VBK. Knudsen ble nedlagt ved årsslutt 1969 etter å ha produsert en liten serie busser med VBK M40 karosseri.
Larvik produserte VBK M40 busser et stykke utover i 1970, tilsammen vel et 30-talls busser, deretter ble Larvik et rent reparasjonsverksted for busser til det ble helt avviklet.
VBK sin bussproduksjon i Horten opphørte i 1982 og i Danmark i 1983.
Horten Karosseri AS oppsto ved at Säffle Karosseri i 1983 kjøpte deler av fabrikkanlegget til nedlagte VBK i Horten.
De produserte 132 busser før nedleggelsen i 1986
http://borreminne.hive.no/aargangene/1996/06-vbk.htm


Tack! Kan det vara värt att åka och ta sig en titt i Larvik och man är bussintresserad? Även Horten skulle kunna läggas in i samma resa. Både Larvik och Horten ligger längs med E18 så man skulle kanske kunna ta sig en titt på båda ställena?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

almeli

Litt mer egenerfaring vedr. tidsrommet 1969-1971 ang. VBK.
Jeg var da ansatt som sjåfør i et busseselskap i Kristiansandsregionen. Dette selskapet hadde kun kjørt med Knudsen-busser.
På slutten av Knudsen-epoken fikk vi en av de siste bussene med M40 karosseri bygd hos Knudsen. Det var en annen byggeteknikk en det fagfolkene hos Knudsen var kjent med,
så desverre var det flere mangler ved denne bussen. Jeg fikk da i oppdrag å kjøre den til Larvik Karosseri for utbedring av manglene, noe som ble gjordt på 3 døgn mens jeg oppholdt meg på en svipptur med Larvik-Fredrikshavnfergen.
I 1970 fikk vi så en ny M40 buss, men denne var produsert i Larvik som cirka byggenr. 25 i den serien som de lagte med M40.
Denne bussen som jeg kjørte fast på skift med en annen sjåfør var utsatt for en kraftig frontkollisjon i 1971, heldigvis var min kollega nesten uskadd, men bussen ble plassert på en jernbanevogn og sendt til Horten for reparasjon. Det ble så min oppgave å hente den ferdigreparerte bussen igjen i Horten. Alle bussene vi så fikk videre ble produsert i Horten, så nær som den siste som var bygd ved VBK-Herning.