Huvudmeny

T-bana sent 70-tal

Startat av Greger Larsson, 22 november 2015, 13:56:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Lars_L

Trevlig bild! Men jag blir tveksam till att det skulle vara slutet av 1970-talet - förutom då att C12 1110 inte var klar för trafik från 1980. Men den röda linjedestinationsskylten för röda linjen (med den röda färgmarkören) gör nog att det snarast är mot slutet av 1980-talet. Skulle tippa på ca 1987.

Kristofer

Citat från: Lars_L skrivet 22 november 2015, 20:03:45 PM
Trevlig bild! Men jag blir tveksam till att det skulle vara slutet av 1970-talet - förutom då att C12 1110 inte var klar för trafik från 1980. Men den röda linjedestinationsskylten för röda linjen (med den röda färgmarkören) gör nog att det snarast är mot slutet av 1980-talet. Skulle tippa på ca 1987.
Samtidigt så saknar sidoskylten på tåget närmast grön färgmarkör. Det borde räcka för att snäva in bildens ålder ganska ordentligt. Men 80-tal måste det vara i alla fall.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Jonas Gustafsson

Tåget närmast skyltar Bagarmossen och inte Skarpnäck, men det är inte till större hjälp eftersom just den detaljen lägger bortre tidsgränsen först 1994.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Greger Larsson

Ja, bilden bör vara tagen efter att 1110 levererats ;) Tyvärr saknar de flesta av Magnus dia datering, tycker dock att C12:an ser väldigt fräsch ut och tyckte bilden borde vara tagen när den var ganska nyligen satt i trafik(nu var det tydligen inte förrän in på 80-talet). Någon som vet hur länge macken(som syns i nederkanten) fanns kvar?

Lars_L

Att jag angav 1987 beror på att man införde färgmakering på destinationsskyltarna i samband med försöket med snabbtåg. Detta permanentades 1987-1988 på röda linjen och året efter på den gröna. Bilden bör därför vara tagen under tidsspannet hösten 1987 till hösten 1988. Därefter fick man ju nya skyltar även på gröna linjen.