Kan det bli elegantare?

Startat av Greger Larsson, 21 november 2015, 17:45:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Det skulle väl vara den där saknade navkapseln då..


Lars-Håkan_E

Nej dessa var fina, -70 o -80 talets vanHooler med liknande stuk var inte så tokiga heller.

saurer

jo , i ljusblå och lila
När blev Bröderna Lindström uppköpt av Linjebuss

BengaB40

Hej! En buss av ungefär samma utseende, Scania-Vabis B63 med 1,5 planskaross, också tillhörig Linjebuss finns på bild i B.-E. Lindhs historiebok om Scania. Skulle kanske kunna tävla i elegans! Hälsn. BengaB40

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

WalleW

Kanske också elegant...för sin tid... :) ?



/   M v h   Walle

Jonas Gustafsson

Vad som inte har framgått men som kan vara intressant att veta är att Linjebuss 305 (Y972/CCR912) som första bilden visar är en Mercedes O302/13R med Drögmöllerkaross från mitt födelseår 1971 (tack SBH!). Som "saurer" däremot antytt är Bröderna Lindström Buss & Resetjänst AB mycket riktigt första ägare. SBH anger inte när bussen övertogs av LB.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Harald Nordius

Det ser ut att vara i Hässleholm.

Jonas Gustafsson

Citat från: Harald Nordius skrivet 22 november 2015, 23:56:22 PM
Det ser ut att vara i Hässleholm.

Javisst, Hässleholm i maj 1981 enligt bildfilens namn.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

BengaB40

Hej! Dubbeldäckaren som Walle visar med bild var en skapelse av firman Gebr.Ludewig GmbH i Essen 1934. Karossen var deras egen, motorn en V-8:a Ford på 90 hk. Övriga komponenter kom från Buessing-NAG. Manöverorganen satt "halvvägs uppe" i bussen som man kan se på bilden! Uppgifterna tagna ur boken DEUTSCHE OMNIBUSSE seit 1895.  Hälsn. BengaB40

Ulf Berlin

En LB buss tagen utanför en SJ station;Inte lite symbolik;)/Ulf

BengaB40

Hej igen! Finns det någon som kan lista ut vad LB:s Sc-V B63, som jag nämnde tidigare här i tråden, kan ha för karossfabrikat? Den är som sagt avbildad i Lindhs historik om Scania. Stående vid hotellet KYSTENS PERLE nära Helsingör i färg. Övernattade där sommaren 1955 under en resa genom Danmark, men med SJ-buss 1102/A668, ScV B21 från 1946. Ett minne för livet!  Hälsn. BengaB40

Harald Nordius

Citat från: BengaB40 skrivet 23 november 2015, 18:26:06 PM
Hej igen! Finns det någon som kan lista ut vad LB:s Sc-V B63, som jag nämnde tidigare här i tråden, kan ha för karossfabrikat? Den är som sagt avbildad i Lindhs historik om Scania. Stående vid hotellet KYSTENS PERLE nära Helsingör i färg. Övernattade där sommaren 1955 under en resa genom Danmark, men med SJ-buss 1102/A668, ScV B21 från 1946. Ett minne för livet!  Hälsn. BengaB40
Såg den ut så här: http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/2012/03/scania-vabis-buss-1951.html

eller kanske så här: https://myntransportblog.files.wordpress.com/2014/10/scania-vabis-carros-smit-joure-ned.jpg

BengaB40

Hej och tack Harald! Nej, men i samma klass! Kul att se den holländska varianten, där finns mycket att skåda när det gäller karossbyggen på ScV- och Volvo-chassier under 50-talet!  Hälsn. BengaB40

Greger Larsson

Citat från: BengaB40 skrivet 23 november 2015, 18:26:06 PM
Hej igen! Finns det någon som kan lista ut vad LB:s Sc-V B63, som jag nämnde tidigare här i tråden, kan ha för karossfabrikat? Den är som sagt avbildad i Lindhs historik om Scania. Stående vid hotellet KYSTENS PERLE nära Helsingör i färg. Övernattade där sommaren 1955 under en resa genom Danmark, men med SJ-buss 1102/A668, ScV B21 från 1946. Ett minne för livet!  Hälsn. BengaB40

Vill minnas att det utreddes tidigare i något sammanhang och att det var en dansk kaross, bussen var i alla fall inhyrd från en dansk åkare. Det var väl under dåvarande Linjebuss Internationals tid.