SL vill införa anropsstyrd trafik (som dock redan finns)

Startat av Ersa, 17 november 2015, 17:57:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Landstinget har startat en utredning om anropsstyrd trafik, som redan finns på andra håll i landet."
http://www.dn.se/arkiv/dn-stockholm/ring-efter-bussen-nar-du-sjalv-vill-aka

Naturligtvis är det ruskigt pinsamt att man inte känner till sin egen verksamhet. Dvs att man redan har anropsstyrd trafik bl.a i just Roslagen. Fritt ur minnet vet jag att bl.a 654X och 646 haft anropsavgångar förr, medan 649 och 659 har detta än idag. Ironiskt nog ska just dessa anropsavgångar dras in nu efter nyår...

Men jag välkomnar givetvis en utökning av redan existerande anropsstyrd trafik! ::)

Mikey

Anropsstyrda bussar finns även på fler ställen i länet. Dock tolkar jag artikeln som att konceptet med anropsstyrda bussar inte är målet med utredningen, utan att man vill kunna ersätta 12-metersbussar med småbussar eller till och med personbilar med friare tidtabell. Till exempel genom att vända den stora dyra bussen lite närmare staden, och föra över de få passagerarna som är kvar till ett litet fordon och köra hem dem, förutsatt att de har sagt till i förväg. Lite grann som en SL-taxi som ansluter till de större linjerna på lämplig plats. 1 liter milen i stället för 4 blir rätt mycket pengar i längden...

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 17 november 2015, 18:39:21 PM
Dock tolkar jag artikeln som att konceptet med anropsstyrda bussar inte är målet med utredningen, utan att man vill kunna ersätta 12-metersbussar med småbussar eller till och med personbilar med friare tidtabell.

Både taxiregistrerade personbilar och småbussar är ju precis det som använts både i reguljär lågtrafik samt anropsstyrda avgångar under hela det långa tillsvidareavtalet med SL Buss AB / Busslink runtom hela Norrtälje trafikområde från 1970-talet fram till att det absoluta lågentrékravet sommaren 2011 satte käppar i hjulen för fortsatt användning av smidiga icke-röda fordon, under 3,5 ton och kortare än 13-15 meter.
Detta är alltså ett förslag till en återgång till sedan länge utprovade, och först på senare tid övergivna, lösningar. :)

Alltså exakt det som trafikföretagen/förarkåren/fackförbundet/resenärerna i Roslagen gemensamt velat ha, och tjatat om för döva öron i många år. Men nu när landstingspolitikerna själva "kommer på" idén kanske det plötsligt går? ::)

Lars_L

Citat från: Mikey skrivet 17 november 2015, 18:39:21 PM
Anropsstyrda bussar finns även på fler ställen i länet. Dock tolkar jag artikeln som att konceptet med anropsstyrda bussar inte är målet med utredningen, utan att man vill kunna ersätta 12-metersbussar med småbussar eller till och med personbilar med friare tidtabell. Till exempel genom att vända den stora dyra bussen lite närmare staden, och föra över de få passagerarna som är kvar till ett litet fordon och köra hem dem, förutsatt att de har sagt till i förväg. Lite grann som en SL-taxi som ansluter till de större linjerna på lämplig plats. 1 liter milen i stället för 4 blir rätt mycket pengar i längden...

Fast inte om bussarna får stå och man måste ha dubbelt upp med fordon, eller att taxiföretag istället anlitas för vissa turer. Då blir det knappast någon vinst.

Faktum är att tittar man på upphandlingar så ger antalet personkilometrar (särskilt i landsortstrafik) ganska liten effekt på prisbilden. En taxi skulle givetvis kunna vara billigare och är det om inte turerna behöver köras så ofta - det vill säga att taxin kan användas till annat i de fall tjänsten inte utnyttjas.  I annat fall är ju inte merkostnaden (om normalvagnen ändå behövs i högtrafik), särskilt stor. Skulle tro att timpriset blir ungefär detsamma för Trafikförvaltningens del. I princip är det ju bara i Roslagen där några linjer i sin helhet kan köras med betydligt mindre fordon (taxi).

Att vissa linjer alltid är beställningsturer med taxi kan däremot vara en utmärkt lösning som t.o.m. i Malmö - om det ens är värt att köra linjen i sådana fall. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

De tyngsta SL-bussarna ska ju egentligen varken stå stilla eller köra sönder föreningsägda grusvägar, utan helst koncentreras till tyngre linjer, med VBP.
Gällande mindre fordon på glest beresta landsbygdslinjer (motsv SL 652, 653, 654 m.fl) skulle det ju även gå att meranvända rena skolskjutsfordon på dessa istället för fullstora SL-fordon. Detta då skolskjutsfordonen idag oftast tomkörs hem från "sin" skola, samt därefter står stilla omkring kl 9-12 samt efter 16.
Att köra en skolskjutstur från A till B varje morgon, och därefter vända och förstärkta en SL-avgång från B till A var ju standardförfarande fram till 2011, men utförs därefter av flera separata fordon som oftast tomkörs i motsatt riktning.

Matte

Detta system fanns på några linjer på kvällarna på Södertörn när jag började köra buss 2001. Speciellt 897 Västerhaninge Station-Nynäshamns Station. Va många gånger jag låg hemma och sov innan jag skulle slutat då ingen klev på i Västerhaninge eller ringt å beställt resa Västerhaninge Kyrka-Nynäshamns Station. För hade ingen klivit på bussen i Västerhaninge eller beställt fick man åka till garaget och sluta sitt arbetspass.

Vad jag förstått så skall 839 Hotellbryggan-Smådalarö-Hotellbryggan, 846 Karlslundsplan-Årsta Slott-Karlslundsplan bli så från den nya tidtabellen. Man skall köra den sträckan om resenärer klivit på längs vägen som vill åka dit men tom köra tillbaka. Men har ingen klivit på eller beställt resa på nämnda sträckor så tidsreglerar bussen vid Hotellbryggan och Karlslundsplan. Fans snack om att 845 skulle bli så hela linjesträckningen vintertid men vet inte vad verkligheten blev.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2015, 21:24:15 PM
De tyngsta SL-bussarna ska ju egentligen varken stå stilla eller köra sönder föreningsägda grusvägar, utan helst koncentreras till tyngre linjer, med VBP.
Gällande mindre fordon på glest beresta landsbygdslinjer (motsv SL 652, 653, 654 m.fl) skulle det ju även gå att meranvända rena skolskjutsfordon på dessa istället för fullstora SL-fordon. Detta då skolskjutsfordonen idag oftast tomkörs hem från "sin" skola, samt därefter står stilla omkring kl 9-12 samt efter 16.
Att köra en skolskjutstur från A till B varje morgon, och därefter vända och förstärkta en SL-avgång från B till A var ju standardförfarande fram till 2011, men utförs därefter av flera separata fordon som oftast tomkörs i motsatt riktning.

Absolut. Det är här man kan hitta effektiviteten på landsbygden - här är ju problemet då när det är olika huvudmän. För Fridström fungerar det ju bra som kör både ock - men det är ju nuförtiden det enda undantaget i länet (vad jag vet - om vi inte räknar inte Traveller).

Här har man ju ändå planerat bra i Norrtälje, så att gymnasieskolorna i Norrtälje börjar först 8.50 och att man därmed kan använda samma fordon för grundskoleeleverna och gymnasieeleverna, då gäller det att kunna utnyttja det fullt ut. Det är verkligen något som man borde samarbeta kring. Problemet blir ju för SL att de är olika upphandlingar som sköts av olika huvudmän vid olika tidpunkter. En tanke kunde vara om kommunerna gick samman och skapade ett kommunalförbund för att klara upphandlingarna av skolskjutsar i länet och som sedan kunde samordnas med SL:s trafikutbud. Eller då att skolskjutstrafiken läggs över på SL med något slags skatteväxling för att reglera kostnaderna.

ajox

Citat från: Matte skrivet 17 november 2015, 21:40:03 PM

Vad jag förstått så skall 839 Hotellbryggan-Smådalarö-Hotellbryggan, 846 Karlslundsplan-Årsta Slott-Karlslundsplan bli så från den nya tidtabellen. Man skall köra den sträckan om resenärer klivit på längs vägen som vill åka dit men tom köra tillbaka. Men har ingen klivit på eller beställt resa på nämnda sträckor så tidsreglerar bussen vid Hotellbryggan och Karlslundsplan. Fans snack om att 845 skulle bli så hela linjesträckningen vintertid men vet inte vad verkligheten blev.

Intressant, den linjen(845) finns inte med i varken Haga eller Tygas tjänstepaket.
Den har blivit anropsstyrd, måste beställas 3 timmar före utsatt tid,SL skriver på hemsidan:
CitatBuss 845 mot Gålö
Turen går endast efter kallelse som beställs på telefon 08-400 021 33 senast 3 timmar före angiven tid.
vem som ska köra den vet jag däremot inte, förmodligen blir det väl flexbussarna som man just nu sökerförare till på FIA.   :o

Jona

Jag kan tycka att anropstyrd trafik kan vara en bra idé överallt, men det gäller den fungerar på annat sätt än vad den gör i Västerbotten.

Hör måste man beställa bussen dagen innan, och sedan köpa kontantbiljett i taxin, inga busskort gäller.
När du sedan kliver över till vanliga bussen så måste du köpa ny biljett, eller kan på den använda t.ex månadskort eller dylikt.
Vilket innebär att det blir dubbel avgift.

Plus numera, gäller både mig och dom flesta jag känner. Men vem idag vet om man ska åka imorgon överhuvudtaget.
Ska jag till kompisen eller inte, vissa saker kan jag inte råda över, kanske måste jag jobba en timme längre, eller kamraten, och så sitter man där och inser att nej jag hinner inte åka idag som jag tänkt.

Då är det lite väl så dags.

Så ja till anropsstyrd trafik, men på 2 villkor.
Länstrafikens ordinarie taxa inklusive alla periodkort mm ska gälla.
Man ska kunna beställa bussen senast 2 timmar innan.

/Jona

MVH Filosofen Jona

Ersa

Bokning via telefon senast kl 12:00 dagen innan har alltid varit gällande den anropsstyrda SL-trafiken i Roslagen de senaste 20 åren. Några pengar till jourverksamhet och nödutryckningar två timmar innan avfärd finns inte, och är dessutom inget som trafikplanerarna vill paniklösa i sista stund.
När förarna tittar på morgondagens planering vill de gärna veta när de får gå hem. 16:00 eller 18:00? Har man t.ex barn att hämta på dagis behövs det lite framförhållning.

I SL-trafiken är betalning på den anropsstyrda trafiken aldrig några problem, då alla har busskort med sig. För ingen ombordbetalning är ju tillåten på någon av länets 1900 st bussar.

Jona

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2015, 19:06:36 PM
I SL-trafiken är betalning på den anropsstyrda trafiken aldrig några problem, då alla har busskort med sig. För ingen ombordbetalning är ju tillåten på någon av länets 1900 st bussar.

I Västerbotten gäller inte länstrafikens kort på anropsstyrd taxi utan du måste köpa en biljett i taxin och sedan en ny ombord på bussen. Vilket gör en resa där man måste boka resan mycket dyrare än om bussen kommer och du får kliva ombord och använda t.ex ditt månadskort.

/J
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 18 november 2015, 19:42:47 PM
I Västerbotten gäller inte länstrafikens kort på anropsstyrd taxi utan du måste köpa en biljett i taxin och sedan en ny ombord på bussen. Vilket gör en resa där man måste boka resan mycket dyrare än om bussen kommer och du får kliva ombord och använda t.ex ditt månadskort.

Alla brister som man medvetet valt att ha i biljettsystemet i just Västerbotten är ju kända sedan snart 15 år tillbaka. Likaså att man under samma tid haft samma system i Jämtland och Västernorrland, men med dessa brister lösta sedan dag 1.
Så de bekymmer du berättar om lär fortsättningsvis förbli enbart inom Västerbottens länsgräns, och kommer knappast att börja spridas till övriga landet.

Jona

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2015, 19:48:35 PM
Så de bekymmer du berättar om lär fortsättningsvis förbli enbart inom Västerbottens länsgräns, och kommer knappast att börja spridas till övriga landet.

Du har rätt, så jag får nog se mig överbevisad och jag ger mig.

Sedan tänkta jag på en sak, i många tidtabeller finns det ju en telefonsymbol på en vanlig busslinje sedan står det turen går vid beställning senast 2 timmar innan på numret.....

2 - 3 timmar framförhållning är okej, i närtrafik i närheten till en större stad landsbygd osv, och dagen innan är för att boka är lämpligt för riktig små byhålor utanför all ära och redlighet med praktiskt taget noll befolkningsgräns.

Hur fungerar tjänsterna på dessa stad när-landsbygds-trafik-linjer då, för hittar flertalet platser i landet som erbjuder man bokar linje-turen 2 timmar innan?

Och med dessa turer, som man kan ringa och boka 2 timmar innan, hur länge dröjer det innan du kan med din smartphone/ dator hemma boka resan via nätet och med bankid i telefonen legitimera dig för att inte så att säga det ska gå och fejkboka.
Eventuellt ställer man in i bussbolags app att jag vill åka denna bokade tur om 2 timmar, från här till vars.
Genom att jag i appen kan välja busskort (kortnummer) eller visa/bankkort som betalningsmedel sedan legitimera mig via bankidé så dras biljetten direkt från min inställda valde betalmetod.

Då kanske man kan göra det smidigit och boka en tur, ringa eller via app!
Då kanske en anropstyrd buss kan vara ett alternativ/komplement till den så av alla älskade bilen!

Sedan kan man lägga till en funktion till om man vill.
Jag kan berätta via app eller via ringa i telefon vart jag är och vart jag vill och ungefär när jag vill detta.

Då kan man få besked att en bil ska köra en beställd linjelagd anropstur och den kan plocka upp dig då och då om du vill.
På så vis kan man eventuellt kunna få en mer spontanresande och medfölja på turen och få in mer intäkter.
Spontanresenärer kanske får åka en 20 minuter längre väg eller så, men han kommer dit hon vill!

Nä vad vet jag, slutar bussarna gå tomma efter klockslag och istället börjar går när folk vill åka, hur ska vi bussfotografer då veta hur och vars vi ska fota våra bussar!

/J

MVH Filosofen Jona

Lars_L

Fast här måste man ju ha lite kundservice också. Jag tycker nog det är fel princip att man ska höra av sig dagen innan, det ska räcka med ett par timmar innan högst - däremot är det givetvis så arbetsrättsligt att föraren i sådana fall måste få betalt för tiden, även om en tur som avslutar ett pass, inte behöver köras. Vinsten blir givetvis mindre av en sådan lösning  - men det är inte för att spara in på förartid som detta ska göras i huvudsak.

Men i annat fall så kommer man också tappa alldeles för mycket. Detta också utifrån att man vill utöka andelen. Går det bara ett par turer per dag på linjen, så kan man ju ändå inte spontanåka.

Enda gången det kan vara acceptabelt med dagen-innan-principen är väl om det är så sällan turen behöver köras, att det hör till undantagsfall. Då kan det ju vara ett sätt att ha kvar kollektivtrafik utan att det innebär någon märkbar kostnad för landstinget.

Adrian Langemar

Det är en sak jag inte förstår. Det brukar ju sägas att en icke anropsstyrd tur måste ha ett visst antal resenärer (sju-åtta någonstans brukar gränsen vara) för att nyttan ska överstiga kostnaden. Hur kan då en anropsstyrd tur med knappast mer än 1-2 resenärer vara värt att satsa på? Vad är det jag inte förstår? ???