SS trafik 17 november 1955

Startat av Gunnar D, 17 november 2015, 17:50:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Det hände en del saker i SS trafik för 60 år sedan, 17 nov 1955, men för ungarna vid ändhållplatsen för linje 67 på Hägerstensåsen var nog detta det viktigaste! Där försvann nog en del godis. Bild från DN 18 nov 1955.

Nedan en en bättre översiktsbild från platsen:

Bild från Stockholmskällan under CC BY-NC-SA 2.5 SE licens. Upphov: Ehnemark, Jan

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Ligger/låg bussens hållplats uppe där den andra står då föraren måste ha lämnat bussen"om handbromsen glömdes bort"?/Ulf

WalleW

Härligt levande bilder  :) ...

Ja, något svinn får man alltid räkna med vid sådana här händelser  ;D
Får mig att tänka på när en av Systembolagets grå lastbilar välte i hörnet Esplanaden - Vegagatan i Sundbyberg. Då var det inte fråga om lite svinn, utan snarare "rädda det som räddas kan", även i alla tänkbara former av kärl som gick att uppbringa... Kaféet intill blev i en hast av med väldigt många dricksglas, men i god och ärlig anda återbördades de allra flesta glasen dagen efter... :)
Vid ett annat tillfälle, på ungefär samma ställe, välte en lastbil från parfym-fabriken intill Bällsta bro. Den var lastad med i huvudsak parfymen 4711, men i motsats till "sprit-olyckan" sprang folk skyndsamt och svårt hostande ifrån platsen...

/   M v h   Walle

Gunnar D

Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 november 2015, 19:27:41 PM
Ligger/låg bussens hållplats uppe där den andra står då föraren måste ha lämnat bussen"om handbromsen glömdes bort"?/Ulf

Enligt SS-kartan 1956 så fanns inget hplläge där men det kanske ändå var en (inofficiell) avstigningshpl. Påstigningshpl mot stan ska ha funnits nedan t.h. utanför bilden.

/Gunnar

Mr G

Själv minns jag när sparbanksbilen välte några hundra meter bort från den här platsen i början på 60-talet. Tyvärr var jag inte på platsen själv, men skolkamrater ska ha hittat rikedomar strödda runt den olycksplatsen som var i korsningen Södertäljevägen/Juvelerarvägen-Korpmossevägen.
吉先生