Gas eller diesel? Ingen större skillnad enligt forskare

Startat av Walter, 16 november 2015, 18:02:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

WalleW

Citat från: Walter skrivet 16 november 2015, 18:02:31 PM
http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/miljo/forskare-naturgas-inte-battre-an-diesel/

I den citerade artikeln finns några ord som jag innerligt hoppas kommer att sätta ribban för alla framtida jämförande mätningar av denna typ :
"MÄTER UTSLÄPPEN I VERKLIG TRAFIK"  :)
Det vill jag se mer av...

/   M v h   Walle   

yngrot

Citat från: WalleW skrivet 16 november 2015, 18:18:54 PM
I den citerade artikeln finns några ord som jag innerligt hoppas kommer att sätta ribban för alla framtida jämförande mätningar av denna typ :
"MÄTER UTSLÄPPEN I VERKLIG TRAFIK"  :)
Det vill jag se mer av...

/   M v h   Walle

Håller med dig Walle ..  och ärligt talat är någon förvånad över resultaten?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 17 november 2015, 04:17:48 AM
  ..  och ärligt talat är någon förvånad över resultaten??

Troligen inte. Detta har varit känt i minst tio år och inte så mycket att förvåna sig över.

Observera alltså att det bara gäller naturgas, inte biogas. Så står det också i såväl rubrik som ingress och brödtext i den länkade artikeln.

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2015, 07:35:45 AM
Observera alltså att det bara gäller naturgas, inte biogas.

Bra påpekande från Staffan...
...eftersom alla som är engagerade på vardaglig nivå kanske inte har skillnaden mellan natur-gas och bio-gas riktigt klar för sig när begreppet "gas-drift" kommer på tal...

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Citat från: WalleW skrivet 17 november 2015, 08:37:27 AM
Bra påpekande från Staffan...
...eftersom alla som är engagerade på vardaglig nivå kanske inte har skillnaden mellan natur-gas och bio-gas riktigt klar för sig när begreppet "gas-drift" kommer på tal...

/   M v h   Walle

Naturgas och biogas kan i princip användas lika bra i en gasmotor. Det är alltså ingen nämnvärd skillnad i verkningssättet men väl i hur det framtages. Biogas bygger helt på förnybara källor medan naturgas är fossilt och alltså någon gång kommer att ta slut.

Ungefär samma sak som med fossil diesel och biodiesel (typ RME) men där krävs större anpassning av motorerna för att kunna använda biodiesel. När en gasbuss tankas spelar det ingen roll om det är biogas eller naturgas i behållaren, inte heller om det är en blandning av dem.