Ersättningsbussar sommar 2016.

Startat av Peter Rost, 15 november 2015, 16:50:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det blir nog i stort sett en repris från sommaren 2015. Både gällande inlejda bussföretag och fordonsindivider.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 16 november 2015, 00:16:32 AM
Det blir nog i stort sett en repris från sommaren 2015. Både gällande inlejda bussföretag och fordonsindivider.

Rimligen. Fast det blir mer omfattande. Är en helt annan sak att ersätta trafiken från Skogås än från Nynäshamn. Blir väl också längre period som man kommer behöva köra trafik från Hallonbergen (eller vad man nu väljer istället för Sundbyberg).

Väldigt konstigt påpekande därtill från SL:s sida att man vill protestera mot Sundbybergsavstängningen, stänger man av är det väl för att det behövs, är väl inget som går att förhandla om...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Det är väl inte själva avstängningen i sig utan att Sumpan valts som bytespunkt, där har det varit smartare att välja Cityterminalen och/eller Hallonbergen.

Kaos på Järnvägsgatan är ett understatement.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 november 2015, 13:23:36 PM
Det är väl inte själva avstängningen i sig utan att Sumpan valts som bytespunkt, där har det varit smartare att välja Cityterminalen och/eller Hallonbergen.

Kaos på Järnvägsgatan är ett understatement.

Absolut - men Trafikförvaltningen råder ju själva över var man väljer att ha bytet. 

Så här skriver man "Sundbyberg saknar utrymme för ersättningsbussar och vägnätet fram till stationen är inte lämplig för en omfattande busstrafik. SLL för en dialog med Trafikverket för att se om det finns alternativ till avstängningarna som har Sundbyberg som gräns."

Det lättaste är väl att som i somras köra från Hallonbergen. Men även avvikningar till Tensta eller Akalla går ju bra. Rör sig ju bara också om någon vecka, vid två tillfällen + söndagsmorgnarna. Så kan ju knappast vara så knepigt att hitta alternativ - utan handlar ju mer om att antalet fordon som krävs för trafiken blir mångdubbelt fler. Och det är ju mycket som det är. Särskilt novemberavstängningen under höstlovet kommer bli tung.

Söndagsavstängningar från Sundbyberg blir väl i och för sig relativt kostsamt - många omlopp ute för trafik några timmar på söndagsmorgon. Särskilt om Nobina (vilket vi väl får veta imorgon) inte skulle vinna Kallhäll. Å andra sidan skulle det ju då fungera rätt bra att använda Järnvägsgatan med tanke på den begränsade trafik som är då.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Rent generellt är problemet med Sumpan inte enbart begränsat till Järnvägsgatan i sig utan även bristen på hållplatslägen samt tidsreglingsplatser ställer till det här. Det är även väldigt sårbart och det krävs inte mer än en bil på fel ställe för att det ska bli totalstopp i flödet genom större delen av Sumpan. Som extra grädde på moset har man ju även de allmänt trånga närmiljöerna om man letar efter andra gator att trafikera istället. Landsvägen är ju numera komplett värdelös samtidigt som bristen på vändmöjligheter bidrar till den stora känsligheten. 

Vad gäller alternativa vändpunkter på andra håll så är ju Akalla en sådan möjlighet liksom Tensta. Ett annat tänkbart alternativ är faktiskt Hjulsta [backar] liksom att TrV faktiskt funderat på en tillfällig station (av habrovink träplattform) i höjd med Solvalla. Vändmöjligheterna beror även till viss del på hur signalsystemen är uppbyggda och här har järnvägen inte alls legat i samklang med hur väganslutningarna ser ut. Kan man inte komma intill järnvägen med en buss eller vända där så är det ju inte mycket värt att vända tåg på en sådan punkt.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 16 november 2015, 20:04:51 PM


Vad gäller alternativa vändpunkter på andra håll så är ju Akalla en sådan möjlighet liksom Tensta. Ett annat tänkbart alternativ är faktiskt Hjulsta [backar] liksom att TrV faktiskt funderat på en tillfällig station (av habrovink träplattform) i höjd med Solvalla. Vändmöjligheterna beror även till viss del på hur signalsystemen är uppbyggda och här har järnvägen inte alls legat i samklang med hur väganslutningarna ser ut. Kan man inte komma intill järnvägen med en buss eller vända där så är det ju inte mycket värt att vända tåg på en sådan punkt.

Om det skulle har rört sig om en längre avstängning skulle väl en tillfällig station kunna vara ett alternativ. Men under 2016 rör det sig om drygt en vecka under sommaren och höstlovsavstängningen (förutom söndagsmorgnar - som ju dock är lätt att ordna vid Sumpan). Är ju lite för lite att bygga upp en särskild plattform för. Och det är väl inte direkt några helt lämpliga platser heller vid Solvalla för en sådan station (utan en del markarbeten).

Man kan ju också förstås avlasta genom att köra turer mellan Kungsängen-Bro och Rotebro. Men trots att det väl går fortare, blev väl inte det någon höjdare tidigare när banan var avstängd bortom Sumpan. Detta har ju också varit problemet när man haft andra stationer på blåa linjen som alternativ.

Däremot lär det väl blir fler avstängningar och under längre tid under kommande år. Då kanske det finns anledning att skapa en tillfällig plattform på lämplig plats.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Peter Rost

Samtidigt stängs Nynäsbanan till stora delar av i och med bygget av pendeltågsstationen i Vega. Banan stängs av Mellan Nynäshamn och Skogås 4/7 - 8/8. Undrar om det finns tillräckligt med utrymme för Ersättningsbussar i Skogås?

//Peter

Lars_L

Citat från: Peter Rost skrivet 08 april 2016, 13:56:15 PM
Samtidigt stängs Nynäsbanan till stora delar av i och med bygget av pendeltågsstationen i Vega. Banan stängs av Mellan Nynäshamn och Skogås 4/7 - 8/8. Undrar om det finns tillräckligt med utrymme för Ersättningsbussar i Skogås?

//Peter

Verkar inte helt otimalt. Förvisso kan man väl flytta ordinarie hållplatser och därmed få lite utrymme. Men det behövs väl rätt många linjevarianter för att det ska fungera optimalt. Och det är det lite för ont om utrymme för.

Men om man har tänkt till -så gör man väl så att man kör direktbussar till Nynäsham och Ösmo och låter dem utgå från Farsta strand. Det går ju egentligen fortare än att ta sig ut till motorvägen från Skogås. Kostnadsmässigt bör det alltså vara likvärdigt. Sedan låter man då en lokalbussvariant utgå från Skogås till Västerhaninge och med vissa turer till Nynäshamn för att möjliggöra lokala resor.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist