Scania-Vabis C75 Capitol Järnspett (även bilder på andra med öknamn)

Startat av WalleW, 13 november 2015, 10:40:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Scania-Vabis C75 Capitol...
...med 3-växlad manuell låda och tillhörande mekaniskt länksystem innebar ofta automatisk "fortsätt-bakåt-funktion" för passagerarna med ståplats i mittgången. Alla ville ju stå så nära dörrarna som möjligt... Man kunde då få oväntat besök i knäet när man satt i "soffan" längst bak...på gott och ont... ;D
Läs gärna Nisse Bökelunds kopierade länk nedan, där finns utöver "ett järnspett" också bilder på Volvo Gräddvisp och Volvo-Capitolen.
Även Skithus / Dassvagn, Radhus, Ödla och Raggare kan beskådas här.

Järnspett på hemmaplan, Sturegatan i Sundbyberg intill SJ-garaget

/   M v h   Walle

Detta skrev Björn Forslund om "Bussar med smeknamn och Bussar med öknamn"
i busstidningen Nr:7 2013.
Hälsningar Nisse.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCkQFjABahUKEwjV2uXngY3JAhVGiCwKHYQHBtY&url=http%3A%2F%2Fwww.e-magin.se%2Fpaper%2F0rzr9t2n%2Fpaper%2F41&usg=AFQjCNFLsa6MHUf-rC3YMY0yyFnPx_o6Hw

Björn Forslund

Det var fyrväxlad låda i "spetten" men ettan var det ju sällan man behövde använda i en råstark Scania!

WalleW

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 november 2015, 20:03:06 PM
Det var fyrväxlad låda i "spetten" men ettan var det ju sällan man behövde använda i en råstark Scania!

Du har säkert rätt som vanligt, men jag läste någonstans i en gammal vagn-spec att den aktuella individen hade 3-växlad manuell låda. Kan det ha funnits några enstaka individ-undantag (snik / prov) eller räknade man "bort" ettans växel som en ren kryp- / kraft-växel..?

/   M v h   Walle

Ingwar Åfeldt

Jag hade ett järnspett, 2890, som "min" vagn i nästan 6 månader 1966 (vill jag minnas att det var). Den hade en fyrväxlad låda och jag använde aldrig 1:an. Under mina tio år som bussförare kärde jag övervägande manuellt växlade vagnar och kan inte komma ihåg något tillfälle då jag behövde använda 1:an på någon av dem. Det var alltid start på 2:an. Jag har dock aldrig hört talas om någon vagn med 3-växlad låda.

M v h
Ingwar

Harald Nordius

Ja, det var väl regel att starta på tvåan. Även förarna i Uppsala startade alltid på tvåan, även på vagnarna med Wilsonlåda.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Harald Nordius skrivet 14 november 2015, 21:18:41 PM
Ja, det var väl regel att starta på tvåan. Även förarna i Uppsala startade alltid på tvåan, även på vagnarna med Wilsonlåda.

Ja, även på ledvagnar med Wilsonlåda startade man på 2:ans växel. Men å andra sidan hade t ex denna ledvagn, SJ 0975, en s k Norrlandsväxel som man också använde.

M v h
Ingwar

WalleW

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 november 2015, 22:00:01 PM
Ja, även på ledvagnar med Wilsonlåda startade man på 2:ans växel. Men å andra sidan hade t ex denna ledvagn, SJ 0975, en s k Norrlandsväxel som man också använde.

M v h
Ingwar

Ja, det var vanligt att många förare tyckte att det var bättre att starta på 2:an med Wilson-låda, även om det blev segare att accelerera den första biten Man tyckte att växlingen från 1:an till 2:an för ofta blev i ryckigaste laget och valde därför genomgående "alternativ 2".
Gunnar Höijer var utbildningschef på SJ/SL Råsta och lät ingen aspirant komma undan med "fusk-start" på Wilson-2:an, utom i nedförslut, och drillade oss noga med handlaget. Genom att hålla kvar gaspedalen i oförändrat läge en knapp sekund efter att man lagt ur 1:ans växel fick man en mycket mjuk och behaglig uppväxling till 2:an och därmed bättre krut i accelerationen med H80-vagnarna.
Denna inlärda växlings-teknik tillämpade jag alltid rutin-mässigt på alla Wilson-vagnar jag körde. Efter drygt 20 års "Wilson-torka" fick jag 1996 tillfälle att på nytt köra en ledvagn med Wilson-låda och den rutinen fungerade fortfarande utmärkt... :)
Flyg-bussarna vid Råsta var också utrustade med el-manövrerad norrlands- / överväxel.

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

Startades det på 2:an på bussarna med fyrväxlad Wilson?, Typ i SL området H52, H54, H55, H56, H58

Det har jag aldrig varit med om annat än i undantagsfall, inte ens något svårlärt sommarbarn som övat med mig försökte med detta.
Däremot ledvagnarna H43, H44, H53 med femväxlad låda kunde man starta på 2:an om bussen inte var fullastad.

WalleW

Jag vet att det överlag var lite si och så med det 4-växlade Wilson-handlaget hos Råsta-förarna på min tid och att ren misshandel av lådan inte var direkt ovanlig. Om det var medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt...
Vi som var aspiranter med endast bil-körkort på fickan fick ju hela grundutbildningen inklusive kör- och teknik-delarna. Tack vare det tror jag att det var lättare för oss att anamma det som lärdes ut av instruktörerna.
Många av "de stora grabbarna" som varit med ett tag var ju f d Raket-piloter och tyckte att Wilson var ett steg tillbaka i utvecklingen från vänster-raketernas rappa automatlåda. Med det i ryggraden var man kanske inte så positiv till att ta till sig nya grepp utan gjorde lite som man tyckte...
Man får heller inte glömma att det fanns rätt gott om oengagerade ratthållare redan på den tiden, långt ifrån alla ansåg sig inneha sitt dröm-yrke.

Att starta på 1:ans växel var rutin för mig, även med de 5-växlade Wilson-lådorna i ledvagnarna. Även om jag sällan varvade upp så mycket på 1:an, så gav det den där extra lilla puffen så att 2:an drog effektivt redan när den smög i... :)

/   M v h   Walle

yngrot

Wilson bruka jag alltid starta på  1 an men rätt snabbt över till 2an.. de bästa var de med Norrlandsväxel..  så mjukt som det går att köra med Wilson är inte lätt göra med dagens lådor..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Frank Edberg

Den 4 växlade Wilsonlådan på SJ:s 13 och 14 vagnar var märkt 2,3,4,5 och detta var förmodligen för att man skulle starta på lägsta växel.