Örebro Busstation - en bild till

Startat av Greger Larsson, 11 november 2015, 18:31:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

På denna bild -enligt uppgift från 1964- syns lite fler bussar, många SKV-karosser men även en helt ny Thor till höger och ett par Hägglundare i bakgrunden.
En kul detalj är reklamen för SJ bussar på godsmagasinet!

Bilden kan ses i lite större format >här

BengaB40

Hej! Tack för ännu en höjdarbild från 60-talets Örebro! Här kan man se att SJ:s busstation på "andra sidan gatan" aldrig blev asfalterad, minns hur man kunde trampa i vattenfyllda tjälskott på väg till bussen och fick sitta med våt strumpa på färden till Garphyttan när det begav sig! På 50-talet var texten på väggen till det rödmålade skjulet " SJ:s bussar går till de blå bergen" dessutom. Av de tre bussarna uppställda där på bilden är det SJ2427/T364 Volvo B727/H&S längst till höger, och en av de många Volvo SKV B635 på motsvarande vänstern!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Det här är en verkligt intressant bild! Längst till vänster godskärra tillhörande AB Omnibus. Nästa spår främst T 244 Scania-Vabis B63 1952 med den kaross som jag anser vara prototyp till Nyboxerkarossen. Den kom ungefär ett år innan SKV införde denna modell som standard. Bussen har också den äldre sortens vindrutor och även den bakruta som fanns på det tidigare utförandet. Bakom den står T 122 en Scania-Vabis SKV turistbuss från 1953. Den hade svängdörrar in till förarutrymmet fram, fällbara fåtöljer av den lyxiga SKV-sorten men det fanns även vanliga stolar att byta med. Tror det var lika betr T 244. Båda bussarna tillhörde Södra Hjälmarstrandens Trafik AB, Lännäs. Bussen i mitten är en Volvo B635 SKV tillhörande Nora Bergslags Järnväg, T 965. Därnäst Oscar Åkerstrands Scania-Vabis T 726, 4 cyl, hamnade senare hos trafikbolaget utanför Göteborg där ordet Hermansby ingår. Enligt senaste uppgifter skulle den kunna finnas kvar i Lindome. Thorbussen är den första omställningsbussen till länet med högerdörr och vänsterstyrning. T 236 Volvo B715 levererad till Östernärkes Omnibustrafik AB, Asker, år 1963 (vagn 14). SKV-bussen på andra sidan gatan är antingen T 241 eller T 390 båda Scania-Vabis BF73 hos Östernärkes Omnibustrafik (vagn 9 eller 10). T 241 hade pys-wilsonlåda och var från 1957. T 390 vanlig växellåda, årsmodell 1959.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Tack för uppgifterna, Jan G!
Hägglundaren till höger(hitom CF:en) bör väl vara någon av Östernärkes Sc-V B63/Hägglund?

Bengt H

Här i mitten hittar vi Åkerstrands T726 hos Hermansby taxi vid Kärna korsväg väster om Kungälv, hösten 1974

bilomnibussen

Hägglundaren hitom CF:en såg jag inte från början. Det är antingen T 740 från 1950 eller T 245 från 1952. Båda är Scania-Vabis B63. Den äldre har tvådelad bakruta men den ser man inte.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Nu har jag tittat lite närmare på Hägglundsbussen på gatan. Det är såvitt jag kan se T 245. Jag tycker det är två stolar i utrymmet bredvid motorhuven vilket stämmer med denna buss. T 740 hade en soffa eller bänk i vanlig modell. T 245 hade dessutom nummerplåten mitt ovanpå stötfångaren fram medan T 740 hade plåten till vänster framifrån sett.
Mvh Jan G