Var och vad?(Hägglundare)

Startat av Greger Larsson, 09 november 2015, 21:23:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Ett lite lagom spännande garage och en Hägglundare där framdörren möjligen varit av skjutdörrtyp(jodå, det fanns ju, men har inte sett det annat än som provisorisk v-dörr)!?
Någon som kan identifiera buss och plats? Kanske från någon tidig SvOf-utflykt?

Harald Nordius

Fickan för nummerskylt tyder väl på en stadstrafiksbuss och dess placering på att det är påstigning på mitten. Det fanns väl inget bolag som hade kvar gående konduktör efter 1967, så det är nog en stad med betalning hos föraren vid avstigning. Helsingborg hade två BF med Hägglundskaross från 1954, men de gick till yrkesskolan som övningsvagnar 1967, och då antar jag att de inte byggdes om. Hade inte även Sundsvall betalning vid avstigningen?

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 10 november 2015, 09:28:09 AM
Fickan för nummerskylt tyder väl på en stadstrafiksbuss och dess placering på att det är påstigning på mitten. Det fanns väl inget bolag som hade kvar gående konduktör efter 1967, så det är nog en stad med betalning hos föraren vid avstigning. Helsingborg hade två BF med Hägglundskaross från 1954, men de gick till yrkesskolan som övningsvagnar 1967, och då antar jag att de inte byggdes om. Hade inte även Sundsvall betalning vid avstigningen?

Måste vara de här du tänker på Harald, HSS 27 och 28.
Användes väl f.ö väldigt sällan i linjetrafik. Hm linjenummerkrukan
sitter längre fram på högersidan men osvuret kanske är bäst så
kanske,kanske... I så fall så undrar jag om den någonsin haft någon
framdörr på höger sida. Förmodligen enbart "snikombyggd". Kanske
gått som skolbuss efter tiden på yrkesskolan? Karlstad hade väl vid
den här tiden också betalning vid avstigning men i valet mellan
Karlstad och Helsingborg säger jag nog Helsingborg.
(Bild från Helsingborgstrafikens museiförening)

Mr H
http://www.sundsutsikt.se/images/htmf_084.jpg

Lars-Håkan_E

Fagersta Stadstrafik U400 hur såg den ut? En BF71 55.
Gick till CBR som CDB400

Svempa

Bussen på bilden verkar ha längre överhäng fram än Helsingborgsbussen . Samt en annan fönsterinfattning fram.
Jag tror inte bussen är en fd Helsingsborgsbuss.

Harald Nordius

Citat från: Svempa skrivet 10 november 2015, 12:08:46 PM
Bussen på bilden verkar ha längre överhäng fram än Helsingborgsbussen . Samt en annan fönsterinfattning fram.
Jag tror inte bussen är en fd Helsingsborgsbuss.
Dessutom skiljer sig lyktarrangemanget och Helsingborgsbussen har nummerkruka över destinationsskylten.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 november 2015, 10:15:33 AM
Fagersta Stadstrafik U400 hur såg den ut? En BF71 55.
Gick till CBR som CDB400
U540 var regnumret enligt bussdatabasen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Harald Nordius skrivet 10 november 2015, 12:21:15 PM

U540 var regnumret enligt bussdatabasen.

Ja mitt fel :-(

Fagersta hade tre BF7155 och en BF7363, den senare kan man räkna bort eftersom bussen på bilden inte har 6300 i axelavstånd.
Går det inte att få fram delar av reg nr Greger?

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 10 november 2015, 12:21:15 PM
Dessutom skiljer sig lyktarrangemanget och Helsingborgsbussen har nummerkruka över destinationsskylten.

Nej håller med, jag tror inte heller på Helsingborgsspåret.
Men nog fanns det väl bolag som hade sidokrukan ganska
så långt bak fast det var ingång fram? Linköping, Borås ex.vis?

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 10 november 2015, 12:42:27 PM
Nej håller med, jag tror inte heller på Helsingborgsspåret.
Men nog fanns det väl bolag som hade sidokrukan ganska
så långt bak fast det var ingång fram? Linköping, Borås ex.vis?

Mr H

Nej, Borås hade det inte (något undantag kan ha förekommit). Linjenummerkrukan satt strax till höger om främre dörren vid vänstertrafik i Borås. Däremot hade Linköping den strax till vänster om mittdörren.

Stadsbussar i Borås hade ett par Hägglundare liknande denna men de hade inte mittdörren så långt bak. Och naturligtvis inte heller den färgsättningen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

SJ Buss

Greger Larsson

Har tittat på originalscanningen och reg nr är inte helt lätt att tyda men kan möjligen innehålla xxA9xx och då blir det träff på Fagerstas U480 som ska ha fått CDA910 som nytt nr. Har själv fotat fd U540 som senare blev FTW021, den har dörrplaceringen 0-101-0 på högersidan, däremot en identisk hållare för linjenummerskylt framför bakdörren. Så det mesta pekar väl på Fagersta.
Det vore intressant att veta utseendet på framdörren på bussen ovan, kan man tänka sig att bussen var fortsatt högerstyrd men att man klämt dit en skjutdörr bakom föraren?

Harald Nordius

Enligt SBH köptes U480 av en Ulf Söder i Sala. Söker man på birthday.se så finns det en Ulf Söder född 1943 i Sala. Det kan kanske vara värt att kontakta honom.

Sven W

Hej

Får man föra in ytterligare en stad i alternativen? Min första tanke, när jag såg bilden, var att här har vi en gammal Karlskronabuss. Överdelen på deras bussar var ju ganska vit. Där fanns ett par BF71 Hägglund men det här utseendet stämmer inte med dessa. Kanske fanns i Karlskrona någon lite större buss (BF73) också.

Hade inte KST något garage norr om staden? I Lyckeby eller Rödeby eller???

Hälsningar
Sven

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 november 2015, 20:42:50 PM
Har tittat på originalscanningen och reg nr är inte helt lätt att tyda men kan möjligen innehålla xxA9xx och då blir det träff på Fagerstas U480 som ska ha fått CDA910 som nytt nr. Har själv fotat fd U540 som senare blev FTW021, den har dörrplaceringen 0-101-0 på högersidan, däremot en identisk hållare för linjenummerskylt framför bakdörren. Så det mesta pekar väl på Fagersta.
Det vore intressant att veta utseendet på framdörren på bussen ovan, kan man tänka sig att bussen var fortsatt högerstyrd men att man klämt dit en skjutdörr bakom föraren?

Det fanns Volvo "gräddvispar" vid SJ som var snikombyggda på detta vis, högerstyrda med skjutdörr och trångt insteg bakom föraren. Fanns sedan hos SL med typ H83 och gick på Arlandaplattan (där man kunde använda de gamla vänsterdörrarna likaväl) Men att göra detta på en Scania BF, det måste ha blivit rätt trångt för föraren.

Greger Larsson

På högerombyggda B655:or och även en del högerförberedda B715 satte Hägglunds en (smal)skjutdörr bakom förarplatsen(men framför framaxeln) för att användas som provisorisk vänsterdörr fram till dagen H. På bussen ovan verkar det med tanke på de kvarvarande konturerna och "rännan" vid förarplatsen som att skjutdörren skulle ha satts in som högerdörr!? Ingen lösning som man sett eller hört talas om och en trång passage lär det ha blivit.
Den blå färgen på bussen kanske man inte ska fästa så stor vikt vid då den kan ha tillkommit efter dess aktiva tid.