Bussförare ifrån Borlänge misstänkts för kört upp åt andra

Startat av miikos, 05 november 2015, 19:40:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

miikos

http://www.dalademokraten.se/dalarna/borlange/borlangebo-kan-ha-tagit-korkort-at-40-personer

Är inte så förvånad, med tanke på att det fortfarande är tillåtet, att vid en förnyelse eller förlustanmälan av körkort att själv skicka in ett foto. I alla fall när Posten hade hand om bedömande av identiteten vid utlämning av körkort, så jämförde de endast utseende, mot egen inskickad bild. Det räckte oftast med att säga att man endast har körkortet som legitimation, och då gick personalen med på det.

Men i dagsläget så har ju posten slutat med myndighetsutövande med körkorten, utan låter ICA-personalen lämna ut. Förhoppningsvis så lämnar de inga rekommenderade brev med personlig leverans, till någon utan ID-kort.

Nu är förstås Dalapolisen upptagna med bilbränder osv, så ev. utredning lär nog dröja.

Mer intressant är nog vad Transportstyrelsen hittar på. Hur risigt ligger buss och taxikorten? (Vi får hoppas att dessa är undertecknade med korrekt namn.)

Vad jag kan se (körkortslagen), så finns detta som kan leda till återkallelse
"det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har
gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att
respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i
trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden
i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt
fordon"

Och för taxi (Taxitrafiklag)
"6 § En taxiförarlegitimation ska återkallas av prövningsmyndigheten om innehavaren

1. genom brottslig gärning eller på grund av andra missförhållanden har visat sig olämplig att tjänstgöra som förare i taxitrafik enligt 3 kap. 1 §,"

Detta verkar ha upptäcks då Gävle fick en bokning av en utomlänare, och blev misstänksamma och tog in inspektörer ifrån Dalarna.

Har det hänt något likande förut?

pegee

Det enda positiva med detta är väl han i alla fall är kvalificerad.
Efter 40 godkända förarprov så måste han ju kunna köra i alla fall.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

1896

Vet inte om det hänger ihop, men man kan ju misstänka det, när jag var uppe i Dalarna senast så hade jag det tvivelaktiga nöjet att åka buss med en förare som definitivt inte förstod sig på bussens teknik. Jag åkte med en stadsbuss i Borlänge, (alltså Keolis) och varje gång bussen skulle växla, så släppte föraren gaspedalen, varefter det hördes en smäll i bussen, samtidigt som bussen gjorde ett kraftigt ryck, detta pågick under hela färden. Det var glasklart inget fel på bussen, då jag åkt med samma buss tidigare samma dag, då med en annan förare och utan något att anmärka på. Frågan som uppstår är ju hur Keolis kontrollerar att de förare de anställer verkligen kan köra buss ? Eller hur föraren ifråga överhuvudtaget har kunnat bli godkänd i ett förarprov ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 09 mars 2016, 09:46:45 AM
Vet inte om det hänger ihop, men man kan ju misstänka det, när jag var uppe i Dalarna senast så hade jag det tvivelaktiga nöjet att åka buss med en förare som definitivt inte förstod sig på bussens teknik. Jag åkte med en stadsbuss i Borlänge, (alltså Keolis) och varje gång bussen skulle växla, så släppte föraren gaspedalen, varefter det hördes en smäll i bussen, samtidigt som bussen gjorde ett kraftigt ryck, detta pågick under hela färden. Det var glasklart inget fel på bussen, då jag åkt med samma buss tidigare samma dag, då med en annan förare och utan något att anmärka på. Frågan som uppstår är ju hur Keolis kontrollerar att de förare de anställer verkligen kan köra buss ? Eller hur föraren ifråga överhuvudtaget har kunnat bli godkänd i ett förarprov ?

Arbetssökande som redan har körkort brukar man ta ut på en provkörning, i övrigt får man nog indikationer i samband med körning med handledare.
Att man träffar på chaufförer som behandlar gaspedalen på det beskrivna sättet tycker jag är ganska vanligt.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 mars 2016, 09:58:28 AM

Att man träffar på chaufförer som behandlar gaspedalen på det beskrivna sättet tycker jag är ganska vanligt.

Då måste vi ifrågasätta vad de som utför förarprov har för kriterier när de godkänner förare.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 09 mars 2016, 12:32:06 PM

Då måste vi ifrågasätta vad de som utför förarprov har för kriterier när de godkänner förare.

Det ingår nog inte i bedömningen, sedan är det nog så idag att du ska köra extremt illa eller rent vårdslöst för att riskera jobbet.

S.k orgeltrampare är inte direkt ovanliga och inte det värsta man kan stöta på.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 mars 2016, 13:13:36 PM
Det ingår nog inte i bedömningen, sedan är det nog så idag att du ska köra extremt illa eller rent vårdslöst för att riskera jobbet.

S.k orgeltrampare är inte direkt ovanliga och inte det värsta man kan stöta på.

Hur fasen kan de släppa igenom folk som kör så att man mår illa av hur bussen blir misshandlad ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 09 mars 2016, 13:41:49 PM
Hur fasen kan de släppa igenom folk som kör så att man mår illa av hur bussen blir misshandlad ?

Det finns ju en anledning till att det är väldigt svårt idag att rekrytera till annat än enklaste linjekörningar, alla de här duktiga killarna och tjejerna som förut varit intresserade att prova något nytt i branschen finns inte idag, tyvärr.

När man inte kan tillsätta en tillsvidare tjänst med kompetent folk som inte är pensionärer så....

igel

Citat från: Kung Vasa skrivet 09 mars 2016, 13:41:49 PM
Efter en fem sex försök brukar de flesta klara uppkörningen. (hört från en på Grönlunds). Och som de kör här i norra Stockholm, så undrar man ju ibland hur de lyckades att ta körkort.