Skånetrafiken vill styra över kunderna från reskassa till kreditkort

Startat av Jo, 04 november 2015, 17:43:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Räkna med längre restid när fler ska betala med kreditkort i och med Skånetrafikens strategi att styra bort kunderna från reskassa.

http://www.sydsvenskan.se/skane/minskad-jojo-rabatt-fyller-hal-i-budget/

Ersa

Varför en snedfördelad höjning? Om det nu bara är ökad inkomst från biljettförsäljningen man vill ha, så bör man väl justera alla priser (enkelbiljetter, reskort samt kontokort) samtidigt? Samt behålla (eller öka) den procentuella skillnaden mellan dem tre. En alltför lör liten skillnad mellan ombordköp och förköp kan snabbt leda till förseningar, missade anslutningar samt irritation hos förarkåren - helt i onödan.
Senast jag själv upplevde det var för c:a 10 år sedan under förra vändan SL experimenterade med enhetstaxa och samtidigt lät ombordköpen bli alldeles för billiga. Visst var det billigt att resa långt, men att hinna med t.ex anslutningsbussen folk ville byta till - kunde de ju glömma.

Jona

Länstrafiken Västerbotten och Kommunala Skelleftebuss har samma fel här.
Många har visserligen månadskort, ska vid snabb bedömning inom stan säga närmare 50% så dessa resande kan vi räkna bort.
Dessa går snabbt och lasta, blip och klart, utan problemet är för sällan-resenärerna, eller dom som åker någon gång veckan men inte har månadskort.

Men för sällanresenären så kan man få ca 20% rabatt på en redan dyr enkelbiljett om man förköper viss antal resor, för en viss sträcka.
Man får dock en timmes övergång med resekortet, så dom ska ska byta buss, dom få turer där man kan resa vidare med annan linje vill säga, där använder folk resekortet

Biljett köpt ombord (eller förköpt enkelbiljett) ger ingen rabatt utan är samma pris som ombord och ingen övergång.

Men eftersom vi här inte har resekort här som laddas med pengar och man betalar resa med dessa kort så innebär det att du är bunden till att köpa kort som ger rabatt på en viss res-sträckning.
Har hört flera som säger att dom hellre köper den dyrare biljetten ombord, en att köpa dessa resekort på grund av den låga procent rabatt man får.
Jag vill inte låsa pengarna i ett kort som gäller en viss sträcka, för kommer jag på att jag spontant ska följa med en kompis hem, och inte har pengar till bussresan för jag laddade ett resekort som jag nu inte kan använda så är det bättre och köpa dom få resor jag vill göra genom kontantköp på bussen.

Följden är att t.ex i Skellefteå stad med områden som trafikeras av stadsbussar, som Skelleftehamn där jag bor, tar lastningen vid varje hållplats lång tid och inte ovanligt att bussen är 5 - 10 minuter sen på grund av att 30 - 40% av resenärerna ska köpa kontantbiljett, och då gärna med bankkort som tar extra lång tid.

Västernorrland har däremot resekort man laddar med pengar och betalar varje resa, oavsett vilken sträcka du en vill åka just för tillfället med rabatterat pris och mina kamrater där klagar aldrig på att dom låst fast pengar i ett busskort, som vips inte gäller för dom vill åka annan resa en dom normalt gör.

Ska man få folk och förköpa biljett ska det vara smidigt och ge tillräckliga rabatter.
Låt säga jag har en dålig månad, då man levt över sina tillgångar, och man vill till stan, då köper jag ju hellre den resa jag verkligen behöver åka kontant än och ladda ett kort med fler resor än jag behöver.
Samma gäller också ensamstående föräldrar med flera.

Dessa kontantbiljetter tar tid och sälja vid lastning och alla blir sen och får längre restid en nödvändigt.
Många länstrafikbolag och bussbolag glömmer bort sällan-resenärerna, och gör ingenting för att få dom och vilja åka buss, kanske är det där man skulle börja.
Enklare och billigare och ge en morot som gör att folk vill förköpa biljetten.

Så skåne gör fel, man kan inte sänka rabatten med 10% utan vill man ha mer resande och snabbare påstigning, då måste man öka rabatten, så istället för att gå från 20% till 10, bör man gå från 20% rabatt till 30%.

För det har ju visat sig att höjt biljettpris, dyrare biljett med mera sänker procenten resande, vilket innebär, att höjer man taxan får man in mindre pengar än vad man fick in innan priset höjdes.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Anders Noren

Hål i huvudet. Skånetrafiken har en unikt hög andel förköpsresenärer för att ha en så låg förköpsrabatt och man har kommit ifrån den allmänt utbredda uppfattningen att det är en mänsklig rättighet att köpa biljett ombord. Minskningen av förköpsrabatten riskerar att utradera detta med följden att man får kraftigt ökade restider på grund av att folk ska börja krångla med kontokort (på regionalbussarna) och SMS-biljetter (på lokalbussarna).

Att behöva höja priserna är en sak, men som Ersa skrev så borde prishöjningen vara jämnt fördelad över alla betalalternativ.

Ersa

Du glömmer hela tiden nämna Jämtland, Jona! :P

Så Västerbotten har kvar sitt system med låsta busskort än idag? I Jämtland och Västernorrland infördes samma system som i Västerbotten, vid samma tid, vid januari 2001, och redan vid start var den populära och självklara funktionen "udda resa" där, så andelen enkelbiljettsresenärer översteg sällan 4-5% utanför Östersunds tätort.
När jag körde lite på Västerbottens landsbygd 2006-2007 såg kollegorna ut som fågelholkar då jag frågade hur jag skulle knappa in en udda resa. Men att funktionen än idag 15 år efteråt inte har införts var anmärkningsvärt att läsa!