Obehövliga i Brommahallen...

Startat av Gunnar D, 29 oktober 2015, 11:00:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

...stod dessa för 48 år sedan, 29 okt 1967.

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

WalleW

Fin bild, Gunnar...

...men ändå så sorglig på flera sätt  :(... Till och med Metropolen ser sorgsen ut med en Peugeot 204 bredvid sig...
Jag hade ju ofta förmånen (?) att se Bromma-hallen "live" på den tiden. Bilen för luftlednings-arbeten är väl en gammal Scania-Vabis. Jag vill minnas andra fordon för denna typ av arbeten, bl a en konverterad dieselbuss med "balkong" på takets bakre del. Den liknade KF´s "tråd-lastbilar" med släp som körde till / från Södra station och Saltsjökvarn på  Kvarnholmen strax söder om Danvikstull i Stockholm.
Jag har sett dem både i verkligheten och på bilder. Några av forumets fakta-späckade medlemmar vet säkert var man kan hitta dessa bilder.

/   M v h   Walle

WalleW

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 29 oktober 2015, 16:55:55 PM
Hej.
Jag tror att du menar en sådan här.
http://www.elvag.se/blogg/wp-content/uploads/2010/01/ellastbil1.jpg
Hälsningar Nisse.

Jomenvisst var det en sådan  :D!
Det går ju inte att ta fel på varifrån det rejäla mlöl-lasset kommer! Det vägde många ton som krävde mycket kraft uppför Danviks-backen. Trevligt att Du hittade bilden. De här tråd-lastbilarna skulle ju egentligen ha en egen tråd... här på forumet , alltså  :)...

/   M v h   Walle

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 29 oktober 2015, 11:00:21 AM

...stod dessa för 48 år sedan, 29 okt 1967.

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

Ja verkligen talande bild!
Ställde inte Bromma upp sina vänstervagnar i Spångahallen? Vagn 5145 var väl en av lågmilarna som tillhört Hornsberg under större delen av sin livstid? Bör väl ha sen revision och vara vit inuti? Säkert ett kap att bevara som lågmilare men den vita inredningen kanske stack i ögonen.

Mr H

Harald Nordius

Vad betyder U-skylten på luftledningsbilen?

WalleW

Citat från: Harald Nordius skrivet 29 oktober 2015, 18:15:05 PM
Vad betyder U-skylten på luftledningsbilen?

Vågar vi gissa på en slags varnings-skylt..? Underhåll / Underhålls-arbete pågår ? Vore bra att veta om det fanns en skylt baktill också. Bilen stod väl oftast mitt i gatan intill kontakt-ledningarna. Varnings-blinkers och roterande varnings-ljus / saft-blandare hade ju inte sett dagens ljus ( ;D) då...

/   M v h   Walle

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 29 oktober 2015, 17:46:17 PM
Vagn 5145 var väl en av lågmilarna som tillhört Hornsberg under större delen av sin livstid? Bör väl ha sen revision och vara vit inuti?

Tillhörde inte 5145 Bromma en stor del av 60-talet?

/Gunnar