Mot Vallentuna (Arriva) - 22 oktober 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 22 oktober 2015, 16:42:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Hej,

B9S förekommer fortfarande i trafiken mellan Humlegården och Norrort även om det inte är lika vanligt som tidigare. Här kommer en bild på Arriva 8169, dock inte en av de ursprungliga B9S-trängselvagnarna hos Norrort, på linje 608.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Frippe Fribas

Vad jag minns var denna inte konverterad till Euro 5, men det kan ju ha gjorts någon anpassning senare. Skall man sedan vara petig var väl Bussarna i Busslinks 63xx-serie egenfinansierade och därmed inga "riktiga" trängselbussar som de i 66xx och senare även de 38xx som gick i arv från Veolia.

Lars_L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 oktober 2015, 22:12:18 PM
Vad jag minns var denna inte konverterad till Euro 5, men det kan ju ha gjorts någon anpassning senare. Skall man sedan vara petig var väl Bussarna i Busslinks 63xx-serie egenfinansierade och därmed inga "riktiga" trängselbussar som de i 66xx och senare även de 38xx som gick i arv från Veolia.

När, den är inte konverterad, d.v.s om uppgifterna i Trafikregistret stämmer. Det är ju annars lätt att kontrollera där, då det alltid står angivet i tilläggsuppgifterna. Men givetvis kan den nyligen också blivit konverterad och uppgifterna inte hunnit läggas in ännu, eller att det blivit fel i registreringen (sådant har ju hänt förut).   

Frippe Fribas

Jag tycker mig ha sett att Arriva tolkar miljözonsreglerna ganska liberalt, oftast verkar det vara just på 608 som det oftast rullar B9:or och tveksamma Holländare i 77xx-serien.
Det verkar inte heller vara någon prioritet med regionalbussar på 608 jämfört med 624C, 628C och 680. Jag förmodar att det har att göra med varifrån bussarna utgår, men det förvånar mig lite att SL inte kräver högre standard generellt på Norrorts trängsellinjer då det krävs på andra håll i länet.