Kylaren på släpkärran

Startat av BD, 22 oktober 2015, 15:42:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD



Bildtext:
Statens Järnvägar, SJ buss 623-C på väg till Övertorneå med släp vid polcirkeln.

Var det vanligt att gengaskylaren satt på släpet och inte som på bussen bakom?

Bilden från Sveriges Järnvägsmuseum Samlingsportal.

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDN00964

WalleW

Kan det inte vara så att gengas-aggregatet är "inbyggt" i släpet och att gasen leds via flex-slang till bussens matar-/insugningsrör ? Kanske ett extra stort aggregat i släpet för långa körsträckor utan påfyllning..? Stagen upptill på släpet är också lite hemliga...

/   M v h   Walle

Roland Hn

Minnet är lite ankommet, men var det inte så. Att hela släpet är ett gengasaggregat och ställningen på släpet ar avsett för säckarna med vedkubb. (vanligtvis björkved)

Roland?

almeli

Fra boken "Karossbyggaren i Katrineholm" Svenska Karosseri Verkstäderna i Katrineholm.
Utgiven i 1987 av Scania-Bussar AB. Skriven och sammanställd av Anders Karlsson och redigerad av Gert Ekström.

""" Gengasaggregatet monterades för det mesta bak på en brygga, fäst på de utstickande rambalkarne. Gasen leddes över taket, gjennom et 100mm grovt rör över taket fram, till renaren och kylaren och därifrån till motorn. En sekundärluftledning av 50mm rör avledde överflödig gas upp på taketför at där luftas bort.
Ingen gas fick komma inn i bussen för den var mycket giftig. Manga förare blev sjuka för det var nästan omöjligt att undvika att få gas i sig vid bränslepåfyllning och slaggning. Så det är tveksamt om gengasen skulle varit tillåten om nuvaranda säkerhetsnormer gällt då.
Några bussägare ville ha aggregatet inbyggt i sidan strax bakom föraren. Men då fördrades en värmesköld tillverkad av galvplåt och asbest som skyddade karossen. En annan nackdel var att den tog bort sittplatsutrymme, och det blev dyrt att aterställa bussen när normale tideråterkom. En bättre lösning av problemet var att ha gengasaggregatet på en kärra efter bussen. Ett hundratal sådana gengaskärror tiloverkades av SKV 1943-44 till armèns fältförband. """