Metropoler i Gullmarsplans närhet.

Startat av LYR, 19 oktober 2015, 00:14:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Jag köpte min första filmkamera 1959, en Paillard Bolex C8, då i smalfilmsformatet-dubbel-8.
Mest blev det familjefilmer, men några bussar har jag nu plockat ut som stillbilder.
Vi bodde då nära Gullmarsplan och i de omgivningarna kommer här två bilder.
/LYR

Peter Rost

Undrar om det inte är en Capitol, (H21-22) som ligger i täten på den övre bilden. En gissning bara. ;)

//Peter

Gunnar D

Roligt att du visar sådana bildklipp! Den övre bilden är väl tagen ganska sent en eftermiddag och Capitolen är nog en extravagn.

/Gunnar

LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 19 oktober 2015, 09:57:11 AM
Roligt att du visar sådana bildklipp! Den övre bilden är väl tagen ganska sent en eftermiddag och Capitolen är nog en extravagn.
/Gunnar

Citat från: Peter Rost skrivet 19 oktober 2015, 05:28:03 AM
Undrar om det inte är en Capitol, (H21-22) som ligger i täten på den övre bilden. En gissning bara. ;)
//Peter

Visst är det en  Capitol  före Metropolen i rondellen, troligen linje 64.
Tyvärr är upplösningen så låg i filmerna mot vad vi är vana vid idag - men ändå  klipp ur verkligheten.

/LYR

Mr G

Metropolen på linje 90 är intressant. Den kan väl knappast ha gått hela vägen in till Brunke.
吉先生

Hasse L

Citat från: Mr G skrivet 19 oktober 2015, 12:06:35 PM
Metropolen på linje 90 är intressant. Den kan väl knappast ha gått hela vägen in till Brunke.
Var inte Årstalinjerna avkortade till Gullmarsplan under sommartidtabellen de sista åren? Då kan de ha körts med Metropol.

Harald Nordius

Ja, 90 och 91 vände vid Gullmarsplan i sommartabellen fr.o.m. 1961. Men enligt Leif Stolts trådbussbok kördes de kvällstid med Metropol från den 17 november 1955 till den 17 februari 1958, så tydligen kunde Metropol gå till Brunkebergstorg.

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 19 oktober 2015, 12:06:35 PM

Det finns en bild på H19 5078 (reviderad) och 5203 (ej reviderad) på linje 90 resp 91 vid Brunkebergstorg som bör vara tagen c:a 1960.

/Gunnar

Mr G

Citat från: Harald Nordius skrivet 19 oktober 2015, 16:41:34 PM
Ja, 90 och 91 vände vid Gullmarsplan i sommartabellen fr.o.m. 1961. Men enligt Leif Stolts trådbussbok kördes de kvällstid med Metropol från den 17 november 1955 till den 17 februari 1958, så tydligen kunde Metropol gå till Brunkebergstorg.

Det lär finnas en hel del fel i den boken har jag fått berättat för mig. När det gäller uppgifterna om införandet av enmansbetjäning från SS anges endast Metropol eller Capitol när busstyp finns med, men aldrig H20. H20 verkar där ha insorterats under begreppet Metropol.
吉先生

LYR

Jag lägger in två nya bilder kopierade ur smalfilmsscener från Gullmarsplan med omnejd.
Som framgår finns årtalet angivet i "textremsan" - men inget datum - däremot ser vi att klockan på T-baneperrongen visar tydlig tidsangivelse.

Även här är bildupplösningen undermålig –  men antingen visa eller avstå...
Jag tycker ändå det finns ett nostalgiskt värde i bilder som idag är drygt 50 år.
/LYR