Huvudmeny

Ex. Nobina 3441

Startat av Peter Öden, 18 oktober 2015, 14:53:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Bussen kom till Gävle NNT under torsdagen, avställd på fredagen !

Mvh Peter Ö

DEB

Tråkigt, kan det möjligen ha varit Nobinas äldsta fram till dess avställning? Årsmodell 1992.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Lars-Håkan_E

Citat från: DEB skrivet 18 oktober 2015, 20:34:38 PM
Tråkigt, kan det möjligen ha varit Nobinas äldsta fram till dess avställning? Årsmodell 1992.

De senaste sex-sju åren gick den som övningsbuss i Stockholmsområdet, fanns på Gotland innan dess.

AdmirT

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 oktober 2015, 20:47:32 PM
De senaste sex-sju åren gick den som övningsbuss i Stockholmsområdet, fanns på Gotland innan dess.

Närmare bestämt Kallhäll.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Lars-Håkan_E

Denna var ju en aning udda inredningsmässigt jämfört med sina systrar i 338* serien.

Någon som sitter inne med inredningsbilder på systrarna i 34** serien som kom till Gävle o Uppsala? i a f Gävlebussarna hade väl fällbara stolar?

Bese001

Citat från: DEB skrivet 18 oktober 2015, 20:34:38 PM
Tråkigt, kan det möjligen ha varit Nobinas äldsta fram till dess avställning? Årsmodell 1992.

Så var det och äldst nu är 4000 BDJ 953, övningsbuss i Örebro som togs i trafik 960823 tätt följd av "syster" 3999, BDJ 913, som
är övningsbuss hos Nobina Tyresö. I trafik 960826. En buss finns från 1998: 4298, GXF 711, övningsbuss i Norrtälje med bakgrund i Värmland.
Ingen buss i drift från 1999.

Matte

Citat från: Bese001 skrivet 19 oktober 2015, 19:09:17 PM
Så var det och äldst nu är 4000 BDJ 953, övningsbuss i Örebro som togs i trafik 960823 tätt följd av "syster" 3999, BDJ 913, som
är övningsbuss hos Nobina Tyresö. I trafik 960826. En buss finns från 1998: 4298, GXF 711, övningsbuss i Norrtälje med bakgrund i Värmland.
Ingen buss i drift från 1999.

3999 finns för närvarande i Jordbro garaget för utbildning av nya förare. Det finns en till övningsbuss som är en boggi med nummer 5145 tror jag.

DEB

Citat från: Matte skrivet 19 oktober 2015, 20:59:58 PM
Det finns en till övningsbuss som är en boggi med nummer 5145 tror jag.

Jaså, så den är kvar minsann! Denna skulle jag väldigt gärna få en bild på. Är den oftast i Jordbrogaraget?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Matte

Citat från: DEB skrivet 19 oktober 2015, 22:49:55 PM
Jaså, så den är kvar minsann! Denna skulle jag väldigt gärna få en bild på. Är den oftast i Jordbrogaraget?

Just nu övningskör dom minst varje dag sedan 1-2 veckor.

Jocke Selling

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 oktober 2015, 22:52:24 PM
Denna var ju en aning udda inredningsmässigt jämfört med sina systrar i 338* serien.

Någon som sitter inne med inredningsbilder på systrarna i 34** serien som kom till Gävle o Uppsala? i a f Gävlebussarna hade väl fällbara stolar?

Tyvärr inga bilder. Skillnader i inredning mellan 33XX och 34XX i Uppsala:
1. 33XX Orange gardiner, 34XX gråa gardiner
2. 33XX Helinklätt tak inkl hatthyllor. 34XX endast Mitten av taket hade matta i stolsklädseln, samt hatthyllor med nät.
3. 33XX Stolsryggarna klädda i tyg. 34XX hade hårdplast som bakstycke ( dock med tyg påklistrat - något som avskaffades när 35XX kom).
4. 33XX hade fullmatrisskyltar runt om, medan 34XX enbart hade sjusegment på högersidan och i bak.

Av 33XX var boggibussarna 3396-3397 extrautrustade med fällbara säten, en toalett som kunde demonteras och bytas mot extra stolspar på ett par timmar, samt AC. Dessa var väl tänkta för lite veckoslutstrafik tror jag.


Lars-Håkan_E

Citat från: Jocke Selling skrivet 16 december 2015, 17:55:01 PM
Tyvärr inga bilder. Skillnader i inredning mellan 33XX och 34XX i Uppsala:
1. 33XX Orange gardiner, 34XX gråa gardiner
2. 33XX Helinklätt tak inkl hatthyllor. 34XX endast Mitten av taket hade matta i stolsklädseln, samt hatthyllor med nät.
3. 33XX Stolsryggarna klädda i tyg. 34XX hade hårdplast som bakstycke ( dock med tyg påklistrat - något som avskaffades när 35XX kom).
4. 33XX hade fullmatrisskyltar runt om, medan 34XX enbart hade sjusegment på högersidan och i bak.

Av 33XX var boggibussarna 3396-3397 extrautrustade med fällbara säten, en toalett som kunde demonteras och bytas mot extra stolspar på ett par timmar, samt AC. Dessa var väl tänkta för lite veckoslutstrafik tror jag.

Gotlandsbussarna hade alla fällbara stolar, 3386-87-88 vanliga Vogel 2000 medans 3441 hade en annan udda modell, 3388 hade även video som ny i övrigt som ovan.

Walter

Nobina 3441 generation II eller vad vi ska kalla det gick i trafik i Malmö idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!