Sveriges nordligaste by...(Bilder)

Startat av Patrik, 17 oktober 2015, 17:57:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Karesuando såklart, här kommer mina bilder från byn idag.

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Mr G

Keinovuopio är den nordligaste by i Sverige som har bofast befolkning. Där bor sex personer. Byn ligger nära Könkämäälven, nära 90 km nordväst om Karesuando, och nås via bro från den finländska sidan om älven. Landets allra nordligaste by, Kummavuopio, ligger några kilometer nordväst om Keinovuopio.

Så säger Wikipedia, så där får du pisk!

Sen undrar jag om bilderna verkligen är tagna i år, med det bensinpriset. Ser ut som man vill ha 14,65 för 95 oktan. 2 kr mer än i Stockholm.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Karesuando är Sveriges nordligaste kyrkby och så står det också i Wikipedia.

Jan I Nilsson

Ser lugnt och fridfullt ut. Ser framemot vinterbilder.

TageK

Tack Patrik för härliga bilder!
Mer höstbilder gillar jag, Norrbotten är underbart :)

Kristofer

Citat från: Mr G skrivet 19 oktober 2015, 12:27:47 PM
Sen undrar jag om bilderna verkligen är tagna i år, med det bensinpriset. Ser ut som man vill ha 14,65 för 95 oktan. 2 kr mer än i Stockholm.
Står det inte 1.465? Euro alltså. Eftersom macken är ombud för Viekkaus så borde bilden vara tagen på andra sidan älven.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Mr G

Citat från: Kristofer skrivet 20 oktober 2015, 10:30:16 AM
Står det inte 1.465? Euro alltså. Eftersom macken är ombud för Viekkaus så borde bilden vara tagen på andra sidan älven.

Jo det syns ju tydligt att det är i Finland om man kollar mer än bara siffrorna. Gula mittstreck t ex, och så vägskyltarna. Och så är macken tom eftersom bensinen är mycket billigare på andra sidan älven.
吉先生

Jan-Peter

Citat från: TageK skrivet 19 oktober 2015, 20:31:25 PM
Tack Patrik för härliga bilder!
Mer höstbilder gillar jag, Norrbotten är underbart :)

Hej.
Kan bara hålla med och välkommen hem till rätt sida om Dalälven Skämt åt sido.
Det är alltid roligt att se dina förträffliga bilder från Norr.
Med vänlig hälsning Fd 8612 Hb.Uppväxst i Karungi under Kriget 1943-1948.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl Eric skrivet 20 oktober 2015, 18:24:24 PM
Vad heter kyrkan? Karesuando kyrka?

Jomenvisst! Sveriges nordligaste kyrka. Kanske mest känd för att väckelsepredikanten Lars Levi Læstadius var verksam här, dock inte den byggnad som finns i dag utan en äldre träkyrka. Dagens byggnad kom till 1905.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karesuando_kyrka

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!