Volvo B10L i trafik i Norrköping [Bilder]

Startat av Tobias, 17 oktober 2015, 17:12:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Än rullar ett par av de lite äldre Volvo B10L-60 CNG från 2004 i Norrköping, och det är för att spårvagnarna Söder tull-Kvarnberget är inställda p.g.a dubbelspårsbygge, och de ersätts i sin tur med nyare MAN-ledbussar som normalt trafikerar dessa linjer fram till 25/10.

Jag var i förrgår och igår och passade på att fota ett par av dessa medans de fortfarande rullar i trafiken i stan och visar ett par bilder på det nedan.


Vi börjar i onsdags eftermiddag med Transdev 3583 som inväntar avgånstiden mot Vrinnevisjukhuset vid Söder tull.


Sedan blir det möte på Albrektsvägen (spårarbetet syns närmast i bild) mellan 3583 och 3576. Dessa linjer går normalt inte denna gatan men p.g.a vattenläcka så har de fått omlagd körväg.


Senare på kvällen inväntar 3571 på avgångstid från Söder tull mot Rambodal.


Vi förflyttar oss en dag fram, till igår den 16 oktober där Transdev 3580 just ankommit till ändhållplats Vrinnevisjukhuset som linje 117.


Här skiftar bussarna linjenummer, så när den avgår igen så är det på linje 115 mot Herstadberg.


En stund senare ser vi 3566 strax före Vrinnevisjukhuset när den ankommer på linje 117.


Här är den påväg tillbaka igen på linje 115 och ses vid Vilbergen, närmare bestämt vid Urbergsgatan.


3579 ser vi här på Gamla Övägen strax efter hållplats Ektorpsgatan.


Så ser vi återigen 3579, denna gången på Albrektsvägen påväg mot Herstadberg.


Och vi avslutar med 3576 som vi också ser på Albrektsvägen när den är påväg ut mot Vrinnevisjukhuset.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

AdmirT

Fantastiskt snyggt! Dessa bussar är dom bästa och finaste stadsbussar som någonsin byggts! Dessutom gör dom sig klockrena i Ötraflacken.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Frank Persson

Mycket fina bilder! Det är inte ofta man ser Volvo Säffle 5000 i trafik numera.

Niklas Bygdestam

Citat från: Tobias skrivet 17 oktober 2015, 17:12:08 PM





Fint bildreportage! Jag trodde knappt det fanns kvar bussar med den här karossen kvar i trafik i Sverige.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussfanatikern

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2015, 22:41:43 PM

Fint bildreportage! Jag trodde knappt det fanns kvar bussar med den här karossen kvar i trafik i Sverige.

Förutom i Norrköping så rullar det tre syskon till dessa i Eskilstuna och det är 3584, 3585 samt 3587.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 oktober 2015, 23:26:02 PM
Förutom i Norrköping så rullar det tre syskon till dessa i Eskilstuna och det är 3584, 3585 samt 3587.


Är det verkligen bara Norrköping och Eskilstuna som har kvar bussar med den här karossen i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

DEB

#6
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 oktober 2015, 00:52:15 AM

Är det verkligen bara Norrköping och Eskilstuna som har kvar bussar med den här karossen i Sverige?

Jag kan inte komma på någon annanstans i Sverige där denna vagntyp kan ses i vanlig linjetrafik.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Mikey

#7
Jag kan lägga till ett par exemplar som inte går i linjetrafik, men som i alla fall finns kvar där ute:

2st B7LA hos Swedavia på Sturup flygplats. De används som transferbussar ute på plattan.
1st B7L i Zinkgruvan som någon typ av personalbuss
1st B7L hos Strömstad-Tanum buss. Den är påställd, men inte besiktad på länge. Används kanske inte?
1st B10L reggad på Pajala Kommun. Avställd sedan Februari.

Det är vad jag har hittat i alla fall. Men det finns kanske enstaka exemplar till som står och skräpar någonstans.

Har jag läst rätt i SBH verkar det från början ha funnits 525st exemplar av Säffle 5000 i Sverige byggda 1995-2004... :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikey skrivet 20 oktober 2015, 11:33:38 AM
Jag kan lägga till ett par exemplar som inte går i linjetrafik, men som i alla fall finns kvar där ute:

2st B7LA hos Swedavia på Sturup flygplats. De används som transferbussar ute på plattan.
1st B7L i Zinkgruvan som någon typ av personalbuss
1st B7L hos Strömstad-Tanum buss. Den är påställd, men inte besiktad på länge. Används kanske inte?
1st B10L reggad på Pajala Kommun. Avställd sedan Februari.

Det är vad jag har hittat i alla fall. Men det finns kanske enstaka exemplar till som står och skräpar någonstans.

Har jag läst rätt i SBH verkar det från början ha funnits 525st exemplar av Säffle 5000 i Sverige byggda 1995-2004... :)


Vad använder Strömstad-Tanum buss en sådan här buss till?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.