Henschel - en klassisk lastbil

Startat av Gunnar D, 13 oktober 2015, 08:44:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En Henschel från X-län närmar sig Västerbroplan 20 maj 1966. Filmen Kodachrome II räddar bilden någorlunda.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Ett riktigt udda märke i Sverige! Skulle gissa att bilden visar den största modellen, med motor "under golvet", diesel 200 h.k. På 50-talet kunde man uppleva den mindre varianten i torpedutförande, tror dessa var utrustade med 2-takts 3-cylindriga motorer från brittiska Commer som nog t.o.m. slog Scaniafyrorna i oljud och skak! Stod några sådana på Eda-skroten när jag var där på 80-talet och plockade delar till min Volvo L249 Rundnos då.  Hälsn. BengaB40

WalleW

Trevlig och levande Henschel-bild med en Volvo PV 444 -56:a och en VW-bubbla som statister.
I mitten av 60-talet rullade ett par frambyggda 3-axliga Henschel i anläggnings-utförande med korta axel-avstånd och Sörlings "tusen-rutiga" dumperflak kring schakterna i Bromma, Solna och Sumpan. Jag minns grabbarna som körde dem och det imponerande motorljudet, men inte vilket åkeri som ägde dem, det var i a f inte Sundbybergs Ilexpress eller Kungsholms åkeri AB... Bilarna syntes bara till under några år i de trakterna...

Jag har för mig att det fanns en artikel om Henschel med bra bilder i ett nummer av Klassiska Lastbilar för ca ett år sedan. Jag ska leta fram det numret och återkommer i form av en ändring i detta inlägg om jag hittar något av särskilt intresse.

Japp! I Klassiska Lastbilar, nr 2 2013 (tiden går fort  :-[), finns en sex sidor lång uttömmande  Henschel-artikel med fina bilder. Bl a återges att de sex-växlade ZF-lådorna var osynkade (!) och att en del av anläggnings-bilarna hade boggier med super-singel-däck! Tänk er det i en nyanlagd bergschakt...

/   M v h   Walle

S Svensson

Vill minnas att Kalmar Verkstad byggde om en Henschel  med dörr framtill.

Vad hände med detta märke ? Fn tillverkar fd Henschel lok under namn Bombardier. Annars är Henschel en av de större tillverkare av lok i Tyskland.

BengaB40

Hej! Namnet Henschel försvann som lastbilsmärke 1973 efter att detta år övertagits av Daimler-Benz från Rheinstahlkoncernen. Uppgiften tagen från boken DAS LASTWAGEN LEXIKON författad av H.Schrader/J.Norbye.  Hälsn. BengaB40

WalleW

Citat från: S Svensson skrivet 13 oktober 2015, 19:16:00 PM
Vad hände med detta märke ? Fn tillverkar fd Henschel lok under namn Bombardier. Annars är Henschel en av de större tillverkare av lok i Tyskland.

Enligt artikeln i Klassiska Lastbilar köpte Mercedes med tiden upp lastbils-verksamheten i Henschel. Kontakta Förlags AB Albinsson & Sjöberg och köp nr 2 2013 om Du är intresserad. Där berättas det mesta om historiken kring Henschel.bilarna.

/   M v h   Walle

Jan-Peter

Hej.
Var det Henschel som lät som ett mindre stenkross?
Det var fler lastbilar som lät otroligt högt och skramlande,minns  Magirus Deutch. med sina luftkylda v-motorer samt Steyr-Daimler-Puch.Jag jobbade på Dåvarande Stockholms Bilcentral på Lidingö.Där fanns reservdelslagret för Magirus.Steyr md flera udda märken Commer.
Det är nog dessa märken man kommer i håg för att de lät och skramlade mer än Scania Vabis L51.
Hälsningar Fd 8612 Eriksson HB.

WalleW

Citat från: Jan-Peter skrivet 13 oktober 2015, 23:39:32 PM
Hej.
Det är nog dessa märken man kommer i håg för att de lät och skramlade mer än Scania Vabis L51.

Jag minns inte så mycket av Magirus-Deutz eller Commer. Jag tror att Malmö Brandkår hade en Magirus-Deutz som stegvagn, annars bara svagt minne av ljusgrå två-axliga tipp-bilar. Lika gäller för Commer, fast blåa och gröna. Jag har lite bättre minnesbilder av röda Bedford Bulldoggar i samma utförande. Det gemensamma för alla ovan nämnda var att jag tyckte att de "lät mer än de orkade".
Engelska dieslar med stor cylinder-volym har väl alltid väsnats mycket. Stockholms Spårvägars Leyland-bussar (Panther och dd Atlantean) var inget undantag från det högljudda med den ganska råa mekaniska tonen, bara Volvos Raketer var värre, trots mindre "mekaniskt" motorljud...

/   M v h   Walle

Jan I Nilsson

Här är två länkar till Malmö brandkår mba. Magirusbilar, har sett på en av dagens bilar att det står Magirus på "korgen".

http://www.brandmuseumrsyd.se/index_htm_files/Fordonskort_110.pdf

http://www.mbsr.n.nu/skala-11

WalleW

Trevliga länkar i båda föregående inlägg.
Har aldrig sett en så modern Commer förr.
Den Magirus-Deutz stegvagn hos Malmö Brandkår jag syftar till var nog äldre med den rundare nosen, kanske sent 50-tal.
Man sa ofta "Magirus-stege" förr. Var det en bara ett uttryck eller tillverkade/tillverkar Magirus enbart stegar och hävare också?

Kollade på brandmuseumsyd.se och hittade den stegvagn jag syftade på, nr 163 var beteckningen.

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej.
Här är en bild på polisens vattenkanon som jag tror bara användes en gång,
i samband med en demonstration. Den finns nu mera på Polismuseet.
Hälsningar Nisse.
http://www.polismuseet.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_sfbI4LKL7cqE7YS5cBqu.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx

WalleW

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 15 oktober 2015, 09:33:49 AM
Hej.
Här är en bild på polisens vattenkanon som jag tror bara användes en gång,
i samband med en demonstration. Den finns nu mera på Polismuseet.
Hälsningar Nisse.
http://www.polismuseet.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_sfbI4LKL7cqE7YS5cBqu.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx
Jaha !!!

Var det den  :o ! Jag såg inte vad det var för märke på bilen för allt vatten i ögonen... :D...

/   M v h Walle

BengaB40

Hej! Polisens 50-tals vattenkanonbil bör väl vara den minst körda Magirusen "rund-hauber" i hela världen! Hoppas museet bevarar den väl! :)  Hälsn. BengaB40