Här är världens längsta bilkö

Startat av Fredde, 09 oktober 2015, 22:36:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Flygbilderna visar det som beskrivs som "världens längsta bilkö" utanför Peking.

http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/har-ar-varldens-langsta-bilko/

Man ska nog sluta klaga på Stockholmstrafiken... ::)

Mikey

Om det är världens längsta kö är svårt att säga, bilderna visar ju typ bara en vägtullstation. Men ja, det ser inte roligt ut. Själv tycker jag att det är på tok för mycket trafik om man inte hinner över en korsning på första gröna intervallet... (Nä, Stockholm är inget för mig. Har kört där en gång och det räckte) ;)

Nico

Tja, i sak säger det väl ändå inte så mycket om hur snabbt det rör sig på så vis. Alltså. även om det är stopp i vissa lägen så kanske det finns möjligheter att speeda upp det hela på.

Som jämförelse kan man ju ta gamla gränser i öst när Järnridån fanns kvar. Där kunde man tillbringa åtskilliga timmar. Även att höra att det är en "Stau" på G på Autobahn brukar ge en lite kalla kårar då det kan innebära, om man har otur, att man verkligen fastnar i massiva köer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

För att inte tala om köerna på Systembolaget i Öregrund dagen före midsommar-afton  :o ! Men den som väntar på nå´t gott väntar alltid för länge... ;D...

/   M v h   Walle

Mr G

När det gäller Kina går folk på allt utan att verka tänka sig för. "Här sitter de i bilkö i 10 dagar", bara en sån grej t ex. Folk är på väg hem efter en "långhelg" på 7 dagar. Vad man får 10 dagar i kö ifrån är ofattbart. Och vad det gäller kön är det inte en chans att det var världens längsta. Den som har kört bil på Autobahn i semestertider vet att där kan köerna vara 10-tals mil långa, och det var det inte alls fråga om här. Sen får man till att det är en 50-filig motorväg som kön är på, och det är lika mycket taget ur luften som resten i inslaget. 50-filig kommer antagligen från att det är 25 filer i ena riktningen just innan betalningen. Och så har man dubblat det för att försöka få till något stort, ungefär som att en fyrfilig motorväg har två filer åt varje håll.

Filmen visar en betalstation med 25 kassor där vägtullen ska betalas manuellt, dvs med sedlar och mynt som det sen ska ges växel på. Det säger sig självt att det stoppar upp den täta trafiken på de 4 motorvägsfilerna när man når betalstationen. Sen efter betalningen ska alla 25 filerna samsas om 4 filer igen, och självklart blir det trubbel att få trafiken att flyta ihop.

Hade det endast funnits fyra betalkassor hade kön nog blivit rätt lång. Tycker faktiskt att kön inte alls ser särskilt lång. Fast bred är den ju onekligen.

吉先生

Anders Noren

Citat från: Mikey skrivet 09 oktober 2015, 23:03:22 PM
Själv tycker jag att det är på tok för mycket trafik om man inte hinner över en korsning på första gröna intervallet...

...vilket är småstadsdefinitionen av trafikkaos.  ;D

Tummen upp till Mr G för den utförliga redogörelsen. Jag har också retat mig på hur nyhetstjänsterna helt okritiskt har vidarebefordrat det här med "världens längsta bilkö" och "50-filig motorväg".