SL Buss AB 4382

Startat av Hasse L, 05 oktober 2015, 09:47:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

DSX 193 - Volvo B10R / Säffle 1990.

Niclas Wennerlid

Ojoj, det var ovanligt att se en sådan på linje 58.
Normalt sett trafikerades bara 58:an av H50 eller på slutet en och annan H2.

Som sagt tidigare, otroligt trevliga bilder du lägger upp.

// Niclas

Karsten

Underbart! Snyggaste bussen på fotografens förmodade favoritlinje. :)

Ulf Berlin

Galant bild :)
Någon som vet hur många destinationer som låg inlagda på dessa rullskyltar för ex vis Stockholms innerstad?/Ulf

Carl

Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 oktober 2015, 13:00:33 PM
Galant bild :)
Någon som vet hur många destinationer som låg inlagda på dessa rullskyltar för ex vis Stockholms innerstad?/Ulf

Det blir ett "långt" inlägg.

Jag visste att jag skrev av listan för rullen på H109 (blev den för övrigt inte omlittererad till H90?) en gång i tiden, och efter visst letande hittade jag den i mina gömmor. Det som slår mig nu är att ordningen på destinationerna är väldigt genomtänkt. Det är för det mesta inte mer än ett par positioner mellan respektive linjes destinationer, trots att flera linjer hade gemensamma ändhållplatser. Det börjar med linje 40 och går sedan 66-53-osv enligt hur linjenätet var 1990 när bussarna kom. Rullbanden krävde helt klart lite mer tankeverksamhet vid beställning jämfört med matrisskyltarna. H17-vagnarna som väl kom ungefär samtidigt som H109 hade förmodligen "samma" rulle. Bussen på bilden borde alltså enligt listan ha textkod 45 inställd

1. (blank)
2. Stora Lappkärrsberget
3. Stora Lappkärrsberget via Ekhagen
4. Universitetet
5. Reimersholme
6. Kvarnholmen
7. Zinkensdamm
8. Roslagstull
9. Tengdahlsgatan
10. Kungsholms torg
11. Tanto
12. Odenplan
13. Östra station
14. Hornstull
15. X  Lilla Essingen
16. Djurgårdsbron
17. Skansen
18. Karlbergs stn
19. Frihamnen
20. Fridhemsplan
21. Stora Essingen
22. Hakberget
23. Stadshagen
24. Gärdet
25. Norrtull
26. Odenplan
27. Sofia
28. Ropsten
29. Värtahamnen
30. Tegelbacken
31. Karolinska sjh
32. Fridhemsplan
33. Södersjukhuset
34. Slussen
35. Norrmalmstorg
36. Tomteboda/Karolinska inst
37. Waldemarsudde
38. Sergels torg
39. Odengatan
40. Dalagatan
41. Norra Bantorget
42. Skansen
43. Blockhusudden
44. Norra station
45. Roslagstulls sjukhus
46. Karlaplan
47. Kaknästornet
48. Manilla
49. Turistlinjen
50. (blank)
51. Ej i trafik
52. Abonnerad
53. Övningsvagn
54. Extrabuss
55. Ersätter tunnelbana
56. Ersätter lokaltåg
57. Ersätter spårvagn
58. Kör för SJ
59. Kör för polisen
60. Blockhusudden via Waldemarsudde
61. Radiohuset
62. Norra Hammarbyhamnen
63. Hornsberg
64. Fridhemsplan
65. Hornstull
66. Stadion
67. Liljeholmen
68. X  Ekelund via Hornsberg
69. Storängsbotten
70. Centralen
71. Fredhäll
72. Gullmarsplan
73. Hjorthagen
74. Eriksdal
75. Skanstull
76. Hammarby ind
77. Henriksdalsberget
78. Odenplan
79. Ringlinje: Kungsholmen-Östermalm-Södermalm
80. Henriksdal
81. Ringlinje: Södermalm-Östermalm-Kungsholmen
82. Skanstull Ej via Sofia
83. Hornstull Ej via Fredhäll
84. Norrmalmstorg
85. Tjärhovsgatan
86. Bondegatan
87. Södra station
88. Slussen
89. Värtavägen
90. Ruddammen
91. S:t Eriksplan
92. Södermalmstorg
93. Norra Begravningsplatsen
94. AB Storstockholms Lokaltrafik
95. (blank)
96. (blank)
97. (blank)
98. (blank)
99. (blank)

Hasse L

Rullen hade en svaghet. Ruddammen befann sig väldigt långt ifrån Tanto. Vi visste att trafik till Ruddammen skulle startas om ett par år, men inte linjesträckningen. Den första tiden med linje 43 till Ruddammen behövde man nog trycka på omskyltningsknappen senast när man lämnade Valhallavägen för att hinna spola från position 90 till 11 före avgång söderut. Men jag vill minnas att en uppdaterad variant av rulle hann tas i bruk innan dessa prydliga skyltar blev omoderna.

/Hasse

Lars-Håkan_E

H17 hade "samma" rulle förutom de vagnar som tillhörde Aga (Lidingö).

Långa rullar hade H27:orna från ca 1990, om jag minns rätt över 100 positioner.

Niclas Wennerlid

Citat från: Carl skrivet 07 oktober 2015, 19:27:53 PM
Det blir ett "långt" inlägg.

Jag visste att jag skrev av listan för rullen på H109 (blev den för övrigt inte omlittererad till H90?) en gång i tiden, och efter visst letande hittade jag den i mina gömmor.

Hej,

Det stämmer, de omlittererades till H90 och sista tiden i trafik omnumrerades de även då Näckrosbuss och SL Buss AB slogs samman till Busslink.
4381-4385 var fem Mercedesbussar i Dalarna och de fick behålla sina vagnsnummer medan dessa fem omnumrerades till 6381-6385.

// Niclas

Ulf Berlin

Tack så mycket för beskrivningen av rullen :)/Ulf

Carl

Citat från: Hobgoblin skrivet 07 oktober 2015, 20:41:07 PM
Rullen hade en svaghet. Ruddammen befann sig väldigt långt ifrån Tanto. Vi visste att trafik till Ruddammen skulle startas om ett par år, men inte linjesträckningen. Den första tiden med linje 43 till Ruddammen behövde man nog trycka på omskyltningsknappen senast när man lämnade Valhallavägen för att hinna spola från position 90 till 11 före avgång söderut. Men jag vill minnas att en uppdaterad variant av rulle hann tas i bruk innan dessa prydliga skyltar blev omoderna.

/Hasse

Visst fanns det brister. Och ju fler linjeändringar, desto fler brister blev det.

Ordningen på destinationerna fungerade ju dessutom bäst om en buss höll sig på samma linje. För t ex Björknäs bussar blev det ju ofta en lång omskyltningstid hur man än planerade rullen pga att bussarna nästan alltid bytte linje i Slussen.

Det var väl just brist på flexibilitet som gjorde att SL Buss AB utrustade sina bussar med matrisskyltar under andra halvan av 90-talet. En kuriositet i det sammanhanget är att man på flera håll programmerade matrisskyltarna så att det blev samma textkoder som för rullbanden. På så vis kunde den i förarturlistan anvisade textkoden användas oavsett om man körde en buss med rullband eller matrisskylt.

PS. Vill samtidigt passa på att tacka dig, Hasse, för dina fantastiska bilder. DS.

Ted Selander

Visste att jag hade gamla filer, hittade en destinationslista jag knåpade ihop till H16 6742-66. Efter mycket knåp för att få till en bild av det gamla filformatet kommer den här. Det finns fler, om det skulle vara intressant.

Rullen följde innerstadsmönstret i sitt upplägg, men alla positioner som slutar på 9 var alltså gula fält (enbart filmen). Några av luckorna kompletterades senare med nytillkomna destinationer. Rullen togs ur och skickades till en firma. Pyssligt, men inte ogörligt.

Ulf Berlin

Tack Ted.
"V Orminge"uttyds nog Västra Orminge i detta fall?/Ulf

virtual1

Som passagerare älskade jag rullskyltarna. Betydligt snyggare och mer lättlästa än matrisvarianterna som kom sen. Oerhört trist att man inte fick se de längre i trafik än vad man fick. SL borde börjat ungefär 10 år tidigare än vad man gjorde, många andra länsbolag införde ju rullskyltarna med destinationer långt innan SL. Jag vet att man på roslagsbussarna och flygbussarna började/hade möjlighet att använda rulle långt tidigare, men det spred sig dåligt då.