Huvudmeny

Flyg, flyg, flyg...

Startat av Fredde, 03 oktober 2015, 18:33:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Stannade till vid Arlanda idag och knäppte några bilder i all sin enkelhet...

Emirates A6-ENK (Boeing 777-300ER) lyfter mot Dubai (DXB). Levererades till Emirates från fabriken i Everett 2013-07-25.

Norwegian LN-LNB (Boeing 787-8) lyfter mot Los Angeles (LAX). Levererades till Norwegian 2013-08-25.

AirExplore OM-HEX (Boeing 737-800) ger sig av mot Bagdad (BGW). Bolaget är baserat i Bratislava, Slovakien. Kärran levererades till sin första ägare 2001.

Helvetic Airways HB-JVH (Fokker 100) har Zürich (ZRH) som destination. HB-JVH är från 1991 och bolaget har bas i Zürich och Bern.

Norwegian LN-LNF (Boeing 787-8) har siktet inställt på Fort Lauderdale (FLL). Denna maskin levererades till Norwegian från fabriken i Everett 2014-05-28.

Thai Airways HS-TKZ (Boeing 777-300ER) lyfter mot Bangkok (BKK). Kärran är så pass ny att detta är första tur/retur-flighten den gör (levererades 2015-09-29).

WalleW

Att Du inte skäms!
Visa sån´a vackra flygporr-bilder för en gammal Flygvapen-gubbe! Och till på köpet på en lördagskväll... ;D

/   M v h   Walle

Niclas Rosenius

Myclet trevliga flygbilder, Fredde.

Kul att du fick den nya Thai-kärran.

//Niclas

1896

Vet inte om det känns så lockande att flyga med "Helvetic airways".  :P

Mikey

Trevliga bilder, kul att du lyckades få den helvetiska Fokker 100'an också. Jag tycker inte det är ofta dom kommer, numera är de ju i full fart att fasas ut också.

Själv satt man på andra sidan staketet igår eftermiddag med lite halvt tveksamma flygbolag... Alla bagagerum smockfulla och många väskor kvar? Då kommer kapten ner: "No, no, no problem my friend. We take it all in the cabin. Leaving it here is not an option". Att stå och titta på när en genomsvettig bulgarisk pilot och två flygvärdinnor fyller 4 stolsrader fulla med stora och svintunga resväskor ända upp till fönstren framför 100 förvånade passagerare är underhållning på högsta nivå. Hela alltet måste ha brakat ut i gången sen när planet svängde... ;D

Nisse Bökelund

Hej.
Ni som gillar flygbilder.
På  Airliners.net finns hur mycket flygbilder som helst.
Hälsningar Nisse. ;)

Fredde

Citat från: WalleW skrivet 03 oktober 2015, 18:55:46 PM
Att Du inte skäms!
Visa sån´a vackra flygporr-bilder för en gammal Flygvapen-gubbe! Och till på köpet på en lördagskväll... ;D

/   M v h   Walle

Ibland så! ;)

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 oktober 2015, 00:49:23 AM
   Myclet trevliga flygbilder, Fredde.

Kul att du fick den nya Thai-kärran.

//Niclas

Tack, jo det var lite av en slump faktiskt att den dök upp.

Citat från: Mikey skrivet 04 oktober 2015, 09:11:42 AM
Trevliga bilder, kul att du lyckades få den helvetiska Fokker 100'an också. Jag tycker inte det är ofta dom kommer, numera är de ju i full fart att fasas ut också.

Själv satt man på andra sidan staketet igår eftermiddag med lite halvt tveksamma flygbolag... Alla bagagerum smockfulla och många väskor kvar? Då kommer kapten ner: "No, no, no problem my friend. We take it all in the cabin. Leaving it here is not an option". Att stå och titta på när en genomsvettig bulgarisk pilot och två flygvärdinnor fyller 4 stolsrader fulla med stora och svintunga resväskor ända upp till fönstren framför 100 förvånade passagerare är underhållning på högsta nivå. Hela alltet måste ha brakat ut i gången sen när planet svängde... ;D

Tackar. Det var lika mkt en slump som Thai-kärran... Återstår att se hur länge Austrian håller sina vid liv, deras F100 är mer vanligt förekommande på ARN. Förutom dessa är det väl bara KLM som flyger till LPI med F70.

Haha ja man ska inte sluta att förvånas av hur olika man ser på detta med säkerhet... ::)

Mikey

Citat från: WalleW skrivet 03 oktober 2015, 18:55:46 PM
Att Du inte skäms!

/   M v h   Walle

Flygvapnet säger du? Då bör du nog känna igen denna som jag mötte upp i fredags. Kanske är det till och med några av kollegorna ombord?

Ni är definitivt ett av de trevligaste gängen där ute! :D

Citat från: Fredde skrivet 04 oktober 2015, 18:31:27 PM
Tackar. Det var lika mkt en slump som Thai-kärran... Återstår att se hur länge Austrian håller sina vid liv, deras F100 är mer vanligt förekommande på ARN. Förutom dessa är det väl bara KLM som flyger till LPI med F70.

Haha ja man ska inte sluta att förvånas av hur olika man ser på detta med säkerhet... ::)

Austrian har precis som Helvetic som smått börjat byta ut Fokkrarna mot Embraer 190, men det är nog en stund kvar tills de är helt borta. Estonian har också en långtidsinhyrd Fokker 100 från Carpatair som de dyker upp med lite då och då. Kul med omväxling :)

Jonas Gustafsson

Citat från: Fredde skrivet 04 oktober 2015, 18:31:27 PM
Återstår att se hur länge Austrian håller sina vid liv, deras F100 är mer vanligt förekommande på ARN. Förutom dessa är det väl bara KLM som flyger till LPI med F70.

För 1 1/2 år sedan åkte jag Fokker med KLM AMS-GOT, men de kanske är borta från den rutten nu.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 04 oktober 2015, 20:50:06 PM
Austrian har precis som Helvetic som smått börjat byta ut Fokkrarna mot Embraer 190, men det är nog en stund kvar tills de är helt borta. Estonian har också en långtidsinhyrd Fokker 100 från Carpatair som de dyker upp med lite då och då. Kul med omväxling :)

Ja omväxling förnöjer, samt att man som passagerare kan boka avgång beroende på vad man vill åka med för kärra 8)

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 05 oktober 2015, 10:00:24 AM
För 1 1/2 år sedan åkte jag Fokker med KLM AMS-GOT, men de kanske är borta från den rutten nu.
//Jonas G

Jo, numera är det (bara?) Embraer 190 eller Boeing 737 som flyger den sträckan under KLMs flagga.

http://www.embraercommercialaviation.com/AircraftGallery/190_18.jpg

http://www.klm.com/travel/se_sv/prepare_for_travel/on_board/seating_plans/ERJ-190.htm

WalleW

Citat från: Mikey skrivet 04 oktober 2015, 20:50:06 PM
Flygvapnet säger du? Då bör du nog känna igen denna som jag mötte upp i fredags. Kanske är det till och med några av kollegorna ombord?

Ni är definitivt ett av de trevligaste gängen där ute! :D

Tack, tack! Som sagt...smicker funkar alltid bra på mig  :D...
De flesta från min tid i FV (70-talet) är pensionerade nu. Men accelerationen och stignings-vinkeln med olastad C-130 / Tp84 är inget man glömmer i första taget. Mycket trevlig  kärra, still going strong... :).
Du kanske har sett show-flygningarna på flygdagar och/eller på tv när "stuvar-basen" står på den öppna last-rampen och vinkar till publiken under förbiflygning. Trevliga flyg-tider då vi hade mycket skickliga uppvisnings-grupper med 35-, 37- och inte minst "En sexa Skåne" med 105-fpl. Deras split-up mot publiken på flyg-dagarna var mycket spektakulär och imponerande, de är heller inget man vill glömma... :o...

/   M v h   Walle

Niclas Rosenius

Citat från: WalleW skrivet 05 oktober 2015, 18:38:40 PM
Tack, tack! Som sagt...smicker funkar alltid bra på mig  :D...
De flesta från min tid i FV (70-talet) är pensionerade nu. Men accelerationen och stignings-vinkeln med olastad C-130 / Tp84 är inget man glömmer i första taget. Mycket trevlig  kärra, still going strong... :).
Du kanske har sett show-flygningarna på flygdagar och/eller på tv när "stuvar-basen" står på den öppna last-rampen och vinkar till publiken under förbiflygning. Trevliga flyg-tider då vi hade mycket skickliga uppvisnings-grupper med 35-, 37- och inte minst "En sexa Skåne" med 105-fpl. Deras split-up mot publiken på flyg-dagarna var mycket spektakulär och imponerande, de är heller inget man vill glömma... :o...

/   M v h   Walle

Det var tider det när man såg "En sexa Skåne". Har flygit med en från lätta attack med SK60, det var en upplevelse utan like. Berg o dalbanan runt om i världen kan slänga sig i väggen jämfört med den flygningen   ;D ;D ;D ;D

//Niclas

WalleW

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 oktober 2015, 11:02:18 AM
   Det var tider det när man såg "En sexa Skåne". Har flygit med en från lätta attack med SK60, det var en upplevelse utan like. Berg o dalbanan runt om i världen kan slänga sig i väggen jämfört med den flygningen   ;D ;D ;D ;D

//Niclas

Ja, Saab 105 var en speciell fpl-typ i flera avseenden, mest positiva om man nu inte var alltför prestanda-fixerad förstås. Sikten och känslan av rymd med den väl tilltagna och "lågt skurna" huven var ju kalas, en lite bedräglig känsla av att flyga "ner-cabbat", om man säger.... :D...
Jag kan ju som kuriosa nämna att jag hade f d världsmästaren i hastighets-flygning, Anders Westerlund, som chef en tid. Han satte rekordet med en J29 "Flygande Tunna" från F16 i Uppsala, 1954 om jag inte minns fel... 60-årsminnet av hans prestation uppmärksammades bl a av radio P4 Uppland.

/   M v h   Walle