Namnsättning av el-bussar - Alternativ...

Startat av WalleW, 02 oktober 2015, 16:01:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Ämnet "Namnsättning av el-bussar" inbjuder ju verkligen till att låta fantasin sväva ut lite om man är på det lite spanska humöret, och det är jag nu. Välkomna att  fylla på listan om ni vill...

Charterbuss långfärd                  :         El Trocadero
Charterbuss lokal / Flyttbuss       :         El Byrån          (lånat från Hasse&Tage)
Skådespelarbuss                        :         El Pacino
Kampanjbuss för Allians-politiker :         Ellerinte
Vinprovarbuss                            :         El Côto
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dejting-buss                              :         (låter likadant som ovanstående, men stavas annorlunda)
Vinterbuss                                 :         El Emento
Vindsnabb buss                          :         El Niño
Vasaloppsbuss                            :         Eldris
Linjebuss                                   :          Eldaupp
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Buss för grundutbildning             :          Elementär
Buss med dålig kvalité                :          Elände
Statsminister-buss                      :          Elände II
EU-resebuss                               :          Eluropa
Reservbuss, endast diesel            :          El Avbrott
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Punkbands-buss                          :          El Kraftwerk
Veteranbuss                                :          El Alamein
Smugglar-buss                            :          El Chapo
Express-buss till Borås                 :          Ellos
FIFA´s styrelsebuss                     :          Eliminera
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mycket driftsäker buss                  :          Elon
Mindre driftsäker buss                   :          Elof
Arktis-anpassad buss                    :          Elis
IS´ stabs-buss                             :          El-Aka
MP´s kampanj-buss                      :          Elbri(S)t
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KD´s nya kampanj-buss                :          El Bravo
Södertälje SK´s gamla lag-boss     :          Eldebrink

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

/   M v h Walle

BengaB40

Hej Walle! Elegant! ;D Ellerinte och Elände II mest aktuELlt i dagens läge!  Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej igen! En el-buss med destinationsskyllt "Ellös" skulle inte kännas hELt säker. Jag valde nog en HessELman- ELler diesELbuss till Hälleviksstrand och min gamla Monarkcykel därifrån till slutmålet istället!  :-\ Hälsn. BengaB40

WalleW

Hello, Benga..!
Jag får tacka för det positiva omdömet i Ditt förra svar, smicker funkar alltid bra på mig... ;D...
Jag förstår att Du har hamnat i en ELström för stunden, och då är det bara att ELda på det så mycket säkringen håller...
Du nämner Ellös, vilket osökt får mig att tänka på postorder-bussen Ellos och vidare till mitt sommarställe jag hade på 70-talet utanför Stjärnhov i Sörmland, Öllösa hette det, ett torrt j-a ställe i skogen vid Öllösa kvarn...
Apropå destinations-skyltar... Var det i Västerås VL fick ändra en skyltning som angav "Krematoriet via lasarettet"..?

/   M v h   Walle

BengaB40

Hej återigen! När jag var i Halmstad på besök under någon vecka en sommar i mitten av 70-talet fanns en busslinje som startade i Kärleken, gick vidare till Lasarettet och hade ändhållplats Kyrkogården, om jag minns rätt! Hoppas någon Halmstadsbo kan bekräfta! :)  Hälsn. BengaB40

WalleW

Go´kväll !
Ja, det är kanske därifrån det kommer...
Det kan bli tokigt med associerande ortsnamn ibland. I mitten av 70-talet kränktes svenskt luftrum vid finska gränsen av ett finskt militärflyg. Föredragande vid rapporteringen var tydligen en pryd herre, för när han läste upp ortsnamnen rodnade han:..."Svenskt luftrum kränkt längs sträckan Pattasjärvi - Kukkola - Muttainen"...

/   M v h   Walle