Nattbuss i Norduppland (6 bilder)

Startat av Marc, 25 november 2007, 17:29:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Välkommen ombord på nattbussen i Tierp, även kallade "Uppsalanatten"!!

Hoppas ni funnit er väl tillrätta i denna Integro (tack Örjan!!) spänn fast säkerhetsbälterna, så kör vi!

Klockan slår 1820 och det är dags att styra nosen ner mot Uppsala som en 821a. Turen går längs den gamla E4an, ingen trafik att tala om där längre. Problemet är nog att även Vägverket glömt bort denna sträcka. Mycket isigt mellan Månkarbo och Björklinge, men 5903 går som på räls. Är faktiskt mycket imponerad över denna busstyp.
En snabb vändning i Uppsala, möte med en bussnackre och ärende till garaget, så lyckade jag komma iväg uppåt igen -6 försenad. Till skillnad mot SL-land, var det här INGEN som ens fällde en kommentar i stil med "du är sen!".

Åter i Tierp efter en liten paus så fortsätter färden ut mot Karlholm och Skärplinge.

Så då var bussen tom igen. Bara att rulla ensam tillbaka till Tierp.

Efter rast så var det dags för riktiga nattbussen.
UL har bestämt att det SKA vara ledbussar på natten...vädret manade till något helt annat, men det fick då bli led.

Avgång 0100 från Tierp, passerar här Månkarbo i rykande snöstorm. Blåser kuling och snö på redan blanka vägar. Första passagerare klev på i Björklinge, sammanlagt belv vi 8 pers som trotsade vädret.

Väl framme i Uppsala så blev det ett kort möte med de andra nattbussarna, sedan var det att rulla fram till hållplatsen.

Mina gamla kollegor från Våla står på höger sida och lastar sitt gäng!

Själv fick jag ihop hela 20pers!! Återigen 20m LEDBUSS...
Står nu och stampar otåligt för att komma iväg. Passagerarna är hårt drillade, alla sitter runt drivhjulen och INGEN alkohol!!
Fortsättningen...ja på Uppsalaslätten fick jag 3 fina kast med bakre delen av ledet i vinden, trots krypfart. Hjulspinn i 60km/h på vägen, då är det halt! 5 avåkningar längs vägen, -12min i Björklinge men jag tog mig till Tierp i alla fall!
Tänk vilka äventyr man kan ha när andra sover bort natten :)!?

(Beklagar bildstorleken, men MyPix har hittat på något nytt... :-\)

Krille

Marc

Då är vi två som inte ser dem...
Börjar bli tokig på dessa uppladdningstjänster!
/Marc

Bussmicke

Varför inte börja betala för något som fungerar?  :) ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

Tja...den dag jag känner att jag har tid att öppna och satsa på något som liknar en hemsida, då är det nog värt att betala!
Idag tar jag bara mängder med bilder och delar med mig högst 0,5% av dem här, då är det inte värt att lägga ner massor med pengar! :)

Nu ska bilderna vara uppe, jag har min reserv sida att publicera ifrån!

NHK

Marc,

Jag har sett Dina fina bilder.

Trevlig rapport som vanligt

Hälsningar

vännen

Nils-Henrik

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ulf Broman

CitatSjälv fick jag ihop hela 20pers!! Återigen 20m LEDBUSS...
Står nu och stampar otåligt för att komma iväg. Passagerarna är hårt drillade, alla sitter runt drivhjulen och INGEN alkohol!!

Förstår jag dig rätt att Du vänligt förklarar för alla 20 resenärerna att beroende på vädret så skall de sätta sig precis framför leden, för att resan skall bli så lyckad som möjligt?
Som alltid mycket trevliga reportage Du gör!

Simon A

Trevligt bildsvep med bra bildberättelser. Ser fram emot flera.

//Simon

Niclas Rosenius

Citat från: Marc skrivet 25 november 2007, 17:29:38 PM

Själv fick jag ihop hela 20pers!! Återigen 20m LEDBUSS...
Fortsättningen...ja på Uppsalaslätten fick jag 3 fina kast med bakre delen av ledet i vinden, trots krypfart. Hjulspinn i 60km/h på vägen, då är det halt! 5 avåkningar längs vägen, -12min i Björklinge men jag tog mig till Tierp i alla fall!
Tänk vilka äventyr man kan ha när andra sover bort natten :)!?

Fina bilder. Tur att du inte blev mer sen efter att slängt av mig ur bussen ;)

Åkte samma sträcka mellan nya motorvägen och Björklinge o Björklinge - Uppsala nu ikväll och den var glashal. Hjulspinn på 5:an vid 65km/h med den slöa V50 1,8Flexi.

//Niclas

jocke

Underbart trevliga och klara nattbilder som vanligt.
Keep up.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

TageK

Tack för bra bilder.
Du hanterade tydligen både väder, vind och buss på rätt sätt.
Tage :)

Bussmicke

Det var värst vad det snöade där uppe, här nere hade det inte kommit en snöflinga..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Krille

Trevligt!
Vid dylik väderlek vill man ju ha lite lastvikt, tyvärr går det ju inte alltid som man tänkt.

/K

Peter L

Fantastiskt reportage, som vanligt Marc! Tack för fina bilder och berättelse.

/P