Beskedet "Nya Slussen" ska byggas nu är det klart

Startat av eldani, 28 september 2015, 19:44:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

http://www.expressen.se/nyheter/beskedet-nya-slussen-ska-byggas/

Det är äntligen klart att dom ska bygga om Slussen det var på tiden att beslutet kom som hälla Slussen är väldigt dålig.

Peter Rost

Tja, "äntligen" vet jag inte. Den stora frågan är - hur löser SL Nacka/Värmdös busstrafik under byggtiden?

Byggtiden beräknas ju till minst fem år.

//Peter

homer

nya slussen är politisk prestige när de är som sämst och  miljarderna rullar och någon lösning för kollektivtrafiken mot nacka/värmdö finns inte

Karsten

Citat från: Peter Rost skrivet 28 september 2015, 21:55:32 PM
Tja, "äntligen" vet jag inte. Den stora frågan är - hur löser SL Nacka/Värmdös busstrafik under byggtiden?

Byggtiden beräknas ju till minst fem år.

//Peter

Och ersättningstrafik för Saltsjöbanan, cirka 20 bussar till i timmen till Slussen. Kan bli trångt...

Nico

Kommer bli ruskigt trångt. Sen har ju bergrumsterminalen återremitterats för en ny sejour å de vete fåglarna när och om den någonsin blir klar. När T-banan sedan är på plats försvinner även egentligen behovet. Tiden har ju liksom gjort denna typer av innerstadsgerminaler obsoleta. Är ju egentligen bara Slussen kvar för Östra stan/Tekniska högskolan är ju bara en skugga av vad den varit.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Karsten skrivet 29 september 2015, 21:45:43 PM
Och ersättningstrafik för Saltsjöbanan, cirka 20 bussar till i timmen till Slussen. Kan bli trångt...
Å andra sidan skulle det inte fungera framöver med Slussen plan B alls; där förutsatte man ju samma antal hållplatser på samma yta men då bara med två "rör" - ett går ju bort när Saltsjöbanan får dubbelspår vid Slussen. Därtill inga uppställningsplatser för bussar.

Så Nacka/värmdöborna ska nog vara mycket glada över detta, även om det blir några jobbiga år framöver.

Dock är givetvis ersättningstrafiken ett problem. Det har vi ju sett tidigare. Hur bra den nya tillfälliga terminalen kommer bli är ju tveksamt och antagligen behöver man ha två "gater" för att klara turtätheten kring avgångarna bara till ersättningstrafiken.

Nåväl, det är ju främst antalet uppställningsplatser som blir "känsligt". En fördel är väl att man kan släppa av på ena sidan och ha påstigning på den andra. Därmed får man ett snabbare flöde. Det gör att man nog kan minska minsta vändtid från ca 7-minuter till 4.
Det är också - som det ser ut på skisserna - fler avstigningsplatser och det kommer inte vara något övergångsställe som det är idag vid avstigningsplatserna (och som skapar förseningar). Detta sammantaget gör att det bör fungera bättre än dagens terminal, trots mindre yta.

Däremot har den andra problem. Det går inte att (som det ser ut) åka ett varv runt i terminalen. Det gör att om det är fullt på gaten eller på uppställningsplatserna bakom, så blir det problem. Det kräver att man nog har ett par aktiva trafikledare som hjälper till att hålla koll på flödet i terminalen under högtrafik, men så är det ju redan idag. För blir det stopp någonstans i terminalen, ja då blir det ju fort köbildning av bussar ute på stadsgårdsleden.


Lars_L

Citat från: Nico skrivet 29 september 2015, 22:18:45 PM
Kommer bli ruskigt trångt. Sen har ju bergrumsterminalen återremitterats för en ny sejour å de vete fåglarna när och om den någonsin blir klar. När T-banan sedan är på plats försvinner även egentligen behovet. Tiden har ju liksom gjort denna typer av innerstadsgerminaler obsoleta. Är ju egentligen bara Slussen kvar för Östra stan/Tekniska högskolan är ju bara en skugga av vad den varit.

Nog behövs det en terminal allt. Nu kan man väl förvisso inte säga att det är något för all framtid givet krav att bussar ska gå in till Slussen. Men tunnelbanekapaciteten skulle knappt räcka den heller om vi ser längre fram för både Nacka och Värmdö. Bara idag är det ju 5 400 passagerare i maxtimmen från Nacka/Värmdö. Det är ju innan alla de bostäder som planeras byggas är klara. Bara Nacka har ju lovat bygga 12 000 lägenheter, vilket motsvarar minst 3 000 fler i maxtimmen (troligen mycket fler på grund av det nära läget från Stockholm). Bara där är man uppe i motsvarande beläggning som gröna linjen har vid Gullmarsplan i maxtimmen (om man tar hänsyn till 4-minuters, respektive 2-minuterstrafik på banorna).

Nu har man ju också tankar på att dra en annan gren från blåa linjen till Älvsjö, så då blir det bara 6-minuterstrafik i maxtimmen från Nacka.

Nä, det är nog ganska klokt att Värmdöborna även i fortsättningen får direktförbindelser till Slussen och även vissa andra linjer som kan vara vettiga - exempelvis direktlinjer från Orminge.

Nico

Man får väl se vad som händer. Tycker bara detta med jättelika innerstadsterminaler känns ruskigt otidsenligt... och har det fungerat att skrota dessa på andra håll i Storstockholm så borde det sannolikt fungera även för Nacka/Värmdö på sikt och i takt med att spårtrafiken och alternativen utvecklas. Även om jag är en varm anhängare av busstrafik på så vis så är det ändå en fråga hur länge man kan försvara en så massiv busstrafik som det faktisk blir frågan om?

Bussar är ju mera av kapillärtrafik som i storstadsmiljöer hellre bör mata till knutpunkter där de möter spårburen stomtrafik. Finns bara T-banan på plats så bör det även kunna att gå att höja dess kapacitet. De blå linjerna är väl t.ex. byggda med plattformar mm. som kan medge längre tåg? Sen handlar det ju inte enbart om T-banan utan även både Saltsjöbanan och Tvärbanan finns ju som komplement och frågan är om allt måste genom Slussen? Uppåt 80 % av resorna från Nacka/Värmdö lär ha sin målpunkt norr om Slussen så det kommer bli intressant att se hur resandet kommer att utvecklas på sikt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

Citat från: Lars_L skrivet 29 september 2015, 22:31:10 PM
Å andra sidan skulle det inte fungera framöver med Slussen plan B alls; där förutsatte man ju samma antal hållplatser på samma yta men då bara med två "rör" - ett går ju bort när Saltsjöbanan får dubbelspår vid Slussen. Därtill inga uppställningsplatser för bussar.

Så Nacka/värmdöborna ska nog vara mycket glada över detta, även om det blir några jobbiga år framöver.

Dock är givetvis ersättningstrafiken ett problem. Det har vi ju sett tidigare. Hur bra den nya tillfälliga terminalen kommer bli är ju tveksamt och antagligen behöver man ha två "gater" för att klara turtätheten kring avgångarna bara till ersättningstrafiken.

Nåväl, det är ju främst antalet uppställningsplatser som blir "känsligt". En fördel är väl att man kan släppa av på ena sidan och ha påstigning på den andra. Därmed får man ett snabbare flöde. Det gör att man nog kan minska minsta vändtid från ca 7-minuter till 4.
Det är också - som det ser ut på skisserna - fler avstigningsplatser och det kommer inte vara något övergångsställe som det är idag vid avstigningsplatserna (och som skapar förseningar). Detta sammantaget gör att det bör fungera bättre än dagens terminal, trots mindre yta.

Däremot har den andra problem. Det går inte att (som det ser ut) åka ett varv runt i terminalen. Det gör att om det är fullt på gaten eller på uppställningsplatserna bakom, så blir det problem. Det kräver att man nog har ett par aktiva trafikledare som hjälper till att hålla koll på flödet i terminalen under högtrafik, men så är det ju redan idag. För blir det stopp någonstans i terminalen, ja då blir det ju fort köbildning av bussar ute på stadsgårdsleden.

Nja, förnyelsen av Slussen enligt "plan B" hade gett bättre skydd mot bland annat översvämningar både i Mälaren, samt framtida högre havsnivåer. - I jämförelse med nya Slussen projektet hade det blivit minst fem miljarder över till andra projekt, som Stockholm såväl behöver. Såsom utbyggd tunnelbana.

Det hade funnits goda möjligheter att förnya Slussen, utan att förstöra miljön och stora kulturvärden. En modernisering enligt plan-B hade kunnat genomföras på halva tiden, och till halva kostnaden, jämfört men Nya Slussen. Nu är beslutet fattat för en ny Sluss, och rivningen påbörjas nu i höst.

Fortsättning lär följa. ;)

//Peter

Peter Rost

Citat från: Karsten skrivet 29 september 2015, 21:45:43 PM
Och ersättningstrafik för Saltsjöbanan, cirka 20 bussar till i timmen till Slussen. Kan bli trångt...

Visstja! "Saltis" Ersätts med buss, Henriksdal - Slussen. Lär bli trångt. ;)

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 29 september 2015, 23:02:12 PM
Man får väl se vad som händer. Tycker bara detta med jättelika innerstadsterminaler känns ruskigt otidsenligt... och har det fungerat att skrota dessa på andra håll i Storstockholm så borde det sannolikt fungera även för Nacka/Värmdö på sikt och i takt med att spårtrafiken och alternativen utvecklas. Även om jag är en varm anhängare av busstrafik på så vis så är det ändå en fråga hur länge man kan försvara en så massiv busstrafik som det faktisk blir frågan om?

Bussar är ju mera av kapillärtrafik som i storstadsmiljöer hellre bör mata till knutpunkter där de möter spårburen stomtrafik. Finns bara T-banan på plats så bör det även kunna att gå att höja dess kapacitet. De blå linjerna är väl t.ex. byggda med plattformar mm. som kan medge längre tåg? Sen handlar det ju inte enbart om T-banan utan även både Saltsjöbanan och Tvärbanan finns ju som komplement och frågan är om allt måste genom Slussen? Uppåt 80 % av resorna från Nacka/Värmdö lär ha sin målpunkt norr om Slussen så det kommer bli intressant att se hur resandet kommer att utvecklas på sikt.

Det intressanta är väl att det gått olika "trender" i detta. Man kan väl säga så här att direkttrafik (framförallt från Värmdö) får säkerligen en tidsvinst med att gå direkt till Slussen, jämfört med att byta till t-bana vid Nacka. Både kortare väntetid vid Slussen (jämfört med Nacka) och att många har målpunkter kring Slussen borgar för det. Däremot måste alltid sådant stå i relation till vad vi faktiskt har råd med. Samtidig - om alternativet är ståplats från Nacka, så kanske inte resandet blir så populärt? Är det ens politiskt möjligt att dra in trafiken?

Men man brukar väl räkna så - och det gör man i de flesta städer - att resande som åker matarbussar relativt kort sträcka, nog klarar av att ha ett byte till tunnelbana, medan resande med längre total reslängd (såsom idag från Norrtälje och Vaxholm) erbjuds förbindelse in till stan.

Jag tror ju exempelvis att man inte varit lika pigg på att korta av Mälaröbussarna från Fridhemsplan, om det inte varit för kösituationen kring Drottningholmsvägen. Det senare innebär ju också att tunnelbana går fortare.

Hursomhelst, så klarar man sig inte utan terminal och den vid Stadsgården var väl alltför liten. Man har ju ändå dragit ner storleken på den föreslagna terminalen.

Men framförallt ser jag en fortsatt stor bostadsutbyggnadspotential i Nacka och framförallt Värmdö. Det gör väl att det är ganska smart med att det finns en terminal inplanerad. Det skapar goda möjligheter för Värmdö att utvecklas, vilket det ju också görs en del med tanke på att hela Gustavsbergs gamla porslinsområde nu bebyggs med bostäder...



Mr G

吉先生