SS H21 vid Gillegatan för 52 år sedan

Startat av Gunnar D, 28 september 2015, 18:26:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Åter till ändhpl Gillegatan för linje 161 med H21 5251 den 28 sep 1963.
Min cykel, en Monark av obestämd årgång, står till höger...

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej Gunnar! Glad att du valde rätt märke när det gäller cykeln! Min Monark, årgång 1953, har jag ännu kvar, även om den inte har använts de senaste decennierna. Minns ramsan man fick höra av Crescent-ägarna: "Monark är gjord av papper och bark", men höll gjorde den både i upp- och nedförsbackarna i Kilsbergen! Själv har jag ett antal synliga ärr från vådliga vurpor till folkskolan i Garphyttan, brant och knixigt som det var! Det blev tryggare sedan när man fick byta cykeln till den gula SJ-bussen för sin skolgång!  Hälsn. BengaB40   

BengaB40

Hej igen! Glömde skriva att jag utan att tveka skulle offra min gamla Monark bara för att få göra en tur med en H21 igen, i dagens läge...... :)  Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

H21 finns inte längre, men SvOf har ju en Capitol C70/3 som är det närmaste man kan komma.
Själv cyklar jag på en gammal hederlig Monark, ärvd av farsan, till stationen varje dag!

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 29 september 2015, 07:58:19 AM
Hej igen! Glömde skriva att jag utan att tveka skulle offra min gamla Monark bara för att få göra en tur med en H21 igen, i dagens läge...... :)  Hälsn. BengaB40

Jag kände en gammal Hornsbergsförare som inte alls gillade H21/22. Han berättade att när han kom uppför en av backarna mot Brunkebergstorg med en sådan så höll den på och växlade som en galning med sin SRM-låda! Den enda C70 jag kört lite var Kållereds med Pys-Wilson men tänk om det hade varit den senare växelväljaren (som i H80), det hade nog varit toppen!

Min Monark hade jag mycket nytta av, utrustade den bl.a. med en strömbrytare till bakljuset så att jag kunde få "helljus" fram på mörka småvägar.

/Gunnar

HJP

Tack för den snygga bilden, från "min" hemmahållplats. Den vändslingan var gjord för vänstertrafik, och det syns att vagnen står intill trottoarkanten. På 1980-talet, när jag tog denna bild på H10 6620, så kan man se hur fel det blev, i högertrafiken. Det blev ett långt avstånd, mellan buss och trottoar. Jag körde linjen några gånger, på 1990-talet, så jag har provat.

På din bild, skymtar en kiosk, bakom bussen. Där har jag köpt mycket godis, glass och serietidningar. Den är riven, sedan många år. Vändslingan är också borta. När linje 135 förlängdes, och SL inte använde den längre, så placerades återvinningscontainrar där. Mycket bra, för de stod inte i vägen för någon. De som bodde i huset, som skymtar till vänster, bakom H10:an, gillade inte det, så han lyckades få bort dessa, och dessutom lades vändslingan igen - idiotiskt!
Min gamla cykel, var av märket Svalan. Således varken Crescent eller Monark  ;)