GDG Sandviken 1967

Startat av Peter Öden, 27 september 2015, 12:23:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Hittade en gammal bild tagen 1967 i Sandviken. För den skarpsynte finns en del detaljer som skiljer bussarna, vad ??

Mvh Peter Ö

j-a

Lyktornas placering i förhållande till stötfångaren,den högra har vit rand under fönstren,regskylten på olika sidor,den högra saknar flaggfästen,Har den vänstra framhjulen placerade längre bak eller sitter dörren annorlunda?? ser lite konstigt ut?

1896

Den vänstra bussen har skydd framför grillen. På den vänstra bussen skymtar inte heller luftutblåsen till framrutorna på insidan.

Peter Öden

Hej igen !

Rätta mig om jag ev. skulle ha fel, kan den vänstra vara byggd i Arvika ?? den högra i Säffle !

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

När det nya bakpartiet infördes på den här karossen åkte frontlyktorna upp ett stycke. Jag förmodar att högra bussen kan vara i det nya utförandet men jag tycker lyktorna sitter rätt lågt i alla fall.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Samtliga BF76 till GDG 1965-67 byggdes i Arvika, så det är nog så att lyktornas placering ändrades med tiden.

S Svensson

Citat från: bilomnibussen skrivet 09 oktober 2015, 17:29:01 PM
När det nya bakpartiet infördes på den här karossen åkte frontlyktorna upp ett stycke. Jag förmodar att högra bussen kan vara i det nya utförandet men jag tycker lyktorna sitter rätt lågt i alla fall.
Mvh Jan G

Jag har ju ganska goda minnen av Borås bussar. Det var 125-129,130-144 och 145-164 och dessa var Säffle lättmetall. Men det var olika årgångar och karossen till Volvo B755 hade rundad bakdel och de med B58 hade bakruta med viss negativ lutning.
Men hur är det på en Scania-Vabis med olika årgångar av karosser från Höglunds?
Det kanske finns möjligheter att se på andra företags bussar !

WalleW

Hej!
Är inte ombyggnaden av den högra bussen riktigt klar för högertrafiken ? Den verkar ju ha en dörr kvar på vänster sida bakom framhjulet till skillnad mot den vänstra bussen eller är jag lurad av hpl-stolpen..? Listen under rutorna verkar ju vara ändå "bruten" som för en dörr... Ser lite skumt ut... :-\

/   M v h Walle

Staffan Sävenfjord

Citat från: WalleW skrivet 09 oktober 2015, 20:44:13 PM
Hej!
Är inte ombyggnaden av den högra bussen riktigt klar för högertrafiken ? Den verkar ju ha en dörr kvar på vänster sida bakom framhjulet till skillnad mot den vänstra bussen eller är jag lurad av hpl-stolpen..? Listen under rutorna verkar ju vara ändå "bruten" som för en dörr... Ser lite skumt ut... :-\

/   M v h Walle

Båda bussarna har en sådan dörr. Det tycks röra sig om s k omställningsbussar, det vill säga att de levererades med dörrar på båda sidor. På högersidan var det antagligen 1-1-0 och på vänstersidan 0-1-0. Dörrarna på högersidan var igensatta fram till 3 september 1967, då i stället den på vänster sida sattes in. Det verkar vara vänstertrafik när bilden togs att döma av hur den vänstra bussen står vid busshållplatsen. Den är alltså tagen i början av 1967.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Ja, vänsterdörrar och ännu vänstertrafik, så måste det vara. Snön är ju tilltrampad till vänster om båda bussarna, men inte alls till höger om den vänstra...

/   M v h   Walle