Huvudmeny

Mitt 40:års jubileum

Startat av Leif Eklund, 26 september 2015, 19:22:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Eklund

I dag är det 40 år sen jag körde upp för busskortet. Jag kör fortfarande buss på heltid.

Leif E.

pegee

GRATTIS!!  Det är vi gamla med yrkesstoltheten kvar som håller
busstrafiken vid liv!!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Niclas Wennerlid

Citat från: pegee skrivet 26 september 2015, 20:08:01 PM
GRATTIS!!  Det är vi gamla med yrkesstoltheten kvar som håller
busstrafiken vid liv!!

Pegee, nu kanske jag är övertolkande i det du skrivit men det finns alltså inga yngre med yrkesstolthet som håller busstrafiken vid liv?
Är det så du menar så håller jag absolut inte med dig. Även om rekryteringsbasen för bussförare har ändrats radikalt och det finns gott om förare som inte vill ha detta som yrke där resultatet blir därefter kan jag inte säga att det bara är de äldre som lyfter yrket.

Det finns gott om unga förare som faktiskt vill något med det här och jag kan ganska fort för mig själv räkna upp ett antal äldre förare som aldrig eller åtminstone nu verken har lust eller förmåga att göra sitt jobb bra.
Det jag vill säga är åldern eller erfarenheten inte ensamt avgör om man är en bra bussförare.

Med det sagt vill jag ändå gratulera Leif till sina 40 år inom yrket. Det är hedersamt och glädjande att du fortfarande är aktiv :-)

// Niclas

WalleW

GRATTIS, jubilaren Leif !
Då har Du en hel del både livs- och yrkes-erfarenhet att dela med Dig av till de yngre kollegerna. Hoppas de värdesätter det...
/   M v h   Walle

pegee

Niclas, det var absolut ingen kritik mot någon åldersgrupp inom vår yrkeskår.
Vad jag försökte skriva var att det är en väldigt hög andel äldre förare inom
vår bransch. Vi är många äldre förare med många mil i ryggen som har en hög
yrkesstolthet. Men det finns också många yngre förare (för att inte glömma
förarinnor!!) som har samma yrkesstolthet! Men med den senaste debatten
om förare i Göteborg i minnet så blev nog mitt inlägg lätt att tolka felaktigt.

Alla ni som kör buss och tycker det är roligt, och vill ge era passagerare en
behaglig resa, håll fanan högt och kör försiktigt!

Och jag önskar både jubilaren Leif och Niclas många trevliga mil bakom ratten!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Gelgamesh

Grattis till jubilaren!  :)

Mitt inlägg gällande yrkesstolthet och åldersgrupper kan i mitt fall övergå till en viss egen erfarenhet av sorg. Bjuder på min anekdot om någon är intresserad...

Jag har inte busskort trots en färdig bussförarutbildning 1994. Jag fick diabetes dagarna innan uppkörning. Det trista var att min mor som jobbat som reseledare i "hundra år" hade tonvis med kontakter, och jag hade flera som ville anställa mig. Men det fick bli en omplanering i yrkesvalet och gå vidare.

Jobb är ju en sak, även om busschaufför verkligen var mitt drömjobb. Största problemet var nog dock att jag var löjligt förtjust i bussar ända sedan jag som liten grabb fått följa med morsan på massvis med resor ute i Europa. Redan som sjuåring hade jag tämligen bra koll på modeller och chassi/karosser o.s.v.

Som ni förstår är jag en passionerad "bussidiot" med en nästan osund kärlek till själva körandet och fordonen. Så skam den som ger sig. Jag började ta tag i att skaffa ett C-kort med "villkor, ej yrkesmässig" som varit tillåtet trots Diabetes. Hann precis köpa böckerna. Sen ändrade de reglerna och C-kort var kört. Jag gav upp.

Men så en dag för kanske tio år sedan hörde jag talas om den absurda Personbil klass II-regeln. Förhoppningarna var ju inte stora som ni förstår. Men otroligt nog så stämde det. Och för mig var det den största uppfyllelse av en dröm som ägt rum. Jag köpte mig en gammal B10M och började skruva. Och insåg förstås att jag köpt grisen i säcken. Men det blir buss av den också.

Så här har ni en som på alla sätt kämpat för att få denna chans att köra buss i någon form. Och som husbuss är inte fy skam heller. Och jag kan säga att om det någon gång skulle ske något med regler eller hjälpmedel som gjorde att jag fick ta min D-behörighet så hade jag släppt mitt företag och skolat om på stört. -Skulle jag varit en förare med en stark yrkesstolthet? -Det kan ni fethaja!  ;)

Så mina vänner. Var rädda om era körkort och håll er friska. Det finns folk där ute som skulle ge allt för det ni har.

(Och innan någon har några synpunkter på att en sockersjuk personbilsförare rattar en stor buss så vill jag vara lite kaxig och dels påpeka att jag på 21 år inte haft en enda incident med min diabetes, har ett välinställt blodsocker samt kört ca 5000mil per år i jobbet utan en enda trafikincident sedan 1993 då jag tog körkort. Och vad gäller busskörandet så har jag fått MVG av både min kräsna morsa som åkt med halva Sveriges chaufförer samt diverse polare som kör buss och dessutom ett par yrkestrafiklärare)

Ojdå. Det blev visst en halv roman. Ursäkta trådkapningen.  ::) ;)

Jag tror att den bästa bussföraren måste vara någon med viss känsla för körning i allmänhet, och som verkligen har en ambition att leva upp till epitetet serviceman. Samt förstås en passion för bussar och en stor portion social professionalism.

WalleW

Citat från: Gelgamesh skrivet 19 oktober 2015, 20:13:56 PM

Jag tror att den bästa bussföraren måste vara någon med viss känsla för körning i allmänhet, och som verkligen har en ambition att leva upp till epitetet serviceman. Samt förstås en passion för bussar och en stor portion social professionalism.

Hear! Hear!
Kan bara instämma! Du har helt rätt!
Och jag beklagar verkligen Din medicinska situation som hindrat Dig från att utöva ett yrke som Du har så bra inställning till. Din fighting spirit är beundransvärd.

/   M v h   Walle