Rosten äter upp hans sju år gamla bil

Startat av Fredde, 26 september 2015, 17:54:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Lasse Evertson är milt uttryckt missnöjd med sin Volkswagen Passatkombi från 2009.
Den är så rostig att den behöver repareras för minst 80.000 kronor.

http://www.dn.se/ekonomi/rosten-ater-upp-hans-sju-ar-gamla-bil/

Man kan ju fundera på om den senaste tidens kaos inom VW är orsaken till att dom tar på sig detta... :P

Mikey

Ja, denna generation av Passat var ingen höjdare vad gäller rost på karossen. Men för att svara på frågan så... Nej, det har inget med den senaste tidens kaos att göra. VW har tagit in många exemplar av dessa och lagat sedan flera år tillbaka. :)

Sen beror mycket på hur man sköter bilarna, de allra flesta exemplar ser inte ens i närheten ut som den på bilden. Jag har redan hittat ett par oroande platser på min 3 år gamla Volvo där jag har fått gått på med lackstift i plåtkanter för att förhindra att det skall skava igenom galvaniseringen då lacken har slitits ner. Hade jag inte gjort det kan jag nog räkna med rostbubblor på den också om ett par år. Och då är handlar det ändå om en modell som har tillverkats i 8 år innan mitt exemplar byggdes... Vaddå lära sig? ::)

S Svensson

Tyvärr är rostskyddet inte så bra på fabriksnya bilar. Min egen bil (jag har faktiskt en bil,S40,) och med denna åkte jag till Svenlljunga och rostskyddsbehandlade.

Själv har jag erfarenhet av rostskadade bilar. Minns Volvo 240 som rostade mycket. Men Volvo har faktiskt bättrat sig. Däremot är det så att Tyska bilar har fått problem från 1999 och framåt. Det gäller att få ut mesta möjliga vinst. I och med problemen i USA med ekonomin så producerades helt enkelt dålig plåt. DailmlerBendz (dvs Mercedes) har ett rykte att rosta och detta gäller nyare bilar. Här var det problem i USA med den dåliga ekonomin hos Chrysler. Nu är väl denna avknoppad och det borde vara tid att tillverka bättre plåt.
Får man bättre plåt och bättre ytbehandling så borde bilarna hålla längre.
Vad gäller VW så påstås att det är problem med mjukvaran. Frågan är dock om man kan kalla den fel. Den visar fel bränslemängd när bilen står inomhus och man inte tänder ljuset och inte kör något annat. Men frågan är om inte USA borde ha bättre testmetoder. En bil som går i tomgång brukar dra mindre diesel. Sedan är det så att det finns olika typ av bränsle. Det är inte så enkelt att man kan ange ett bränsle som diesel. Själv är jag lite tveksam att ange att dagens bränsle till bussar är diesel. Då har vi diskussionen emellan tillverkarna av bränsle och bilarna. "Vi kan tillverka rent bränsle och även betydligt renare" om "Ni" tillverkar bättre motorer.
Volvos personvagnsdieslar till 700 serien bygger på VW motorer.