Göteborgarna livrädda för busschaufförerna

Startat av homer, 24 september 2015, 22:55:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer


pegee

Och vi är precis lika rädda för gångtrafikanter som bara går rätt ut framför bussen, cyklister som svänger ut rakt över
min färdväg, mammor (oftast!) som använder barnvagnen som stoppspade och kör ut den i vägen för att stoppa trafiken.
Bilister som hellre skulle brinna i h*****et än hamna bakom en buss.
Vi har en tidtabell att hålla, mammor med barnvagn har det förmodligen inte.

Citat ur GP: Hjalmar Brantingsplatsen är ett kaos utan dess like och alla som behöver använda sig av denna knutpunkt
får frukta för sitt liv och hoppas på det bästa", skriver Philip.


Javisst! Jag kör där dagligen. Det stannar en buss och ut ur bussen väller det folk som skall byta till en annan buss eller
spårvagn. De kastar sig ut över refuger och körvägar. Blicken i horisonten och det enda dom har i tankarna är att hinna med
nästa byte. Att det kommer en buss har dom ingen aning om. Man siktar på nästa hållplats och lägger benen på ryggen.
Hjalmar Brantingsplatsen är en olycka som bara väntar på att hända.

Sen finns det tyvärr bussförare som kör som idioter. Alla yrken har sina utövare som egentligen borde göra något annat!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Huruvida artikeln stämmer eller inte har jag (som sitter vid östkusten) ingen aning om, men jag får dock känslan att den är rätt ensidigt vinklad. För jag kunde inte hitta något direkt citat från någon yrkesförare i den.
Gällande barnvagnar är de ju svåra att transportera. Hög tyngdpunkt, små hjul varav bara två är bromsade och oftast är de aldrig ens fastspända. Det krävs inga hastigheter alls för att de ska glida iväg mot mittdörren, även om bussen kryper igenom en rondell.

När den moderna spårvagnstrafiken drog igång på linje 7 i Stockholm var det lite debatt om att spårvagnarna inte behövde stanna för gående, vilket många klagade över. Medan andra tyckte att det var fullständigt logiskt att en enda gående inte skulle hindra ett fordon med 50 personer.

Till sist är det ju även så att det i storstadsregionerna finns många olämpliga förare just pga förarbrist och många omotiverade som "tvingas in" i yrket då andra arbeten saknas. Men detta är ju ett större samhällsproblem som inte på långa vägar kan lösas med ensidiga artiklar i skvallerpress/kvällspressmodell eller fullständigt oseriösa förslag som att "skicka dem på charmkurs".

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 25 september 2015, 08:22:02 AM

Till sist är det ju även så att det i storstadsregionerna finns många olämpliga förare just pga förarbrist och många omotiverade som "tvingas in" i yrket då andra arbeten saknas. Men detta är ju ett större samhällsproblem som inte på långa vägar kan lösas med ensidiga artiklar i skvallerpress/kvällspressmodell eller fullständigt oseriösa förslag som att "skicka dem på charmkurs".

I egenskap av f d utbildare kan jag bara skriva under på Ersas citat ovan. Det är klockrent huvudet på spiken, i synnerhet när det gäller storstadsregionerna där bussförar-yrket är ett mer uttalat lågstatus-yrke än på mindre orter och på landsorten. Det bristande engagemanget, dåliga attityder och inte sällan språkförbistringen hos dessa förare har dessvärre dragit ner yrkets status rejält.

När det gäller de oskyddade trafikanterna som pegee ondgör sig över i föregående inlägg, kan jag bara instämma. Har man någon gång drabbats av cykel-maffians i Uppsala egna trafikregler så vet man vad som gäller...eller inte...kanske...ibland...
Det är t e vanligt att man i friskt tempo cyklar hjälm-(hjärn-?)lös på cykelbanan med blicken mot mobilen i hand, för att i nästa sekund bromsa hårt och svänga tvärt vänster ut på ett obevakat övergångsställe utan att ens vrida på huvudet...
Och barnvagnar som stopp-spade, jadå! Då är man som busschaufför inte så kaxig, särskilt inte vid halt väglag...

/   M v h   Walle


Staffan Sävenfjord

Citat från: mittlinje skrivet 25 september 2015, 16:45:35 PM
Fortsättning följer:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2844605--mammor-anvander-barnvagnar-som-stoppspade-
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2844510--busschaufforerna-leker-inte-rallyforare-

I första länken står: "På bussförarsajten Svenska omnibusföreningen debatteras också bussäkerheten i Göteborg".

Svenska Omnibusföreningen är inte en sajt utan en förening för bussintresserade. Sajten som avses heter Bussnack, även om den drivs av Svenska Omnibusföreningen. Och den är inte bara till för bussförare utan alla bussintresserade är välkomna. Debatten som refereras till handlar inte bara om bussäkerheten i Göteborg utan i hela landet, åtminstone dess större städer.

Länge sedan jag såg många fel i en enda mening.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Typiskt hänga ut bussförarna alltför många fotgängare cyklister barnvagnsförare som bara går rakt ut på gatan och även på övergångsställe utan att se sig för det minsta många gånger går de och tittar på sin smartphone..

Som trafikmiljön ser ut är det inte enkelt köra buss lugnt och mjukt många gånger måste man bromsa hårt för att inte köra på dessa som bara kliver ut utan att se sig för det minsta     
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gelgamesh

Dessvärre är det alldeles för mycket problem i busstrafiken i Göteborg hur lite man än vill det. De senaste åren har jag mest kört bil i GBG och bara sett bussförarnas trafikbeteende utifrån, och det är oftast ingen vacker syn. Men sedan en tid har jag haft ett vikariat som fått mig att åka en del med grön och röd express. Och att något hänt med bussförarna är ett faktum. Följande är mina iakttagelser:

Extremt få, kanske 1 av 50 kör buss så som man skall. Mjukt och värdigt och med passagerarkomfort i åtanke. Framförallt start och stopp sker rent talanglöst. Ryckigt och knyckigt är ordet. Man kan åka i flera veckor utan att en gång få uppleva ett mjukt stopp eller en mjuk start. Detta grundläggande som t.o.m de sämsta personbilsförarna brukar kunna lyckas med är något sällsynt i Göteborgsbussarna. Inte en antydan att lyfta på foten innan stoppögonblicket. Spårval görs ofta på ett okunnigt vis och körstilen är mycket offensiv och i många fall rent bitter.

Jag undrar faktiskt hur detta kunnat få hållas. Inga antydningar görs vad jag vet att stävja den dåliga trenden. Och under tiden åker folk obekvämt, medtrafikanters säkerhet riskeras och bussarna slits alldeles för hårt. Jag anser att det är lågvattenmärke och skandal.

Det kanske mest talande är att jag blir så glad för de få gånger jag åker med någon som faktiskt kör vettigt, att jag börjat dela ut beröm. Skall inte vara så sällsynt enl. min mening.

Ett par rena skräckexempel:

Fyra rena rödljuskörningar på sträckan mellan Korsvägen - Lilla Bommen. Och den som fick magen att knyta sig mest var just rödljuset innan hållplatsen Lilla Bommen på Röd express. Ni som åkt och kört vet att man efter Centralen kör förbi Nordstan/N-E-Platsen och sen gör en sväng in under Göta Älvbron. En ren bussfil som strax korsar två normala körfält och ett bussfält i 90 graders vinkel. Här kommer "min" buss och kör helt mot rött. Och den lastbil som redan börjat köra får tvärnita. Illa nog redan här. Men här kommer det riktigt riskabla. Skymd bakom lastbilen börjar en personbil att köra. Där kunde det mycket väl gått riktigt illa. Och för att göra det hela ännu mer farligt så leder den högerfil där personbilen stod rakt mot P-huset. Alltså ganska många som gasar på där för att köra om och byta fil när de upptäckt att de ligger fel. Så i väldigt många fall så hade denna händelse inneburit att det bakom den tvärnitande lastbilen "flugit" ut en hårt gasande personbil. Där vill jag hävda att bussföraren var grovt vårdslös och helt saknade riskbedömning.

Likaså i ett annat fall där en äldre förare med ganska usel attityd och uppenbart argsint körde så hårt och vårdslöst att jag fick gripa in och rädda en gammal dam från att ramla TVÅ gånger. Jag röt till föraren att lugna ner sig varpå flera passagerare nickade och höll med lite lagom tyst. Givetvis fick jag ropa till föraren att stanna när tanten inte hann av. Han brydde sig inte alls när hon försökte ropa. Utan det krävdes en grov och arg mansröst för att han skulle stanna.

Det här var två exempel på saker som var så illa att det borde ha uppmärksammats mera. Men det som mest visar hur illa ställt det är på bussarna i Göteborg är att det jag berättar inte alls är vare sig unikt eller ens ovanligt.

Jag har nästan helt slutat åka buss och väljer bilen i stället för att helt enkelt inte behöva bli uppretad och missnöjd.

Nu antar jag att någon kommer ta förarnas parti och påpeka "stress och dåliga arbetsförhållanden". Men snälla, tänk till en gång extra i.s.f. Är verkligen detta en ursäkt? I vilken annan branch hade det argumentet fungerat? Och när hade det varit "rätt"? Jag struntar i vems felet är högre upp. Att köra som en kratta kommer aldrig få turen att gå fortare. Alltså är det en ren attitydsfråga. De förare som beter sig illa gör det för att de helt enkelt är olämpliga och saknar känsla för yrket. Frågan är bara hur så många samtidigt lyckats samlas i en och samma arbetsplats, i samma stad.

Botten är tyvärr nådd, och det är synd att det skall vara så. I synnerhet för det fåtal förare som både är trevliga och kör som proffs.

mittlinje

Finns en hel del som borde ha uppdatering gällande körsätt med mera, tydligen räcker inte informationen om ECO-drive på YKB. Och företagen borde ha någorlunda koll på detta för om det som skrivs stämmer borde också skadorna ha ökat drastiskt.

Själv har jag känslan av att nu har "Svensson" gett sig fan på att jaga chaufförer och ser inte vad som händer inom yrken i resten av samhället. För egen del har t ex vården slarvat bort min besked om en remiss till specialist vilket kunde inneburit skadliga följder om mitt ärende varit av annat slag. Och detta slarv som var är inget jag väntade mig av vår vårdsektor samt det har gett viss misstro för framtiden? Och så är det inom ALLA yrken - leta fel så hittar ni dem i samma grad.

Dock är bussförarnas problem (delvis övriga upplevelser) sådant att vi måste ta tag i och förbättra körsätt, bemötande osv. Har hört att bland annat att Keolis har lagt mycket tid på detta just i Göteborgstrakten. Västtrafik samarbetar också med företagen i frågorna. Trots allt är det en mycket liten del av förarna som "missköter" sig, den största delen är om inte helt perfekta så mycket kompetenta. Få allmänheten att fokusera även på dessa, det är ett led att få alla att förbättra sig.

Ersa

Citat från: Gelgamesh skrivet 26 september 2015, 08:13:39 AM
Nu antar jag att någon kommer ta förarnas parti och påpeka "stress och dåliga arbetsförhållanden". Men snälla, tänk till en gång extra i.s.f. Är verkligen detta en ursäkt? I vilken annan branch hade det argumentet fungerat? Och när hade det varit "rätt"? Jag struntar i vems felet är högre upp. Att köra som en kratta kommer aldrig få turen att gå fortare. Alltså är det en ren attitydsfråga. De förare som beter sig illa gör det för att de helt enkelt är olämpliga och saknar känsla för yrket. Frågan är bara hur så många samtidigt lyckats samlas i en och samma arbetsplats, i samma stad.

Tack för ett informativt och detaljerat inlägg; trots att det var tråkiga nyheter. Visst är det många som vill försvara förarna då de tänker ur egen synvinkel, men vi som varken bor eller åker buss inom Göteborgsregionen kan ju inte riktigt sätta oss in i helheten. Däremot är vi nog alla eniga om att ekonomi och besparingar tyvärr drivit busstrafiken i storstadsområdena neråt i status och kvalitet. Frågan är hur man vänder trenden?

Jonas Gustafsson

Som vanligt ligger sanningen någonstans mellan de extrema inläggen.
Jag åker en hel del buss i Göteborg med omnejd, även med sittvagn (oftast tom eftersom 2 1/2- åringen vill sitta i ett vanligt säte).
Jag har varit med om ett fåtal hårresande exempel på dåligt trafikbeteende och dåligt fordonshandhavande.
Jag har varit med om (också ett fåtal, tyvärr) ett fåtal fantastiska exempel på yrkesstolthet, servicekänsla och extremt proffsig körning.

Men i de allra flesta fall reagerar man knappt alls över hur bussresan var, vilket borde vara ett tecken på att föraren skötte sitt jobb om inte perfekt så i alla fall hyfsat kompetent. Att åka buss i Göteborg är i de allra flesta fall INTE ett äventyr med livet som insats, som den ursprungliga GP-artikeln vill låta påskina.

//Jonas G

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

WalleW

Det är väl i just denna pågående debatt som i alla andra debatter som rör vardagen i vårt samhället; den som skriker högst får mest uppmärksamhet. Detta sker då oftast på bekostnad av de personer som, oavsett yrke, alltid och utan klagan bemödar sig om att göra sitt bästa i sin utövning, d v s de tysta vardags-hjältarna.
Utan dessa skulle kaoset vara näst intill totalt i vardags-samhället.
I det rådande media-bruset kan det vara bra att ha någon form av mentalt filter mot alla typer av icke faktabaserad info som sköljer över oss. Själv tillämpar jag "50-procents-filtret", d v s att om bara hälften av det som jag hör och ser är sant, så är det illa eller bra nog...
Under åren har jag tagit del av för omständigheterna tvivelaktiga vittnes-uppgifter från "allmänheten" i samband med allvarliga tillbud och olyckor. Gemensamt för de flesta av dessa uppgifter är den återkommande "svartmålningen" av inblandade buss- och långtradar-chaufförer, speciellt då vad gäller hastigheten i de aktuella fallen. "Minst 120 km/tim" och "långt över 100 km" samt "på tok för fort", är vanligt förekommande uttryck...
När man får sig dylika uppgifter tillhanda undrar åtminstone jag om vittnena ens vet i vilken ände man kör en buss...
/   M v h   Walle

miikos

#12
Måste dock hålla med lite, vid Nilsericson terminalen, så är det många bussförare som struntar i trafikreglerna och kör tuta sig mot gående.

Grönt eller vad som nu är kör på kollektivtrafiksignal  betyder EJ FÖRETRÄDE. Det betyder kör framåt sakta och vänta på gående cyklister, minst tre gånger så har jag sett bussar tuta sig fram och preja barnvagnar. För att förtydliga gående har grönt långt innan bussen startar, så bussförarna kan inte hävda stoppspade eller gått mot rött.

Utan antagligen så kör ni dåligt, eller så missförstår ni trafiksignalen.

Pratade med regionen om det, och de skulle påpeka för bussbolagen att förarna ska följa trafikreglerna.

https://www.google.se/maps/@57.7097316,11.9705769,3a,62.5y,159.6h,86.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5PZ9_qTnnX5Kag_xBrXqYw!2e0!7i13312!8i6656

Jag säger inte att alla gör rätt, men ni kan inte säga att alla bussförare gör rätt.


Men av erfarenhet så är bussförare dåliga på väjningsplikt/stopplikt/trafikljus/övergångställe/hastighetsbegränsningar.

Taxiförare är sämre. Personbilar bättre och gående cyklister något sämre, och tung lastbilstrafik bäst. Enligt min uppfattning då.

För någon vecka sedan så körde en buss för fort, så att bussen kunde bromsas ned först i mitten av korsningen, långt framför stopplinjen. Turligt nog så kunde korsande personbilar bromsa bra. Det var inte gul/rosa, utan två korsande bilar hade åkt, så misstänker minst 5 sekunder rött för bussen.

Men jag har också varit med om att bussföare kört enligt hastighetsbegränsningen, stannar vid övergångställen, följt trafikljusigalerna, stannat och fyllt i skaderapporter vid olyckor (själv hade jag mindre tur med det, men turligt nog så fanns det bra passagerare som ringde polisen och bussen kunde stoppas för smitning), samt stannat för att se om det är okej för en förare av en personbil som hade voltat av vägen. Så uppenbarligen så finns det väldigt bra förare, men långt ifrån alla.

Är förstås medveten om att hela transportbranschen har problem med låga priser och korta scheman, det är ju förstås dumt nog förarna som personligen får hålla reda på trafikbestämmelser och kör och vilotidsregler.

Turen jag pendlar med ligger 90 % fem minuter efter tidtabellen. Halvvägs finns en regler tid på tre min, som även är bytestiden mot alla andra bussar. Vilket gör byterna väldigt tighta. Vid rusningtrafiken så är förseningen 10-20 minuter. Eftersom det är 20 min mellan bussarna så kommer ju bakre bussen ikapp den främre halvägs in till stan (tomt med påstigande), då brukar det beslutas om att första ska tas ur trafik och alla ska till bakre. Men ett avsläpp och påsläpp av 30-40 personer tar ju några min, så förseningen på 7:08 och 16:08 bussen blir 35-30 mim istället. Trots att föraren kör 90 på 70 vägen och 80 på 50-streckan för att hinna i kapp.

Ibland så får man sms 07:20 om att bussen 07:08 är inställd pga hög belastning. Det hade man redan anat då ingen buss synts till, och man tar personbilen istället och kvittera ut 18:50 kr milen ifrån länstrafiken. (Vänta på nästa buss går ju inte då det är tre min bussarna max får vara sena.) Försöker att söka så mycket reseersättning som möjligt, så kanske man märker att man måste ha längre körtid.