Nytt och rött på 677

Startat av Niclas Rosenius, 18 september 2015, 00:22:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius


    Dom senaste dagarna har det rullar en del nya röda på 677:an. Förutom dessa som jag visar har även några röda B9S rullat.

    3218   (150914)

   

    3219   (150914)

   

    3223   (150916)

   

    //Niclas

   

Mikael T Nilsson

Tack för de trevliga bilderna!

Var det inte 3218-3221 som skulle vara stationerade i Hallstavik? Har Hallstavik fått turer på linje 677 eller är det så att Norrtäljes nya, 3218-3225, roterar mellan huvuddepån Norrtälje och satellitdepån Hallstavik?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Det är bara någon enstaka 32xx-vagn som hamnat i Hallstavik än så länge. Resten finns fortfarande i Norrtälje. Hallstavikdepån kör inga 677or.

eldani

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 september 2015, 08:38:47 AM
Tack för de trevliga bilderna!

Var det inte 3218-3221 som skulle vara stationerade i Hallstavik? Har Hallstavik fått turer på linje 677 eller är det så att Norrtäljes nya, 3218-3225, roterar mellan huvuddepån Norrtälje och satellitdepån Hallstavik?

Hallstavik har haft nåra av dom nya bussar så är det 3219 och 3221 som har vart synliga på Hallstaviks depån i början av denna väcka som dom har ståt över natten i Hallstavik. Sen har Hallstaviks depån har 8 stycken platser för bussar det har varit en längre tid 4 st Volvo B8RLE 6x2 i serien 799x och 4 st Volvo B9SA LE. Men i början av denna väcka så har jag märkt att det har varit 5 st Volvo B8RLE 6x2 och 3 st Volvo B9SA LE som har st ståt över natten i Hallstavik. Sen om det är bara till tillfällig att det är 5 st Volvo B8RLE 6x2 det vet jag ej.

Jan

Den så heliga tredje dörren har försvunnet här.
I branschen i 40 år

Lars-Håkan_E

Citat från: Jan skrivet 20 september 2015, 20:32:48 PM
Den så heliga tredje dörren har försvunnet här.

Det är många år sedan det blev tillåtet att använda bussar med dörrar 1-1-0 i Roslagen och på Södertörn, sedan har ytterligare områden undantagits, Arriva och Nobina har bussar med denna kombination

Ersa

#6
Det måste vara åtminstone 15, kanske uppåt 20 år sedan det fanns något krav på tre dörrar i Roslagen? Jag visste inte ens att detta krav någonsin funnits i området förr i tiden.

Norrtälje kommun är sedan länge, i praktiken en del av UL-trafiken, gällande hur fordonen är specade. Alla de nya 8900orna som Nobina nu köper in till Norrtälje TO (799x, 321x-322x) har ju exakt samma specifikationer som de nya gula som beställts till Uppsala TO sedan 2012.

Jacob

Ett gäng blå 8900 hade inte varit helt fel :)
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Det fungerade ju bara bra för Keolis att köra blå boggivagnar på 677, och då B9S inte längre tillverkas lär det förmodligen bli en återkomst för blåa boggivagnar på 677 i framtiden, oavsett vilken operatör som vinner nästa upphandling. :)

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 21 september 2015, 19:35:31 PM
Det fungerade ju bara bra för Keolis att köra blå boggivagnar på 677, och då B9S inte längre tillverkas lär det förmodligen bli en återkomst för blåa boggivagnar på 677 i framtiden, oavsett vilken operatör som vinner nästa upphandling. :)

Nja det finns ju åtminstone en ytterligare tillverkare som kan erbjuda ledbussar i regionalstandard (om Trafikförvaltningen har sådana krav i framtiden och volvo inte kan leverera). Man har ju också varit bra på att leverera sina modifierade stadsledbussar i regionalstandard.
Men eftersom man ju ändå ogärna vill planera för stående i landsbygden och kan klara sig med 1-1-0, så ska det väl verkligen bara i marginalfallet, då det kan vara värt extrakostnaden för att investera i ledvagn.

Det konstiga är väl egentligen att Nobina beställde ledvagnar istället för boggi från början. Men vanans makt har onekligen ofta varit större än man tror inom kollektivtrafiken - man gör som föregående operatör utan att kanske riktigt fråga sig varför. Eller så hade man en tanke redan från början att kunna använda dem på 676, om än det inte är helt oproblematiskt med tanke på den stora skillnaden i sittplatsåtgång jämfört med dubbeldäckare.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Tunga 639 består ju numera av en allt större andel boggivagnar då andelen B9S är på tillbakagång även där, sakta men säkert. Så det borde ju vara logiskt att 677 med sina färre antal resenärer (jmf med 639) även den får boggivagnar.
Vidare är det ju, som alla här redan vet, knappt några skillnader i antalet sittplatser mellan en boggivagn och B9S. Däremot drar ledvagnen nån liter extra per mil, och är även dyrare i övrig drift.

AO

Det känns ju som att den stora trenden just nu är att linjer som går på landsbygd som tidigare trafikerats med ledvagn i allt större grad trafikeras med dubbeldäckare. Och det är ju med bakgrund av att vill man kunna kombinera lågentre med många sittplatser är dubbeldäckare det enda egentliga alternativet. Känns som att det även lär bli fler linjer inom SL där vi ser detta i framtiden. Så bedöms behovet att större vagnar än boggie behövs på 677 gissar jag på att det även blir dubbeldäckare där.

Lars_L

Citat från: AO skrivet 22 september 2015, 00:43:48 AM
Det känns ju som att den stora trenden just nu är att linjer som går på landsbygd som tidigare trafikerats med ledvagn i allt större grad trafikeras med dubbeldäckare. Och det är ju med bakgrund av att vill man kunna kombinera lågentre med många sittplatser är dubbeldäckare det enda egentliga alternativet. Känns som att det även lär bli fler linjer inom SL där vi ser detta i framtiden. Så bedöms behovet att större vagnar än boggie behövs på 677 gissar jag på att det även blir dubbeldäckare där.

Dock krävs det en rätt hög beläggning generellt för att det ska bli lönsamt. Även där är ju driftskostnaden betydligt högre jämfört med boggi. Problemet med landsbygd är ju att man ofta har några skolavgångar med hög beläggning och sedan relativt tunt underlag. Ofta är det betydligt billigare att köra med någon extratur i sådana fall - i fallet 677 skulle det ju räcka med sådan komplettering på en kortare del av sträckningen (Rimbo-Norrtälje) om man inte vill ha urdålig turtäthet (vilket är svårt då ju sämre än halvtimmestrafik gör det svårt att locka resenärer med alternativ).

Snarare har man väl än så länge valt dubbeldäckare på linjer som mer har karaktären av "expresslinjer". Snarare tycker jag man annars ser en rätt stor konservatism, såsom i nyupphandlade trafiken i Tyresö/Haninge/Nynäshamn där ju dubbeldäckare skulle kunna spara på väldigt många omlopp för Nobina - fast kanske fanns det andra begränsningar där (broar, vikt etc)...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Dubbeldäckarna tar i regel alltid längre tid på sig vid hållplatsstopp, och passar därför bäst på  linjer där de bara behöver stanna en gång per mil.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 22 september 2015, 06:05:37 AM
Dubbeldäckarna tar i regel alltid längre tid på sig vid hållplatsstopp, och passar därför bäst på  linjer där de bara behöver stanna en gång per mil.
Nja, bara för att Nobinas VDL-vagnar inte klarar det, så är det ju inget synonymt med dubbeldäckare som sådana. Handlar ju mer om hur man specificerar vagnarna och om man utgår från en långfärdsmodell, som man försöker köra med i linjetrafik, eller om man utgår från en stadsbussmodell och "piffar upp" till regionalstandard.

Men överlag har väl detta varit ett problem med alla vagnar under senare år. Man kan bara drömma tillbaka till H80 - som kunde öppna och smälla igen bakdörrana på några sekunder om man var snabbt ute. Det är ju märkligt att fordonstillverkarna år efter år fått skapa dörrar som tar sådan tid på sig att öppna och stänga - även om de senaste varianten med sidgående dörrar blivit lite snabbare igen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist