Region- och turistbussar i Vilnius (22 bilder...)

Startat av Mikey, 16 september 2015, 20:25:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Sista bilderna från Litauen-trippen nu, hoppas ni står ut! :D

Vi börjar med denna DAB 1350L. Från början demobuss hos Scania (?), så rullade den sedan som Svalbovikens buss 91. Numera rullar den hos Svirka i Vilnius.

Svirka äger även denna, f.d. Swebus 3721 från år 1995

En del bussar är rätt uppenbart tyska. Här är en 1991 års Neoplan Transliner som tidigare tillhört Plauener Omnibusbetrieb GmbH

1991 års MAN ÜL242 f.d. Krupski & Sohn-reisen. (Skulle jag gissa på ;) )

27 år gammal Mercedes O407. F.d. Gebrüder Schermuly GmbH

En äldre Setra som tillhört Kempken Reisen

Komplett med telefonnummer och allt :)

Tack vare närheten till Vitryssland så går det även en del länsbussar dit. Här är en GARZ A0921 från 2010 tillhörande någon vitrysk åkare

Mercedes T2 709D

Jelcz-bussar med små hjul fanns också. Tyvärr ingen bättre bild än så här

För ovanlighetens skull dök det även upp en ny turistare vid stationen! Den är dock inte litauisk, utan spansk...

F.d. Flygbussarna 0148, en Volvo B10MA-55 från 1993. Litauerna bestämde sig dock för att de inte ville ha en ledbuss, och har gjort en liten operation...

Uppifrån syns svetsfogen tydligt. Man har kapat bakdelen på släpet (Bussen hade dörrställning 1-0-0-1) och sedan svetsat fast på drivfordonet.

En till äldre MAN av 80-talsmodell

Neoplan N316Ü Transliner

Setra S215UL

F.d. Swebus 4212. Denna buss avslutade sitt svenska liv hos ett företag som hette HAICO i Stockholms södra förorter

Oh fuk... En transa strular mitt på torget...

Setra S309HD

Setra S215HR

Och så avslutar jag med denna Scania OmniCity. Två av dem (F.ö. de enda OmniCitybussarna i landet) verkar köra någon typ av handelsbuss åt en stor butikskedja som heter Maxima. Bussen är importerad från Luxemburg och har således aldrig varit i Sverige.

That's it! :D

Bussmicke

Shit vilken blandning, POmnicitybussen såg inte klok ut med den reklamen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Citat från: Bussmicke skrivet 16 september 2015, 23:33:03 PM
Shit vilken blandning, Omnicitybussen såg inte klok ut med den reklamen.

Jovars, dom har allt och lite till. Det är precis det som gör det roligt, att man aldrig vet vad dom kommer runt hörnet. Lite skillnad mot min lokala station här hemma...

Och OmniCity-bussen... Det ser i alla fall gott ut :)

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 16 september 2015, 20:25:37 PM
Sista bilderna från Litauen-trippen nu, hoppas ni står ut! :D

Självklart, alltid lika trevligt att se bilder från andra länder! :)

Frippe Fribas