Köra buss efter 70 - dom har fallit

Startat av Ted Selander, 16 september 2015, 17:49:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Idag meddelades dom i Arbetsdomstolen (AD) ang. påstådd åldersdiskriminering. Tre förare på Keolis/Tunabergs Taxi omfattades av Diskrimineringsombudsmannens (DO) stämning.

AD dömer till DO:s fördel, och Keolis med branschorganisationer döms att betala ersättning om 40.000 kr vardera till förarna, samt DO:s rättegångskostnader.

Hela domen här: http://www.arbetsdomstolen.se/upload/pdf/2015/51-15.pdf

Vilken effekt domen får för Keolis åldriga förare framöver är inte känt.

Lars-Håkan_E

Ja det här var ju dömt att misslyckas.

Det finns ju egentligen ingen anledning att ha en sådan bestämmelse, en anställning upphör senast vid 67 år, sedan får man fortsätta som timanställd/behovsanställd. Om man då inte vill ge ut jobb efter fyllda 70 år finns det inget som hindrar, inte ens DO.
Sedan finns det ju uppdragsgivare som inte godkänner förare som är äldre än så, vissa inte förare äldre än 65 och då uppstår ju automatiskt en brist på jobb, då får man låta DO processa mot uppdragsgivaren i fråga :-)

Sedan är det nog så att med dagens åldersfördelning bland chaufförerna stannar stora delar av trafiken om man skickar hem alla pensionärer, det finns inga unga som vill fylla på.

M. Larsson

I vissa länder får alla förare göra årliga hälsokontroller och/eller teoriprov och körprov. De som klarar proven, oavsett ålder, får inte fortsätta köra.

Personligen har jag inget emot "gamla" förare.

Någon brist på bussförare verkar inte finnas nu. På min arbetsplats anställer man några förare c:a var 3:e månad och ingen av dem får 100% sysselsättning och kör på timmar 2-3 år innan man får fast tjänst. Och den främsta anledningen till att de slutar är att de inte får jobba så mycket som de skulle vilja.

Lars-Håkan_E

Citat från: M. Larsson skrivet 17 september 2015, 21:31:09 PM
I vissa länder får alla förare göra årliga hälsokontroller och/eller teoriprov och körprov. De som klarar proven, oavsett ålder, får inte fortsätta köra.

Personligen har jag inget emot "gamla" förare.

Någon brist på bussförare verkar inte finnas nu. På min arbetsplats anställer man några förare c:a var 3:e månad och ingen av dem får 100% sysselsättning och kör på timmar 2-3 år innan man får fast tjänst. Och den främsta anledningen till att de slutar är att de inte får jobba så mycket som de skulle vilja.

Årliga kontroller är vanliga även här, många uppdragsgivare kräver det från 65 år.

Ang brist på förare så är det väldigt beroende på ort, det är sällan någon yngre (född senare än 1975) förekommer bland intresseanmälningarna är min erfarenhet, betydligt vanligare med dem som är födda 1945 o tidigare.