Extra pengar till busstrafik utanför storstäderna av regeringen

Startat av eldani, 16 september 2015, 14:17:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Samtidigt öppnar regeringen nu för en satsning på just buss- och tågtrafiken utanför storstäderna. När regeringen presenterar sin budget på måndag får kollektivtrafiken på landsbygden ett tillskott på 850 miljoner kronor.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3158372-extra-pengar-till-busstrafik-utanfor-storstaderna

Nu får man se var pengarna hamnar. Det är bra att regeringen gör en sådan satsning. 

1896

Låter som en bra början, men då ska pengarna vara öronmärkta för just busstrafik också, annars tenderar ju politiker och myndigheter numera att mena tågtrafik när de pratar kollektivtrafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 september 2015, 15:31:12 PM
Låter som en bra början, men då ska pengarna vara öronmärkta för just busstrafik också, annars tenderar ju politiker och myndigheter numera att mena tågtrafik när de pratar kollektivtrafik.

Det är en slarvig rubrikskrivare som varit framme. Pengarna är avsedda för förbättringar av kollektivtrafiken med buss och tåg utanför storstäderna. Så pengarna är alltså inte öronmärkta för busstrafik och det vore ju orimligt att de skulle vara det. De skall naturligtvis satsas där de gör bäst nytta.



Lars_L

Vilket ju då ofta innebär pengar till investeringar. Investeringar som sällan är av värde för busstrafiken på landsbygden...

Och perspektivet är ju lite märkligt, ehuru jag absolut inte har något emot att man satsar på landsbygden. Men det är ju inte investeringar som är den tunga biten där. Om den ens finns något större behov. Snarare är det att få ner driftkostnaderna som är det väsentliga, och då kanske exempelvis att inte höja skatten på drivmedel skulle vara bra för landsortstrafiken.


1896

Egentligen så borde man skilja på Busstrafik och Tågtrafik, och inte klumpa ihop allt inom begreppet kollektivtrafik, behovet av investeringar ser ju olika ut för de olika trafikslagen. Nu ska tydligen trafikverket avgöra hur pengarna ska fördelas, och då är väl risken stor att allt försvinner till det eftersatta underhållet av Järnvägen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 september 2015, 18:17:25 PM
Egentligen så borde man skilja på Busstrafik och Tågtrafik, och inte klumpa ihop allt inom begreppet kollektivtrafik, behovet av investeringar ser ju olika ut för de olika trafikslagen. Nu ska tydligen trafikverket avgöra hur pengarna ska fördelas, och då är väl risken stor att allt försvinner till det eftersatta underhållet av Järnvägen.

Det står ju tydligt att pengarna skall användas till att utveckla kollektivtrafiken utanför storstäderna. Inte för att fylla luckor i eftersatt  underhåll. Pengarna är öronmärkta i så måtto men att bara ge dem till busstrafiken vore ju att missgynna dem som bor utmed järnväg och behöver bättre förbindelser.

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 september 2015, 18:51:14 PM
Det står ju tydligt att pengarna skall användas till att utveckla kollektivtrafiken utanför storstäderna. Inte för att fylla luckor i eftersatt  underhåll. Pengarna är öronmärkta i så måtto men att bara ge dem till busstrafiken vore ju att missgynna dem som bor utmed järnväg och behöver bättre förbindelser.

Vad vet Trafikverket om busstrafik ?  ???  Jag har aldrig hört Trafikverket yttra ett ljud om svensk busstrafik ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 september 2015, 19:16:48 PM
Vad vet Trafikverket om busstrafik ?  ???  Jag har aldrig hört Trafikverket yttra ett ljud om svensk busstrafik ?  ???

Pengarna skall enligt direktiven gå till både tåg- och busstrafik. Och det Trafikverket inte vet får de väl ta reda på. Konsulter finns väl alltid att få tag i som hjälper till med det. Antagligen kommer Trafikverket att fördela pengarna på de lokala kollektivtrafikmyndigheterna, kanske efter ett ansökningsförfarande.




1896

Läste på text TV igår att pengarna ska fördelas på, (stod det varje region eller stod det län ?) efter att Trafikverket rådgjort med var och en om hur pengarna bäst kan göra nytta, därför, stod det, kan lösningarna komma att se olika ut, för varje område.

1896

Hur många regioner/län finns det totalt i Sverige ? ???  20 - 25 st ? ???  850 miljoner, fördelat på 4 år, blir cirkus 200 miljoner per år, fördelat på 20 - 25 områden, blir max 10 miljoner per område och år, det låter inte så mycket i mina öron, vad får man för 10 miljoner idag i busstrafik eller utbyggd infrastruktur ?  ???  Eller säg 40 miljoner på 4 år ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 september 2015, 17:04:12 PM
Hur många regioner/län finns det totalt i Sverige ? ???  20 - 25 st ? ???  850 miljoner, fördelat på 4 år, blir cirkus 200 miljoner per år, fördelat på 20 - 25 områden, blir max 10 miljoner per område och år, det låter inte så mycket i mina öron, vad får man för 10 miljoner idag i busstrafik eller utbyggd infrastruktur ?  ???  Eller säg 40 miljoner på 4 år ?  ???

I dag finns 21 län. Din uträkning stämmer alltså ganska bra. Mycket pengar är det ju knappast, men det är mer än ingenting.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 september 2015, 17:04:12 PM
Hur många regioner/län finns det totalt i Sverige ? ???  20 - 25 st ? ???  850 miljoner, fördelat på 4 år, blir cirkus 200 miljoner per år, fördelat på 20 - 25 områden, blir max 10 miljoner per område och år, det låter inte så mycket i mina öron, vad får man för 10 miljoner idag i busstrafik eller utbyggd infrastruktur ?  ???  Eller säg 40 miljoner på 4 år ?  ???

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 september 2015, 17:28:01 PM
I dag finns 21 län. Din uträkning stämmer alltså ganska bra. Mycket pengar är det ju knappast, men det är mer än ingenting.

Man kan väl inhandla ungefär tre nya linjevagnar per län? Grovt räknat.

Lars_L

Nä, ska man lägga det på investeringar (som väl ändå är det vettiga) så är det väl att bygga till någon bussfil eller trafikljus med signalprioritering. Visst kan man köpa bussar - men allvarligt talat är inte det så stor hjälp. Särskilt i landsbyggstrafik blir ju kostnaden för själva bussen en ganska liten del av kostnaden ändå. Det dyra är ju drivmedel och att ha en person som kör bussen (+ allt underhåll etc).

Särskilt på landsbygden är det ju vanligt också att mindre bolag kör trafiken - och de vill nog helst äga (eller leasa) bussen själva. Inte minst för att kunna merutnyttja vagnen utanför linjekörningen.

Mindre lyckat är ju då att bedriva projekt då man från statligt håll bekostar driften. Olyckligt för att det blir alldeles för korthuggna projekt. Sådant här måste bygga på långsiktighet och då kan man inte få pengar några år för att sedan bli tvungen att dra in trafiken. Då har man ju bara lurat folk att tro att det går att bo på landet och åka kollektivt, om det ändå inte finns underlag.

Generellt är jag faktiskt lite skeptisk till sådana här utspel om märkta pengar. Däremot ska givetvis Trafikverket ha en relativt stor investeringsbudget. Men istället för att komma med särskilda påsar med pengar, är det ju då mycket tydligare att till den totala potten koppla några fraser om andra aspekter som kan få spela in än en krass samhällsekonomisk bedömning. Samtidigt - hur vi än vrider och vänder på det - så måste ju ändå investeringarna göras där de ger störst nytta. Även om givetvis frågor om exempelvis geografisk rättvisa är intressanta.

Är det bättre att investera i järnväg till en tätort  i ett län med låg befolkningstäthet som har 3 000 boende, än det är i att göra det till en motsvarande tätort inom Stockholms lär bara för att Stockholm är Stockholm? De som bor i nämnda tätort har ju lika dåliga förbindelser oavsett. etc. Och troligen blir ändå effekten betydligt bättre av en sådan satsning i Stockholm beroende på närheten till stan och att restidsvinsterna av investeringen i Stockholm blir större på grund av kösituationen etc. 

Sedan kan det givetvis finnas en politisk aspekt i att fördela pengarna ut på olika platser i landet, oavsett om de gör nytta eller inte. Men det är en helt annan sak.