Borås Lokaltrafik 166-174, Nobina Ronden

Startat av Bussmicke, 16 september 2015, 11:57:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Hej.

På måndag har jag för avsikt att besöka Borås för att fotografera dessa. Hur tursätts de?
Nobinas Rondenbussar 7925-? Rullar de bara på Ronden 10? Hur många bussar behövs?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 16 september 2015, 11:57:56 AM
Hej.

På måndag har jag för avsikt att besöka Borås för att fotografera dessa. Hur tursätts de?

De går i princip uteslutande på linje 1. Linje 1 kräver 12 bussar i omlopp och normalt kompletteras de nya 166-174 med gamla MAN A23 från 2004. Linje 1 trafikeras dagtid med 6 minuters intervall så på ungefär 40 minuter vid Södra torget eller t ex Sjukhuset skall du ha hunnit se alla som är i trafik. Givetvis är det rätt ovanligt att alla nio nya bussarna är tursatta. Det är nästan alltid någon på verkstad.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 september 2015, 12:04:13 PM
De går i princip uteslutande på linje 1. Linje 1 kräver 12 bussar i omlopp och normalt kompletteras de nya 166-174 med gamla MAN A23 från 2004. Linje 1 trafikeras dagtid med 6 minuters intervall så på ungefär 40 minuter vid Södra torget eller t ex Sjukhuset skall du ha hunnit se alla som är i trafik. Givetvis är det rätt ovanligt att alla nio nya bussarna är tursatta. Det är nästan alltid någon på verkstad.

Så bra, då far jag till Kinna först på måndag morgon och knäpper en bild på Molitusbus 70202 och sedan till Borås.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 september 2015, 12:04:13 PM

Det går ju även boggibussar på linje 5 men det är normalt några av de gamla som går där. Dock har även nya synts där ibland.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 16 september 2015, 11:57:56 AM
Hej.

Nobinas Rondenbussar 7925-? Rullar de bara på Ronden 10? Hur många bussar behövs?

Nobina 7925-7929 rullar bara på Ronden, men det finns ju en Rondenlinje till från Skövde till Gbg som går över Vara och Alingsås istället (nr 5).
(Men den går ju som sagt inte via Borås, och din fråga rörde ju mest Borås antar jag.)
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 september 2015, 23:25:36 PM
Nobina 7925-7929 rullar bara på Ronden, men det finns ju en Rondenlinje till från Skövde till Gbg som går över Vara och Alingsås istället (nr 5).
(Men den går ju som sagt inte via Borås, och din fråga rörde ju mest Borås antar jag.)
//Jonas

Jag den gjorde det innan jag upptäckte det fanns 2 Ronden som kör olika vägar..
//Bussmicke.

Bussmicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 16 september 2015, 23:24:20 PM
Det går ju även boggibussar på linje 5 men det är normalt några av de gamla som går där. Dock har även nya synts där ibland.
'

Ok, jag håller utkik till Torget på förmiddagen. Ska ta en snabbtur till Kinna och Molitusbus 70202 innan.
//Bussmicke.