atTJO prosit - Eller skånegrönt...

Startat av Fredde, 14 september 2015, 17:20:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Cyklisten

Är det inte i år som modellen fyller 10? Just denna ska till Helsingborg antar jag?

Mattias Petersson

Tror på lund kolla på stolarna i den..
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Mikey

Citat från: Cyklisten skrivet 14 september 2015, 17:46:05 PM
Är det inte i år som modellen fyller 10?

I det utséende som den har idag kom den för 10 år sedan ja, år 2005. Modellen i sig (MAN A20/A23 etc) kom redan 1996.

Jag tycker själv att det är hög tid att komma med något nytt där. Visst, det är ju alltid billigare att fortsätta tillverka en gammal modell, men i jämförelse med konkurrenterna (Typ Mercedes) så känns det att det är en gammal buss när man åker en sprillans ny MAN...

Niclas Rosenius

Citat från: Mikey skrivet 14 september 2015, 18:15:23 PM
I det utséende som den har idag kom den för 10 år sedan ja, år 2005. Modellen i sig (MAN A20/A23 etc) kom redan 1996.

Jag tycker själv att det är hög tid att komma med något nytt där. Visst, det är ju alltid billigare att fortsätta tillverka en gammal modell, men i jämförelse med konkurrenterna (Typ Mercedes) så känns det att det är en gammal buss när man åker en sprillans ny MAN...

Under ytan har det hänt en hel del sedan vi på GUB fick våra första A21/A23. Mest på motorsidan men andra saker som inte syns.

//Niclas

Adrian Langemar

Men frågan är om vanliga människor som inte är bussexperter märker det? Utvecklingen har ju gått väldigt långsamt de senaste åren. Nu är det ju nästan omöjligt för oinsatta att se skillnad mellan en ny buss och en buss som är 15 år gammal (bortsett från slitage och eventuellt vissa detaljer), medan det för 15 år sedan var jättelätt för vem som helst att se skillnad på en buss som då var ny och en som då var 15 år gammal.

Cyklisten

Citat från: Mattias Petersson. skrivet 14 september 2015, 18:08:44 PM
Tror på lund kolla på stolarna i den..

Just det, varför gröna? Men Lund tror jag inte på då de har fått bussar så det räcker. Sen så saknas det där svarta handtaget i fronten som MAN i Lund brukar ha... Enda staden som väntar på nya bussar utom Hbg är väl Kristianstad? Men där ska man knappast köra med MAN.

Walter

Citat från: Cyklisten skrivet 15 september 2015, 21:32:13 PM
Just det, varför gröna? Men Lund tror jag inte på då de har fått bussar så det räcker. Sen så saknas det där svarta handtaget i fronten som MAN i Lund brukar ha... Enda staden som väntar på nya bussar utom Hbg är väl Kristianstad? Men där ska man knappast köra med MAN.

Helsingborg skulle behålla befintliga bussar hela avtalstiden enligt tidigare uppgifter.  Hässleholm eller Landskrona?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mattias Petersson

Skulle vara kul vi fick den i Landskrona tror mest på Hässleholm.
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Jacob

Nåt i den här stilen? Gammal reprisbild :)

Särskrivning är en dödssynd!

Fredde

Vad sägs om att man uppdaterar fronten till något i denna stilen?
Lite väl svart kanske, men det finns ju alltid möjlighet att lackera även detta i valfri färg...

http://www.omnibusspiegel.de/typo3temp/_processed_/csm_Lion__s_Intercity__MAN_Busdays__Ankara_3-2015__665__4f58af52ec.jpg

CW66

Spekulationerna är slut - bussen skall tillsammans med en ytterligare till.....Lund  :D

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 15 september 2015, 13:06:21 PM
Men frågan är om vanliga människor som inte är bussexperter märker det? Utvecklingen har ju gått väldigt långsamt de senaste åren. Nu är det ju nästan omöjligt för oinsatta att se skillnad mellan en ny buss och en buss som är 15 år gammal (bortsett från slitage och eventuellt vissa detaljer), medan det för 15 år sedan var jättelätt för vem som helst att se skillnad på en buss som då var ny och en som då var 15 år gammal.

Enligt egen erfarenhet är jag beredd att hålla med. Kollektivtrafikresenärerna ser bara en enda slags Volvo 8500, och tar man fram en 2002:a intill en 2010:a så anser de flesta att bussarna är i samma ålder, förutsatt att de bägge fordonen har ungefär samma nivå av skick/slitage på lack och inredning.
Beställningskundena är på nästan samma nivå, och kan med tiden oftast enbart börja reagera negativt på det yttre utseendet om fronten är av en äldre generation/modell. Däremot har i många fall beställningskunder haft önskemål om att få en viss specifik buss, som är 4-6 år äldre än andra tillgängliga bussar, då de (felaktigt) tror att bussen de önskar är nyare.

När det gäller olika tillverkare blir det ännu svårare. Flera av Uppsalapendlarna på Swebus linje 899 var ju måttligt roade att deras "nyare" Volvo Carrus Star -01or började ersättas av "gamla bussar" när de även fick börja åka i några år yngre MAN och Neoplan... ;D

Så idag är det ju enklare att hålla fasaden uppe, förutsatt att man håller de äldsta fordonen i skick med fin lack, oslitet stolstyg, uppdaterad diodbelysning och xenonstrålkastare. Monterar man dessutom i en fabriksny ratt, en modern förarstol och en ny fin bilstereo blir majoriteten av förarna dessutom oftast helnöjda med "gamlingarna".

Cyklisten

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 20 september 2015, 09:08:38 AM
Spekulationerna är slut - bussen skall tillsammans med en ytterligare till.....Lund  :D

Så de utökar trafiken igen, det var ändå ganska oväntat. Det har väl inte heller rullat några udda reservbussar på sistone.