Nyleverans till Kiruna...(Bilder)

Startat av Patrik, 12 september 2015, 16:57:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Hörvalls vann anbudet på Kiruna kommuns upphandling och tack vare det så blev det 1 ny Volvo 9700H som används som flygbuss, personalbuss till Esrange och på beställningar, sen blev det 4 nya Volvo 8900LE.
Förra lördagen så var vi några stycken som hämtade dom i Huddinge och körde upp dom till Kiruna

Kiruna kommun har valt lackeringen på dom nya bussarna, så tyvärr är dom inte Hörvalls-röda...

Fler bilder finns på hemsidan!
















Interiören på 9700H




Interiören på 8900LE












Alla bussarna uppradade hos Volvo


I Tönnebro


På E4 utanför Söderhamn


Tankning i Härnösand


Alla stadsbussar i Kiruna, 63, 64, 65, 66, 44, 45, 31.
44, 45 och 31 har blivit omlackade och 31 ska bara gå som reserv

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

1896

Har Kiruna kommun valt färgen på inredningen i bussarna också ?  ???

Patrik

Citat från: Kung Vasa skrivet 12 september 2015, 17:20:02 PM
Har Kiruna kommun valt färgen på inredningen i bussarna också ?  ???

Det tror jag inte.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

virtual1

Känns som man sneglat åt Halland då man valt lack och design...

Frank Persson

Denna lack är väldigt lacken vi har i Halland.

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Frippe Fribas

Förståeligt att man valde 8900 med tanke på att bolaget verkar ha en del Volvobussar sedan tidigare, men just 8900 har åtminstone inte i min erfarenhet gjort sig kända för någon utomordentlig driftsäkerhet.
Just driftsäkerheten tycker jag skulle vara en viktig faktor för ett så relativt litet bolag så långt norrut med vad jag förmodar begränsad tillgång till märkesverkstad med just busskompetens.
När garantin gått ut efter ett-två år blir dessa kanske inte så roliga, men å andra sidan verkar det ju vara en populär busstyp generellt i landet just nu, så Volvo kanske har lyckats lösa den elsjuka som plågar de individer som rullar där jag jobbar.
Även kompressorerna i dessa har varit en svag punkt och har fått bytas ut i nästan alla våra individer redan efter knappt två år i förortstrafik och det var ingen uppskattad uppgift hos våra mekaniker eftersom den satt dumt till ur deras synvinkel och krävde att man demonterade en del annat i motorrummet för att överhuvudtaget komma åt kompressorn.
B9:orna som tidigare var sorgebarnen framstår som ett under av kvalitet och driftsäkerhet jämfört med de B7:or vi har med 8900-karossen.
//Fredrik

Greger Larsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 september 2015, 11:16:38 AM
Förståeligt att man valde 8900 med tanke på att bolaget verkar ha en del Volvobussar sedan tidigare, men just 8900 har åtminstone inte i min erfarenhet gjort sig kända för någon utomordentlig driftsäkerhet.
Just driftsäkerheten tycker jag skulle vara en viktig faktor för ett så relativt litet bolag så långt norrut med vad jag förmodar begränsad tillgång till märkesverkstad med just busskompetens.
När garantin gått ut efter ett-två år blir dessa kanske inte så roliga, men å andra sidan verkar det ju vara en populär busstyp generellt i landet just nu, så Volvo kanske har lyckats lösa den elsjuka som plågar de individer som rullar där jag jobbar.
Även kompressorerna i dessa har varit en svag punkt och har fått bytas ut i nästan alla våra individer redan efter knappt två år i förortstrafik och det var ingen uppskattad uppgift hos våra mekaniker eftersom den satt dumt till ur deras synvinkel och krävde att man demonterade en del annat i motorrummet för att överhuvudtaget komma åt kompressorn.
B9:orna som tidigare var sorgebarnen framstår som ett under av kvalitet och driftsäkerhet jämfört med de B7:or vi har med 8900-karossen.
//Fredrik

Ja, fast Kirunabussarna är B8R, dvs jämfört med B7R ett uppgraderat chassi och Euro6-motor

Hannes L

Gillar mer och mer den nya designen Volvo har på 8900 med större fönster. I början, innan jag vant mig, tyckte jag mest att de påminde om vanliga stadsbussar med helt låggolv, men nu när jag vant mig har jag insett att de faktiskt är riktigt snygga!

Ser fram emot att åka och fotografera dessa när jag kommer upp 4 dagar över nyår.