En Metropol på linje 70 vid Hornstull i april 1959

Startat av LYR, 11 september 2015, 23:39:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Metropol vid Hornstull med originalblinkers, tror inte den visats tidigare på forumet (?)
- se bild stockholmskällan - länk:  http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=29012       klicka på bilden för förstoring.
/LYR

Mr H

Citat från: LYR skrivet 11 september 2015, 23:39:44 PM
Metropol vid Hornstull med originalblinkers, tror inte den visats tidigare på forumet (?)
- se bild stockholmskällan - länk:  http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=29012       klicka på bilden för förstoring.
/LYR

Hornsplan i sin prydnad!
Ett Mustangtåg i 10:ans vackra slinga och Metropolen svänger in på Hornsgatan för att i hållplatsområdets slut göra en u-sväng för att komma vidare till sin hållplats och senare Liljeholmsbron.Tack för den bilden!

Mr H

LYR

[quote author=Mr H
Ett Mustangtåg i 10:ans vackra slinga och Metropolen svänger in på Hornsgatan för att i hållplatsområdets slut göra en u-sväng för att komma vidare till sin hållplats och senare Liljeholmsbron.Tack för den bilden!
Mr H
[/quote]
Du uttrycker din känsla om miljön så lyriskt i bilden, att jag visar ännu en bild som jag inte heller tror har visats här tidigare.
Vi ser en  bit ut på Södetäljevägen en Metropol vid Liljeholmens gamla station, som snart skulle rivas.

http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMF063346S.JPG
/LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 11 september 2015, 23:39:44 PM
Metropol vid Hornstull med originalblinkers, tror inte den visats tidigare på forumet (?)

Citat från: LYR skrivet 12 september 2015, 13:29:44 PM
Vi ser en  bit ut på Södetäljevägen en Metropol vid Liljeholmens gamla station, som snart skulle rivas.

Jag minns när linje 70 m.fl. gick via Lignagatan mot förorten. Bilden säkert tagen pga omläggningen.

Minns även Liljeholmens gamla station. Här vid Liljeholmsplan såg jag en trådbuss på linje 98 som hade spårat ur. Tyvärr en F3...

/Gunnar

Mr H

Citat från: LYR skrivet 12 september 2015, 13:29:44 PM
[quote author=Mr H
Ett Mustangtåg i 10:ans vackra slinga och Metropolen svänger in på Hornsgatan för att i hållplatsområdets slut göra en u-sväng för att komma vidare till sin hållplats och senare Liljeholmsbron.Tack för den bilden!
Mr H

Du uttrycker din känsla om miljön så lyriskt i bilden, att jag visar ännu en bild som jag inte heller tror har visats här tidigare.
Vi ser en  bit ut på Södetäljevägen en Metropol vid Liljeholmens gamla station, som snart skulle rivas.

http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMF063346S.JPG
/LYR

Tack för att du uppskattade lyriken LYR! Ja Årstadal har verkligen ändrat utseende och mer kan nog vara på gång om planerna på att utvidga stenstaden över Liljeholmsbron blir av! När kommer första tidningsartiklarna om nyttan att överdäcka Nybodahallen? Den har väl fått vara märkbart ifred så här långt!

Mr H

LYR

Citat från: Mr H
Tack för att du uppskattade lyriken LYR! Ja Årstadal har verkligen ändrat utseende och mer kan nog vara på gång om planerna på att utvidga stenstaden över Liljeholmsbron blir av! När kommer första tidningsartiklarna om nyttan att överdäcka Nybodahallen? Den har väl fått vara märkbart ifred så här långt!

Mr H
Ja det som vi har kvar från äldre välkända miljöer är våra minnen - och  får vi också hjälp av bilder från den tiden - så blir det det mer bekräftelse i hjärnbarken.
/LYR

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 12 september 2015, 11:43:35 AM
Hornsplan i sin prydnad!
Ett Mustangtåg i 10:ans vackra slinga och Metropolen svänger in på Hornsgatan för att i hållplatsområdets slut göra en u-sväng för att komma vidare till sin hållplats och senare Liljeholmsbron.Tack för den bilden!

Mr H

Hornstullsområdet genomgick ju en hel del förändringar från 1950 och framåt. Vad jag förstått gick väl linje 17E via Brännkyrkagatan-Lignagatan riktning Telefonplan. Gick den kvar via Lignagatan fram till 1954 även sedan linje 10 i dec 1950? förlängdes i Brännkyrkagatan för att gå via Varvsgatan? Var inte ändhplläget för 10:an i Brännkyrkagatan under stor del av tiden blockerat av vagnar så att 17E näppeligen kunde passera obehindrat?

Kanske svåra frågor som väl egentligen hade passat bättre i ett närliggande forum men jag tror man kan få bra svar här också.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 14 september 2015, 09:17:58 AM
Vad jag förstått gick väl linje 17E via Brännkyrkagatan-Lignagatan riktning Telefonplan. Gick den kvar via Lignagatan fram till 1954 även sedan linje 10 i dec 1950? förlängdes i Brännkyrkagatan för att gå via Varvsgatan? Var inte ändhplläget för 10:an i Brännkyrkagatan under stor del av tiden blockerat av vagnar så att 17E näppeligen kunde passera obehindrat?

Detta har jag grundat på en minnesbild av en artikel i Spårväg & Buss där det skall ha berättats om att en motorvagn på 17E hade spårat ur när den skulle svänga från Lignagatan in på Hornsgatan. En spårvägsman hade fått ström genom kroppen då han tog i ett handtag utan att strömavtagaren var nedfälld.
Jag vet inte i vilket nummer det kan ha varit och undrar om jag kan minnas fel. Linje 17E gick kanske Långholmsgatan rakt fram till Hornsplan (hplläge?) och sedan till Liljeholmsbron vilket ju hade varit enklast.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 15 september 2015, 15:28:56 PM
Jag vet inte i vilket nummer det kan ha varit och undrar om jag kan minnas fel.

Som tur är mindes jag rätt. I S & B 2/1951 står det under rubriken "En spårvagn har isolerats": "Då tur 62 linje 17E var på utgående fr. Lignagatan in på Hornsgatan...". Detta ska ha inträffat ca kl 17.

Så frågeställningen kvarstår om inte 10:an hindrade 17E?

/Gunnar

Mr G

Kan det ha varit så att vändningen vid Hornsplan fungerade som en ringlinje, dvs ingen regleringstid vid platsen, utan man körde bara på och tog ut all regleringstid vid Ropsten istället. Det skulle ju också ha inneburit att påstigning vid Hornsplan för färd mot centrala staden blev meningsfull, annars hade de påstigande där riskerat att få vänta i vagnen på Brännkyrkagatan innan resan kom igång. Om nu biljettreglerna tillät detta.

Spekulation från en amatör på området.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 17 september 2015, 06:39:13 AM
Kan det ha varit så att vändningen vid Hornsplan fungerade som en ringlinje, dvs ingen regleringstid vid platsen, utan man körde bara på och tog ut all regleringstid vid Ropsten istället.

Tack Mr G för synpunkter!
Emellertid visar turlistan för linje 10 M-F fr.o.m. 18.5.53 att regleringstiden vid Brännkyrkagatan kl 5.30-9.00 var 2-8 min och kl 14.30-19.00 7,5 min. Något motsvarande bör det väl ha varit även 1950-51.
Det fanns väl inte spår i Högalidsgatan-Borgargatan så att 10:ans ändhpl kunde kringgås?

/Gunnar

Mr G

Noterar nu också att innan Västerbron togs i bruk vände både 4:an och 10:an i slingan på Brännkyrkagatan. Rimligtvis borde det väl ha funnits två spår då.
吉先生

Gunnar D

#12
Citat från: Mr G skrivet 05 oktober 2015, 11:13:58 AM
Noterar nu också att innan Västerbron togs i bruk vände både 4:an och 10:an i slingan på Brännkyrkagatan. Rimligtvis borde det väl ha funnits två spår då.

Så kan det förstås ha varit då. På denna bild, från 40-talet, syns nog bara ett spår men man ser förstås inte så långt västerut:
http://www.stockholmskallan.se/Global/Redaktionellt/Tema/Runt%20Hornstull/nya%20hornstullbilder/skofabrik2.png

Linje 7 fick tränga sig förbi linje 1 på Norrmalmstorg och även om reglertiden för ettan kanske var minimal så hände det säkert att ettan fick göra ett "ärevarv" för att släppa förbi sjuan. Kanske gick det till så också vid Brännkyrkagatan.
Ett av mina allra första spårvägsminnen är just därifrån. Vi hade gått på linje 4 vid Hornsplan mot Västerbron och jag minns att jag tittade in mot Brännkyrkagatan och där stod ett gammeltåg på linje 10. Jag minns klart den stora vita skylten på släpets gavel med en svart "10". Minns dock inte om det var två spår då på Brännkyrkagatan men tror det knappast. Men det kan senast ha varit i april 1954 så det är ett tag sen.

/Gunnar