Mer från Malmö år 1970

Startat av Mr H, 10 september 2015, 20:01:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Den 20 juli 1970 skall snart MSS S1 453 sprida ett ljuvligt ljud över Rosengård när den
accar ut från hållplatsen i lätt motlut!

Mr H


Peter Rost

Trevligt! "Aktern" på en Capitol är aldrig fel. :)

//Peter

Mr H

Citat från: Peter Rost skrivet 10 september 2015, 20:52:30 PM
Trevligt! "Aktern" på en Capitol är aldrig fel. :)

//Peter

Nej det är ju en speciell design!

//Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 11 september 2015, 09:13:04 AM
Nej det är ju en speciell design!

//Mr H

USA-stuket som försvann från tillverkningen först när CR76 tog över!

roggek

Och för er som har svårt att avgöra var det är, så är det von Lingens väg vid Kryddgården.

Här har miljön förändrats radikalt på 45 år...

Mr H

Citat från: roggek skrivet 11 september 2015, 10:46:10 AM
Och för er som har svårt att avgöra var det är, så är det von Lingens väg vid Kryddgården.

Här har miljön förändrats radikalt på 45 år...

Tack för det kan tänka mig att miljön förändrats!

Mr H

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 september 2015, 09:31:31 AM
USA-stuket som försvann från tillverkningen först när CR76 tog över!

Ibland så slår det mig tanken att om Scania av ett eller annat skäl inte tagit fram den nya stadsbussen CR76 inför dagen H så hade landet förmodligen fyllts av Capitoler C76 istället i samma antal och utbredning! Det är en tanke att begrunda. Nu var ju CR76 en buss som var sällsynt lyckad så man får väl ha överseende men ändå...

Mr H

WalleW

Citat från: Mr H skrivet 10 september 2015, 20:01:52 PM
Den 20 juli 1970 skall snart MSS S1 453 sprida ett ljuvligt ljud över Rosengård när den
accar ut från hållplatsen i lätt motlut!



Ja, Scanias sug-sexor hade ett väldigt distinkt och maffigt ljud vid belastat gaspådrag. Bl a därför fick jag aldrig nog av att köra CF76:orna i förortstrafik. Men två strån vassare var Metropolerna, bl a när de på linjerna 112 och 113 accelererade från stillastående uppför den branta Bällsta-backen i Sumpan! Vilken imponerande sång det var... :)!
/   M v h   Walle

Björn Forslund

Åtta burkar ger alltid det grymmaste ljudet...jag njuter varje gång jag drar igång en V8!

WalleW

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 september 2015, 18:27:10 PM
Åtta burkar ger alltid det grymmaste ljudet...jag njuter varje gång jag drar igång en V8!

Jomenvisst är det så! Jag har alltid tyck bäst om Scania-motorernas lite "råare" ton i både sexor och åttor där de är jämförbara med t e Volvo-motorerna. Lite av den tonen dämpades när turbo-motorerna kom på bred front, men för mina öron låter de ändå  bäst.
Även om Volvo B655 Raketerna lät både mycket och kraftfullt från de enorma avgasrören innan de dämpades efter H-omläggningen -67, så går min röst till Scania...
/   M v h   Walle

Mr H

Citat från: WalleW skrivet 11 september 2015, 18:57:07 PM
Jomenvisst är det så! Jag har alltid tyck bäst om Scania-motorernas lite "råare" ton i både sexor och åttor där de är jämförbara med t e Volvo-motorerna. Lite av den tonen dämpades när turbo-motorerna kom på bred front, men för mina öron låter de ändå  bäst.
Även om Volvo B655 Raketerna lät både mycket och kraftfullt från de enorma avgasrören innan de dämpades efter H-omläggningen -67, så går min röst till Scania...
/   M v h   Walle

Bara att hålla med om allting ni säger, Metropolerna spelade förstås i en division för sig!
När jag tänker på dina Raketer så far tanken förstås över till SS gamla H20, SS svar på
Raketerna. En trafikupplevelse jag aldrig glömmer var när jag hamnade bakom en f.d
SS H20 ombyggd till bokbuss uppför i Nybohovsbacken! Ett enormt vrål och avgasmoln
och själv så fick jag snudd köra på ettan! Kan SJ:s Raketer och SS H20 haft samma
automatlådor?

Mr H

WalleW

Citat från: Mr H skrivet 11 september 2015, 19:12:33 PM
Kan SJ:s Raketer och SS H20 haft samma
automatlådor?

Mr H

Jag vet inte om det var samma typ (eller ens om det var ZF i Raketerna), men det verkar inte troligt att det var samma typ. Det var ju ett väldigt riv i Raketerna i hela varvtalsregistret, även fullsatt från stillastående. Stam-resenärerna på 515 lärde sig snabbt att få tag i närmsta ledstång och hålla i sig, och det hade ju vi yngre förare gott av också när vi började köra på linjen... ;D
Om man får svänga sig med ett gammalt stockholms-uttryck: Jordens krut, alltså..!
/   M v h   Walle

Björn Forslund

Raketerna hade DRH-1 låda, det är väl ZF? Att man skulle våga sätta i den tämligen usla och beryktade gamla SRM-lådan från H20 tror jag inte.

WalleW

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 september 2015, 19:55:34 PM
Raketerna hade DRH-1 låda, det är väl ZF? Att man skulle våga sätta i den tämligen usla och beryktade gamla SRM-lådan från H20 tror jag inte.

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att det stod ZF ovanför väljar-knapparna på panelen.
Det var ju stor skillnad i "drag" mellan Raketer och andra automat-växlade bussar i sta´n. Vi vet ju att SJ hade mycket "innovativa" verkstads-chefer och mekar under den tiden och misstanken har väl alltid funnits där, att de välvilligt hade "skruvat lite" (diplomatiskt uttryckt) på både motor- och vx-lådepumpar.
Den vagntyp som var närmast Raketerna i märkbara prestanda var H30 Capitolerna, dock inte med fullsatt vagn...
/   M v h   Walle