Huvudmeny

Stadsbussar i Vilnius

Startat av Mikey, 09 september 2015, 22:34:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Jag har äntligen börjat få lite ordning på mina bilder från Litauens huvudstad Vilnius nu, så här kommer ett gäng bilder som visar vad som finns i stadstrafiken. Både huvudman och operatör av samtliga stadsbussar verkar vara VVT och bilderna är tagna mellan 23/8 och 27/8.

#809. Jag börjar med en buss som många känner igen, f.d. Ödåkra Buss och Arriva 6515. Tillverkad 1997 och har ett förflutet i Skåne. Av ca 16 vagnar som hamnade i Vilnius är ett 10-tal kvar i trafik.

#227. En Karosa B741 från 1996. Karosabussarna köptes in nya till staden, men är nu under utfasning. De är hyfsat skralt utrustade, utan vare sig skyltskåp, stoppknappar eller stolar värda namnet. Det är små skålade galonsitsar i bussarna. De var en vanlig syn på turisttäta stomlinje 3G till flygplatsen. Att imponera på besökare till landet verkar inte vara någon större prioritet...

Två Carrusar till. 804, f.d. Arriva 6504 samt...

... 809 igen.

#454. En 29 år gammal Mercedes O405 från 1986 med ett ursprung i tyska Duisburg. Mercedes O405 var den vanligaste bussmodellen om man räknar ihop alla olika varianter som de hade. O405, G, GN1, GN2, GN2 CNG, N1, N2, N2 CNG, N2Ü, N2Ü CNG osv. You name it, they have it. Även med andra karosser, såsom till exempel...

... Dessa. Mercedes O405G med kaross av Castrosua. Bussarna är importerade från Teneriffa. Undrar hur bra de klarar vinterklimatet ::)

En i mitt tycke lite udda modell var dessa Volvo B7LA/ Jonckheere. Jag såg dem användas både som airsidebussar inne på flygplatsen, samt tidvis ute i stadstrafiken. Notera bl.a. saftblandaren på taket.

#826. F.d. Linjebuss 3414 och Swebus 4646

#151. Ett väldigt stort antal av dessa Mercedes O405G normalgolvsledvagnar finns, de flesta verkar komma från holländska Groningen.

#455. Mercedes O405 från 1986

#275. Jacobs favorit? ;) Neoplan N4021/3 från 1994. 3st finns i Vilnius.

#842. F.d. Linjebuss, Connex och Veolia 3401. VVT köpte in ett stort antal av dessa Säffle 5000 (Ca 40st) år 2009, men man har redan skrotat ut nästan allihop. Jag såg bara två, varav detta var enda bilden jag hann få i förbifarten. Skicket på de två bussarna är uselt...

En till 29-årig Mercedes. Dessa verkar vara odödliga :D Detta exemplar kommer från Schweiz

Bakdelen på en Karosa

#869. Heuliez GX417 CNG från Frankrike

#816. F.d. Swebus 4643. I Litauen verkar man inte ha samma lag som i Sverige som säger att man måste parkera i färdriktningen på gator och vägar. Snarare verkar standarden vara att man ställer sig mot färdriktningen som i detta fall.

#514. Ett exemplar av första generationen Mercedes-låggolvare. Tillverkad 1993.

Några sådana här småbussar finns också

Och så slutar jag denna tråd med några nyare Mercedes O405-bussar :)

Utöver det jag visat så finns även ett gäng modernare bussar, såsom Volvo 7000, Solaris och några få MAN-bussar. Men de var inte i majoritet precis...

Björn Forslund

Trevliga bilder, och kul att det rullar lite gamla åbäken med öststuk fortfarande. :D

Jacob

Citat från: Mikey skrivet 09 september 2015, 22:34:20 PM
#275. Jacobs favorit? ;) Neoplan N4021/3 från 1994. 3st finns i Vilnius.

:D :D :D

Ja den här var solklar favorit i bildsvepet, snyggaste stadsbussen som någonsin tillverkats. Är helt såld på den fyrkantiga designen!

I övrigt perfekta bilder (som alltid) på härliga bussar! :)
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmicke

Citat från: Jacob skrivet 10 september 2015, 09:45:54 AM
:D :D :D

Ja den här var solklar favorit i bildsvepet, snyggaste stadsbussen som någonsin tillverkats. Är helt såld på den fyrkantiga designen!

I övrigt perfekta bilder (som alltid) på härliga bussar! :)

Ja denna modell förknippade man alltid med Uppsala förr. Dessa var det första man tänkte på när det gällde Uppsala.

Trevliga bilder också. Stor variation tack o lov i jämförelse med Stockholm...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Kul att det uppskattas :)

Ja, variation är det verkligen ingen brist på där...

Citybus

my photos will be posted tomorrow!

Paul
Paul
Bus photos from around Europe, the Far East, Canada and Australia - https://citybus.piwigo.com

Walter

Har man konverterat de gamla skåningarna från gas till diesel? För visst var fd Arriva 65xx och Veolia 33xx och 34 xx gasdrivna i Sverige? Eller minns jag fel? Eller ser jag inte gastankarna på de utmärkta bilderna?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Frippe Fribas

Citat från: Mikey skrivet 09 september 2015, 22:34:20 PM
Jag har äntligen börjat få lite ordning på mina bilder från Litauens huvudstad Vilnius nu, så här kommer ett gäng bilder som visar vad som finns i stadstrafiken. Både huvudman och operatör av samtliga stadsbussar verkar vara VVT och bilderna är tagna mellan 23/8 och 27/8.

Några sådana här småbussar finns också

Ännu en Neoplan med tveksam driftsäkerhet, vi hade en sådan i Täby (7713 har jag för mig) som gick på servicelinjen och fick sedermera även överta kollegan från Norrtälje (7712?) varpå de båda tidvis även användes på Bogesund.
Gemensam nämnare för båda var dock att de stod mer på verkstaden än de gick i trafik och inte heller var särskilt populära hos förarna då de skilde sig en del från alla de B10:or som då dominerade trafiken i Norrort.
Därmed inte sagt att busstypen i sig är dålig, men de exemplar som rullade i Norrort fungerade inte så väl med de förutsättningar som fanns där då.
//Fredrik

Citybus

I just realised by photos were set to private!

You can now view them, although some are the same as MB . .

http://citybus.piwigo.com/index?/category/115-vilnius
Paul
Bus photos from around Europe, the Far East, Canada and Australia - https://citybus.piwigo.com

L-G Lassander

Måste tacka för trevliga bilder från variationsrik stad, man gärna besöker minst en gång om året. Bussmässigt är Litauen det absolut intressantaste landet i Baltikum, man vet aldrig vad som döljer sig bak hörnet...