Mycket väsen för Ingenting...

Startat av WalleW, 09 september 2015, 10:58:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Go´förmiddag !
Skelettbacken har jag hört någonstans.  Annars var väl Jordgubbslandet det vanligaste skämtnamnet på de flesta hållplatser intill kyrkogårdar.
Törs man återge två gamla T-bane historier, tro ? Svar: Ja!

Personalen i T-banans biljett-spärrar blev allt yngre och yngre från slutet av 60-talet. Rekordet var en tisdag förmiddag i maj 1970 då följande utrop kunde höras i högtalar-systemet på station Odenplan:
"- Spärrman Johansson! Spärrman Johansson! Var vänlig kontakta Tunnel-centralen! Spärrman Johansson till Tunnel-centralen, tack!"

Två överförfriskade herrar ur Stockholms A-lag stod i begrepp att korsa Sveavägen i höjd med Kungsgatan, där det finns upp-/nedgång till T-banan på båda sidor av Sveavägen. Vid grön gubbe tog herrarna sats och började gå över gatan, men väl på andra sidan upptäckte den ene att hans kompis var borta. Han såg sig oförstående omkring utan att kunna se kompisen, men plötsligt dyker denne upp från T-baneuppgången.

- Vaffan tog du vägen ? Va´ha´ru´vart nå´nstans ?
- Äh... ja´hängde me´en lirare ner i källar´n där borta...
- I källar´n..?
- Jaaa...å du skulle sett vicken jäla modelljärnväg han hade..!

Jag vet en gammal fräckis också, men är osäker på om jag vågar dra den här i forumet...

/   M v h   Walle

Jona

Apropå engelska översättningar av svenska ortnamn.

När jag gick skola i tonåren boende i Sundsvall hörde jag en engelsktalande man som ville ha en Biljett till Here sneeze duck och busschauffören som inte hade rätt hålkort instoppat i huvudet kunde inte riktigt komma på vart resenärer ville. Resenären sa ortens namn igen och ingen klocka ringde för busschauffören.

Jag som däremot är uppväxt med en fader som gjort ordlekar hela livet fick resultatet i huvudet direkt, så vände mig fram från rallyplatsen och sa att han vill åka till Härnösand...
Då ramlade polletten ner för föraren också och resenären fick sin biljett.

/Jona
MVH Filosofen Jona

WalleW

Hello, Jona!
Den var ju klockren (bellreindeer  ???) tycker jag ! Mera sån´t... ;D
/   M v h Walle