Boggiebussar i Stockholm

Startat av igel, 08 september 2015, 21:23:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Vart har alla boggiebussar i innerstaden tagit vägen, var in i stan i dag och lyckades endast se Arrivas boggiebussar på Humlegårdslinjerna. Är det någon säkerhetsåtgärd, statistiken över olyckor med boggiebussar i Stockholmsområdet (ej landsbygd) lär vara en sorglig läsning?

5783

Citat från: igel skrivet 08 september 2015, 21:23:18 PM
Vart har alla boggiebussar i innerstaden tagit vägen, var in i stan i dag och lyckades endast se Arrivas boggiebussar på Humlegårdslinjerna. Är det någon säkerhetsåtgärd, statistiken över olyckor med boggiebussar i Stockholmsområdet (ej landsbygd) lär vara en sorglig läsning?

De har hamnat på Lidingö. Tack och lov med tanke på hur sönderkörda de blev.  :-X Jämför med de boggivagnar som rullar i ex Stockholm sydväst. De har mycket mindre plåtskador.

DEB

Jag har ingen aning om det är av trafiksäkerhetsskäl, men Keolis har flyttat alla sina boggievagnar som tidigare körde i innerstaden till Lidingö.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

5783

Stockholm är ju som alltid lite märkligt. Det går utmärkt att köra dubbeldäckar-boggibussar i Berlin. I Stockholm går det vare sig att köra boggibussar eller dubbeldäckare...  ::)

Nico

Nja, det där är lite orättvist. Allt beror på vad staden ifråga är anpassad för. Ser man till dubbeldäckarna så har Stockholm en mängd låga passager, alla är inte heller helt bra utmärkta. Även detta med vikt ställer till det för dubbeldäckarna då Stockholms gator inte alltid är utformade för att klara av alltför tunga fordon.

Vad gäller boggivagnar, både längre och kortare, så har de likartade problem med framförallt sina bakre överhäng när de sveper vid sväng. Det medför att signalstolpar, fordon i parallella filer mm ofta lever farligt vid svängar. För att få ned skadefrekvensen så skulle många korsningar i både innerstad som ytterstad och förort behöva byggas om... men frågan är vem i så fall skulle finansiera något sådant?

Sedan ska man faktiskt tänka på att Stockholm bitvis är en gammal stad som inte störts på många år. Detta då till skillnad mot många städer på kontinenten... som efter att ha bombats sönder och samman faktiskt fick vissa fördelar av det när de byggdes upp igen då man återuppbyggde efter ny standard.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Nico skrivet 09 september 2015, 07:13:19 AM
Vad gäller boggivagnar, både längre och kortare, så har de likartade problem med framförallt sina bakre överhäng när de sveper vid sväng. Det medför att signalstolpar, fordon i parallella filer mm ofta lever farligt vid svängar. För att få ned skadefrekvensen så skulle många korsningar i både innerstad som ytterstad och förort behöva byggas om... men frågan är vem i så fall skulle finansiera något sådant?
Det kanske är så att man ska anpassa fordonen efter korsningarna och inte tvärtom. På många ställen vore en ombyggnad omöjlig.

Läser man den här artikeln i Bussmagasinet http://www.bussmagasinet.se/2015/03/bussforare-atalas-for-small-med-hacken/ så undrar man om de som har beställt buss har tänkt rätt.

Utanför innerstaden finns även problem i vissa korsningar med att bakpartiet släpar i marken när lutningsskillnaden mellan de olika gatorna är för stor.


virtual1

Citat från: Daniel S skrivet 08 september 2015, 21:43:52 PM
De har hamnat på Lidingö. Tack och lov med tanke på hur sönderkörda de blev.  :-X Jämför med de boggivagnar som rullar i ex Stockholm sydväst. De har mycket mindre plåtskador.

Hur kommer det sig att man i stort sett aldrig ser dessa på de linjer som körs av frihamnen och som rullar i stan?

Ersa

Citat från: Nico skrivet 09 september 2015, 07:13:19 AM
Sedan ska man faktiskt tänka på att Stockholm bitvis är en gammal stad som inte störts på många år. Detta då till skillnad mot många städer på kontinenten... som efter att ha bombats sönder och samman faktiskt fick vissa fördelar av det när de byggdes upp igen då man återuppbyggde efter ny standard.

Visst är det så. Efter stadsbranden i Umeå 1888 byggdes staden upp med rejält breda gator för att förhindra framtida bränder. Vilket även ledde till att man aldrig haft några problem att framföra t.ex 15-metersbussar med stel tredjeaxel i stadstrafiken.
Har man istället en äldre bebyggelse med trånga gator och ett gatukontor som inte inser varför man ska låta bli att placera refuger och stolpar onödigt nära korsningar, så blir det tyvärr många onödiga skador på fordon.

Påståendet man ibland hör, att man kör boggivagnar "överallt" i andra städer, stämmer dock inte helt. Vid min senaste resa till olika städer runtom i Japan var bestod innerstadsbussarna oftast av tvåaxliga 12-metersvagnar (i många fall med 6-växlad manuell växellåda).

Resenären

Frihamnen kör något/några omlopp på linje 76 och det är inte ovanligt med boggievagn på någon av dessa.

Nico

Citat från: igel skrivet 09 september 2015, 07:51:21 AMDet kanske är så att man ska anpassa fordonen efter korsningarna och inte tvärtom. På många ställen vore en ombyggnad omöjlig.

Det är bl.a. just det som Keolis gjort i Innerstaden där man alltså i stort sett tagit bort boggivagnarna. Sådana hänsyn har även tagits på vissa andra håll, men inte överallt. Sedan måste man betänka att en stor faktor i det hela är ekonomi. En boggivagn rymmer nästan lika många resenärer som en ledvagn, men är inte lika dyr i anskaffning. Däremot kan det givetvis bli en minuspost i slutet om man jämför med att ledvagnen får färre skador. Det är en balansgång.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 10 september 2015, 07:55:59 AM
Det är bl.a. just det som Keolis gjort i Innerstaden där man alltså i stort sett tagit bort boggivagnarna. Sådana hänsyn har även tagits på vissa andra håll, men inte överallt. Sedan måste man betänka att en stor faktor i det hela är ekonomi. En boggivagn rymmer nästan lika många resenärer som en ledvagn, men är inte lika dyr i anskaffning. Däremot kan det givetvis bli en minuspost i slutet om man jämför med att ledvagnen får färre skador. Det är en balansgång.

Nu fanns det väl också behov av mer kapacitetsstarka fordon på Lidingö för att klara riktlinjerna utan att behöva öka trafiken.

Där finns ju också värdet av ledbuss i stadstrafik. Antalet sittplatser är knappast fler, men man kan ha fler stående och ändå klara SL:s krav + att risken är mindre att de får lämna passagerare. Det betyder rätt mycket på tunga linjer i gemensamma stråk där antalet påstigande varierar stort mellan avgångar och också lite slumpmässigt från dag till dag.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Visst är det så i flera specifika fall. Tänkte dock mera på boggianskaffning/användande i största allmänhet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr H

Citat från: Nico skrivet 09 september 2015, 07:13:19 AM
Nja, det där är lite orättvist. Allt beror på vad staden ifråga är anpassad för. Ser man till dubbeldäckarna så har Stockholm en mängd låga passager, alla är inte heller helt bra utmärkta. Även detta med vikt ställer till det för dubbeldäckarna då Stockholms gator inte alltid är utformade för att klara av alltför tunga fordon.

Vad gäller boggivagnar, både längre och kortare, så har de likartade problem med framförallt sina bakre överhäng när de sveper vid sväng. Det medför att signalstolpar, fordon i parallella filer mm ofta lever farligt vid svängar. För att få ned skadefrekvensen så skulle många korsningar i både innerstad som ytterstad och förort behöva byggas om... men frågan är vem i så fall skulle finansiera något sådant?

Sedan ska man faktiskt tänka på att Stockholm bitvis är en gammal stad som inte störts på många år. Detta då till skillnad mot många städer på kontinenten... som efter att ha bombats sönder och samman faktiskt fick vissa fördelar av det när de byggdes upp igen då man återuppbyggde efter ny standard.

Bra betraktelse!
Berlin är ju en stad som i stort sett är byggd och återuppbyggd för stora parader på stora breda boulevarder och då blir det ju betydligt enklare att köra boggimonster där. Man kan också jämföra med London där det är så trångt att man tom övergav ledbusskonceptet och gick tillbaka till dubbeldäckare och normalvagnar. I en sådan trång stad som London är det ju förstås lämpligare att bygga på höjden än på längden. Undrar hur det skulle vara att köra en boggivagn från Stockholm på prov rakt igenom London? Det provet skulle inte jag vilja göra i alla fall!

Mr H

Frippe Fribas

Citat från: DEB skrivet 08 september 2015, 21:44:41 PM
Jag har ingen aning om det är av trafiksäkerhetsskäl, men Keolis har flyttat alla sina boggievagnar som tidigare körde i innerstaden till Lidingö.
Orsaken är att Lidingö behövde större bussar, men i de flesta fall inte så stora som ledbussar.
Således gjorde Keolis en manöver där de boggibussar som tidigare rullat för Söderhallen flyttades till Frihamnen för att slippa nyanskaffningar till Lidingötrafiken.
Det verkar fortfarande förekomma boggibussar på linje 73 och 76 till och från utfifrån vad jag observerat, men jag har även sett bilder här på forumet där de rullat på andra linjer som t ex 72.
I innerstaden har SL och Keolis försökt anpassa linjenätet till framkomligheten och resandeströmmarna vilket lett till att flera stråk där det tidigare rullade boggibussar nu rullar ledbussar i stället medan det på andra håll i staden krympts till normalbussar med hybrid- eller gasdrift.
//Fredrik